ضرورت اصلاح شاخص‌های پولی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85102
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۰۹ |
هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی عنوان کرد:

ضرورت اصلاح شاخص‌های پولی

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی به تشریح اثرگذاری برنامه پنج‌گانه دولت در راستای حمایت از تولید پرداخت و در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به‌طور کل به‌منظور تقویت بخش حقیقی اقتصاد که نام دیگر آن تولید کالا‌ و ارائه خدمات است، نیازمند اصلاح سیاست‌های پولی و مالی هستیم.
ضرورت اصلاح شاخص‌های پولی

گروه اقتصادی
هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی به تشریح اثرگذاری برنامه پنج‌گانه دولت در راستای حمایت از تولید پرداخت و در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به‌طور کل به‌منظور تقویت بخش حقیقی اقتصاد که نام دیگر آن تولید کالا‌ و ارائه خدمات است، نیازمند اصلاح سیاست‌های پولی و مالی هستیم. اقتصاد همچون دوروی یک سکه است؛ یک‌طرف آن بخش حقیقی همچون تولید مسکن، محصولات بخش کشاورزی، محصولات صنعتی، خدمات بیمه‌ای و بانکی است و طرف دیگر بخش غیرحقیقی همچون خدمات پولی است. اگر بنا به هر دلیلی بخش غیرواقعی و پولی کشور‌ استاندارد نباشد و متناسب با شاخص‌های مطلوب پایه‌گذاری نشود، بخش حقیقی را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. 
وی افزود: تا مادامی‌که خریدوفروش سکه یا ارز کشور سودهای افسانه‌ای دارد، بخش واقعی اقتصاد تقویت نخواهد شد. متأسفانه امروز فعالیت‌های دلالی در بازه زمانی بسیار کوتاه همچون یک ماه از سود قابل‌توجه برخوردار می‌شوند و بخش حقیقی از کسب سود بازمی‌ماند. 
حق‌شناس تصریح کرد: بخش غیرواقعی اقتصاد، دلالی است و در شرایط حال‌ حاضر دچار تقویت شدن است. حال پرسش این است که راهکار تقویت تولید چیست و چطور‌ می‌توان از تقویت بخش غیرواقعی جلوگیری کرد؟ در پاسخ این پرسش باید عنوان کرد که نیازمند نظم در بخش واقعی اقتصاد هستیم. چنانچه بخش حقیقی اقتصاد از نظم لازم برخوردار شود، شاهد تقویت تولید خواهیم بود. 
کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون نیازمند انضباط پولی و مالی در بخش غیرواقعی اقتصاد هستیم. تا مادامی‌که تورم اقتصادی کشور یک‌رقمی نشود، نمی‌توانیم انتظار تقویت بخش حقیقی اقتصاد را داشته باشیم چراکه ظرفیت‌های اقتصادی کشور بسیار بزرگ و قابل‌توجه است. 
او متذکر شد: تورم دورقمی تولید را غیراقتصادی می‌سازد. در این راستا می‌توان عنوان کرد که راهبرد تقویت تولید، اصلاح و تحول در سیاست‌های پولی و مالی است. همچنین ضرورت دارد تا شاخص‌های پولی کشور اصلاح و با تغییر همراه شود. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: اصلاح شاخص‌های پولی همچون کنترل تب بیمار می‌ماند. چنانچه تب بیمار کنترل شود، می‌توان انتظار پویایی از او را داشت.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.