صدور فرمان آشوب از کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35768
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۱۳ |
ترامپ از اعتراضات گسترده در آمریکا سخن می‌گوید؛

صدور فرمان آشوب از کاخ سفید

دونالد ترامپ  پس از قطعی شدن شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020،رسما فرمان شورش عمومی را در آمریکا صادر کرده است.در این میان، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز نسبت به استمرار وضعیت موجود و شکل‌گیری بحران‌های جدید ( از طریق تشدید شورش‌های خیابانی) این کشور هشدار داده‌اند.بااین‌حال به نظر می‌رسد ترامپ قصد ندارد به‌هیچ‌عنوان شکست خود را در انتخابات ریاست جمهوری امسال بپذیرد، حتی اگر درنهایت کنگره نیز این موضوع را در جلسه پیش رو ( جلسه مربوط به تایید نتایج انتخابات) به سود بایدن مختومه کند!
صدور فرمان آشوب از کاخ سفید

گروه بین‌الملل 
دونالد ترامپ  پس از قطعی شدن شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰،رسما فرمان شورش عمومی را در آمریکا صادر کرده است.در این میان، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز نسبت به استمرار وضعیت موجود و شکل‌گیری بحران‌های جدید ( از طریق تشدید شورش‌های خیابانی) این کشور هشدار داده‌اند.بااین‌حال به نظر می‌رسد ترامپ قصد ندارد به‌هیچ‌عنوان شکست خود را در انتخابات ریاست جمهوری امسال بپذیرد، حتی اگر درنهایت کنگره نیز این موضوع را در جلسه پیش رو ( جلسه مربوط به تایید نتایج انتخابات) به سود بایدن مختومه کند!
 پیش به‌سوی شورش در آمریکا 
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز (شنبه) با انتشار پیامی در توییتر از برپایی اعتراضات «بزرگ» در ششم ژانویه (۱۷ دی‌ماه) در واشنگتن دی‌.سی، پایتخت ایالات‌متحده خبر داده است.ترامپ در پیام توییتری خود با اشاره به گزارشی که «پیتر ناوارو» یکی از مشاوران ارشدش در مجله «واشنگتن اگزمینر» درباره وقوع تقلب در انتخابات منتشر کرده، مدعی شد که غیرممکن است در انتخابات شکست‌خورده باشد.رئیس‌جمهور آمریکا در این پیام نوشت: «پیتر ناوارو گزارش ۳۶ صفحه‌ای را منتشر کرده که [عنوان می‌کند] ادعای تقلب در انتخابات برای پیروزی ترامپ «بیش‌ازاندازه کافی» است.«طبق آمار شکست [من] در انتخابات غیر‌ممکن است. اعتراضات بزرگی در [واشنگتن] دی‌.سی در روز ششم ژانویه درراه است. آنجا باشید، (اعتراضات ما) شدید خواهد بود».
ششم ژانویه مصادف با هفدهم دی‌ماه روزی است که اعضای کنگره برای تایید آرای الکترال کالج و پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دورهم جمع خواهند شد.علی‌رغم تأیید پیروزی بایدن در انتخابات با کسب ۳۰۶ رأی الکترال بعد از بر‌گزاری جلسه رأی‌گیری‌ در سراسر ایالات‌متحده، اما ترامپ همچنان از پذیرش شکست امتناع کرد.ترامپ بعدازآنکه الکترال کالج یا مجمع گزینندگان ایالات‌متحده، بایدن را رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب کردند با انتشار پیامی در توییتر بازهم ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد.تیم رئیس‌جمهور آمریکا شکایت‌هایی را در چند ایالت علیه آنچه به گفته آن‌ها تخلف‌ها و تقلب‌های انتخاباتی بوده مطرح کردند اما این شکایت‌ها در چند ایالت رد شدند.
 خشم ترامپ از دیوان عالی آمریکا و جمهوری‌خواهان 
دیوان عالی ایالات‌متحده پیش از رأی‌گیری روز دوشنبه ( هفته گذشته) در کالج الکترال شکایت دادستان کل ایالت تگزاس و شماری از همتایانش در ایالت‌های دیگر را علیه نتیجه انتخابات رد کرد. این شکایت علیه نتیجه رأی‌گیری در تعدادی از ایالت‌هایی که جو بایدن در آن‌ها پیروز شده است تنظیم‌شده بود.جدیدترین توییت دونالد ترامپ مبنی بر اظهار «ناامیدی» از دیوان عالی در حالی منتشرشده که
 ۳ نفر از ۹ قاضی عالی‌ترین مرجع قضائی آمریکا از سوی او منصوب‌شده‌اند.
درهرحال، دیوان عالی ایالات‌متحده آمریکا، به دلیل تکثر ایالات و مکان‌هایی که ترامپ نتایج انتخابات ریاست جمهوری را در آن‌ها به چالش کشیده است، قدرت مانور چندانی در برهه فعلی نداشته و ندارد! اگر ترامپ می‌خواست نتیجه انتخابات بازگردد، باید آرای ایالات جورجیا، آریزونا، نوادا ، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین را تغییر می‌داد! او حداقل باید آرای سه یا حتی چهار ایالت را ابطال می‌کرد و به سود خود تغییر می‌داد! موضوعی که از همان ابتدا مشاوران ترامپ و حتی نزدیکانش مانند «جرد کوشنر» دامادش آن را ناممکن می‌دانستند. بااین‌حال افرادی مانند مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ و رودی جولیانی مشاور حقوقی ویژه وی، تأکید داشتند که می‌توانند از طرق مستند و قانونی، نتایج انتخابات را در ایالت مذکور به سود جمهوری‌خواهان تغییر دهند! 
خشم ترامپ از قضات دیوان عالی آمریکا در برهه فعلی تا حدودی قابل‌درک است! او ( ترامپ) خصوصا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرمایه‌گذاری زیادی بر روی حضور «ایمی برت»در دیوان عالی کرده بود! او تصور می‌کرد که در هرگونه دعوای حقوقی، دیوان عالی ( که دارای اکثریتی جمهوری‌خواه می‌باشد) حامی اوست. مجلس سنای آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت ایمی کنی برت، سومین گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی را تایید کرده بود. به‌این‌ترتیب محافظه‌کاران اکنون ۶ کرسی از ۹ کرسی دیوان عالی ایالات‌متحده را در اختیاردارند.البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که قضات دیوان عالی نیز در صورت بروز اختلاف میان بایدن و ترامپ در یک یا حتی دو ایالت( مانند پنسیلوانیا و ویسکانسین) ، قطعا آماده بودند تا آرای خود را به سود ابطال انتخابات ( به سود ترامپ) به گردش درآورند اما کشیده شدن دامنه اختلاف به چندین ایالت و فراتر از آن، اختلاف آرای قابل‌توجه بایدن – ترامپ در ایالات محل مناقشه، قدرت مانور دیوان عالی آمریکا را شدیدا کاهش داد. در حال حاضر، ترامپ معتقد است که خیانت جمهوری‌خواهان به وی و عدم‌حمایت مطلق آن‌ها از ادعای تقلب در انتخابات، منجر به محافظه‌کار شدن دیوان عالی و عدم اعلام رأی صحیح از سوی این محفل قضائی شده است! بااین‌حال برخی سناتورهای آمریکایی مانند میت رامنی معتقدند که اساسا ترامپ در«توهم پیروزی در انتخابات» به سر می‌برد و دیوان عالی و سران حزب جمهوری‌خواه،اقدامی منطقی را در عدم پذیرش ادعاهای وی صورت داده‌اند. سران حزب جمهوری‌خواه، عملا انتقال قدرت از ترامپ به بایدن را پذیرفته‌اند.این همان چیزی است که ترامپ را آزار می‌دهد. 
 ترامپ به‌سادگی از کاخ سفید نمی‌رود!
پیام توییتری اخیر ترامپ به‌وضوح نشان می‌دهد که وی قصد ندارد به‌سادگی کاخ سفید را ترک کند. رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا پیش‌ازاین گفته بود که در صورت رأی کالج الکترال به جو بایدن حاضر به ترک کاخ سفید خواهد شد. این در حالی است که شبکه «سی ان ان» گزارش داده که دونالد ترامپ با مشاورانش درباره عدم ترک کاخ سفید در روز تحلیف جو بایدن گفت وگو کرده است. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده گفته  که  به سخنان برخی مشاورانش ازجمله رودی جولیانی، وکیل شخصی خود مبنی بر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری عمیقا باور دارد.او در همین راستا در جریان گفت وگو با مشاورانش ضمن «انکار» نتیجه انتخابات از احتمال عدم ترک کاخ سفید پس از پایان دوره ریاست جمهوری سخن گفته است. بااین‌حال در گزارش «سی ان ان» آمده که مشاوران دونالد ترامپ او را از این گزینه منصرف کرده‌اند هرچند احتمال چنین رخدادی برای آن‌ها «هشدارآمیز» بوده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.