صرفه‌جویی مصرف انرژی را در دستورکار قرار دهیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78034
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۲۸ |
هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

صرفه‌جویی مصرف انرژی را در دستورکار قرار دهیم

هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح مدیریت کنترل مصرف انرژی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: امروز بیش از هر مسئله‌ای نیازمند کمک مردم هستیم. دراین راستا ضرورت دارد تا در وهله نخست شرایط را برای مردم تبیین کنیم تا بدانند شرایط حال‌ حاضر حوزه انرژی چگونه است تا کمک کنند و میزان مصرف خود را کاهش دهند.
صرفه‌جویی مصرف انرژی را در دستورکار قرار دهیم

گروه سیاسی
هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح مدیریت کنترل مصرف انرژی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: امروز بیش از هر مسئله‌ای نیازمند کمک مردم هستیم. دراین راستا ضرورت دارد تا در وهله نخست شرایط را برای مردم تبیین کنیم تا بدانند شرایط حال‌ حاضر حوزه انرژی چگونه است تا کمک کنند و میزان مصرف خود را کاهش دهند. وی افزود: حجم گاز تولید شده در کشور، روزانه حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب می‌باشد که بخش بسیاری از این حجم ‌(۸۰ الی ۹۰ درصد) در حوزه خانگی‌ مصرف می‌گردد. با وجود چنین شرایطی دیگر حجمی برای نیروگاه و صادرات باقی نمی‌ماند. نماینده مردم ملایر‌ همچنین خاطرنشان کرد:  کاهش مصرف یک مسئله بسیار مهم است و می‌بایست در دستور کار مردم قرار بگیرد. اگر از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سه ماه فصل زمستان که اوج مصرف گاز است، تنها ۱۰ درصد مصرف کاهش پیدا کند، ۶۰ میلیون متر مکعب باقی می‌ماند. 

او متذکر شد: صرفه جویی و باقی ماندن ۶۰ میلیون متر مکعب به معنای حجمی بیش از رقم حال حاضر صادرات در کشور می‌باشد. بدیهی است که کشور به درآمد ارزی نیازمند است و با صرفه جویی ۱۰ درصدی هر خانوار، این امر محقق می‌شود. به طورمثال اگر خانوارها کمی شعله بخاری خود را کم کنند و میزان آب جوشانده در کتری را کاهش دهند، گاز کمتری مصرف خواهد شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کمبود گاز اگر به شهر برسد، مشکلات متعدد و غیر قابل جبرانی را پدید خواهد آورد و گاه ممکن است وصل مجدد گاز یک شهر، چندین روز به طول بینجامد. 
وی ادامه داد: تاکنون نظام افزایش تعرفه پلکانی مؤثر نبوده است. مهم‌ترین علت این امر، پایین بودن نرخ گاز در کشور ایران است. به طورمثال قیمت گاز برای کشور به عنوان تولیدکننده حدود ۹۰ تومان است اما با رقمی حدود ۴۰ تومان به‌دست خانوار می‌رسد. این فرآیند به معنای پایین بودن نرخ گاز در کشور‌ است. به سبب پایه پایین نرخ گاز د‌ر کشور است که افزایش پلکانی مؤثر واقع نمی‌شود. وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: فرهنگ سازی در حوزه مصرف انرژی امری ضروری است. باید صرفه جویی و بهینه‌سازی را در دستورکار قرار دهیم و همچنین بخاری‌ و آبگرمکن‌های کم مصرف تولید کنیم. افزون بر این افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها نیز امری مهم است و می‌بایست درصدد اجرای آن باشیم. کلیه عوامل مذکور، مطالعه و بررسی شده است و حال تنها نیازمند اجرای آن هستیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.