صدای پای انتفاضه جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74046
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۴۳ |
گروه‌های مقاومت در فلسطین هم‌پیمان شدند

صدای پای انتفاضه جدید

 مقاومت مسلحانه در کرانه باختری اخیرا شاهد تحولی منحصربه‌فرد بوده است و از ابتدای هفته جاری در تبادل تیراندازی میان نظامیان رژیم صهیونیستی و رزمندگان فلسطینی در قدس و نابلس، دو نظامی صهیونیست کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.بر اساس گزارش «الجزیره» کرانه باختری طی ماه سپتامبر شاهد ۸۳۳ عملیات مقاومت در تمامی انواع آن بوده اما قابل ‌توجه در مقاومت کنونی در کرانه باختری، ادغام رزمندگان وابسته به جهاد اسلامی و حماس با رزمندگان کتائب «شهداء الاقصی» وابسته به جنبش فتح است؛ از بارزترین گروه‌های مسلح مذکور «کتیبه جنین»، «عرین الاسود» و «مخیم بلاطه» هستند.
صدای پای انتفاضه جدید

گروه بین‌الملل
 مقاومت مسلحانه در کرانه باختری اخیرا شاهد تحولی منحصربه‌فرد بوده است و از ابتدای هفته جاری در تبادل تیراندازی میان نظامیان رژیم صهیونیستی و رزمندگان فلسطینی در قدس و نابلس، دو نظامی صهیونیست کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.بر اساس گزارش «الجزیره» کرانه باختری طی ماه سپتامبر شاهد ۸۳۳ عملیات مقاومت در تمامی انواع آن بوده اما قابل ‌توجه در مقاومت کنونی در کرانه باختری، ادغام رزمندگان وابسته به جهاد اسلامی و حماس با رزمندگان کتائب «شهداء الاقصی» وابسته به جنبش فتح است؛ از بارزترین گروه‌های مسلح مذکور «کتیبه جنین»، «عرین الاسود» و «مخیم بلاطه» هستند.
 مقاومت فراگیر در فلسطین 
در همین ارتباط «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، عرین الاسود شامل رزمندگانی از تمامی گروه‌های فلسطینی است و هدف آن مقاومت علیه اشغالگر است.
 وی همچنین تأکید کرد که بشارت‌های انتفاضه جدید در کرانه باختری دیده‌شده و ازجمله نشانه‌های آن وحدت مبارزه در میدان است.«حسن خریشه» از نمایندگان شورای قانونگذاری  فلسطین هم در این زمینه گفت، وضعیت در کرانه باختری 
به سمت انتفاضه مسلحانه پیش می‌رود و درنتیجه افزایش عملیات‌های مقاومتی، رژیم صهیونیستی دچار نگرانی و دستپاچگی شده است.از سوی دیگر «محمود جرابعه» پژوهشگر فلسطینی نیز اعلام کرد، درگیری‌های مردمی و عملیات مسلحانه در 
کرانه باختری از زمان نبرد «سیف القدس» میان مقاومت مردمی در غزه و نظامیان رژیم صهیونیستی در ماه می ۲۰۲۱ متوقف نشده و روزی نیست که درگیری‌های مسلحانه میان فعالان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی اتفاق نیفتد.
وی افزود، نظامیان رژیم صهیونیستی به سیاست ترور فعالان در قلب شهرهای فلسطینی مورد کنترل تشکیلات خودگردان روی آورده‌اند تا شاید بتوانند جلوی فعالیت‌های مقاومتی در کرانه باختری را بگیرند.
 ورود نسل جدید فلسطینی‌ها به صحنه نبرد با صهیونیست‌ها
 بااین‌حال جرابعه می‌گوید، ازنظر وی بعید است که عملیات‌های مقاومتی کنونی در کرانه باختری به سمت انتفاضه مسلحانه پیش برود اما عملیات مقاومتی فردی همچنان ادامه خواهد داشت و زیاد خواهد شد.همچنین «عبدالله العقرباوی» پژوهشگر روابط بین‌الملل و پژوهش‌های راهبردی گفت، کرانه باختری بدون شک شاهد افزایش اقدامات مقاومتی است و راهبردهای رژیم صهیونیستی در پانزده سال اخیر برای سرکوب مقاومت فلسطین در کرانه باختری شکست‌خورده است.
وی به الجزیره گفت، نسل‌های جدید فلسطین وارد سلسله عملیات‌های مقاومتی شده‌اند و این بدان معناست که مقاومت در کرانه باختری افزایشی است.العقرباوی افزود، کرانه باختری در حال حاضر شاهد سستی سیاستی و امنیتی است و دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی یا دستگاه‌های وابسته به تشکیلات خودگردان دیگر قادر به کنترل تمام کرانه باختری نیستند و هسته‌هایی وجود دارد که خارج از کنترل آن‌هاست و در همین مکان‌ها، سلاح پخش می‌شود و گروه‌های مقاومتی شکل می‌گیرد.علی‌رغم تشدید حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری و درگیری‌های مسلحانه شدید با جوانان فلسطینی،یک ژنرال صهیونیستی گفت که تل‌آویو کنترل خود بر کرانه باختری را ازدست‌داده است.
 دبیر کل حزب‌الله از آزادی فلسطین سخن می‌گوید 
ازسوی دیگر، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی مهم ،  به تحولات داخلی لبنان و منطقه پرداخت.این سخنرانی در جریان همایشی بود که حزب‌الله به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت، در ناحیه جنوبی شهر بیروت برگزار کرد.نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله مرزبندی دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی پرداخت و تأکید کرد: ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی ماست. ما به‌عنوان مردم لبنان، منتظر موضع رسمی از سوی رئیس‌جمهور خود و دشمن صهیونیستی درباره این مذاکرات هستیم. ما منتظر مواضع رسمی هستیم.وقتی هیئت‌ها به رأس الناقوره رفتند و توافق را امضا کردند، می‌توانیم بگوییم که توافق حاصل‌شده است.وی بابیان این‌که ما طی هفته‌های گذشته، اظهارات متناقض مسئولان صهیونیستی را دنبال کردیم، افزود: 
در کابینه کنونی صهیونیستی نیز اختلافاتی وجود دارد. ما باید احتیاط کنیم. آنچه روزهای گذشته رخ داد، مذاکرات دشواری بود.ما از اول گفتیم که در کنار حکومت لبنان قرار خواهیم داشت. این توافق باید مطالبات دولت لبنان را رفع کند و در این صورت مشکلی با این مسئله نداریم. ما باید هوشیار باشیم. دبیر کل حزب‌الله ادامه داد: برخی از رسانه‌های اسرائیلی و عربی  در حال ترویج این ادعا هستند که حزب‌الله خواستار بر هم خوردن این توافق است، هرچند که حزب‌الله از آغاز این پرونده، رفتار مناسبی داشت. آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که در مطالبات مردم لبنان، از دولت دفاع کنیم. نصرالله با اشاره به این‌که بررسی این توافق نیز باید باروحیه ملی‌گرایانه باشد، عنوان کرد: ما در برابر یک تجربه جدید قرار داریم که در آن مسئولان کشور و رؤسا همکاری کردند و مقاومت نیز از آن حمایت کرد. زمانی که فلسطین آزاد شود، بر سر مرزهای دریایی هیچ اختلافی با آن نخواهیم داشت. دریای ما تا غزه امتداد دارد.
 به اسرائیل فهماندیم که جدی هستیم
وی بابیان این‌که حزب‌الله نیازی به برگزاری رزمایش و امثال آن ندارد و فقط می‌خواست دشمن بداند که مقاومت به آنچه گفته است، عمل خواهد کرد، گفت: اسرائیل باید بفهمد که ما جدی هستیم. پس از مسئله پهپادها، دیگر نیازی به ارسال آن نبود. مجاهدان مقاومت در ماه‌های گذشته، به‌اندازه چندین سال تلاش کردند تا آمادگی خود را حفظ کنند.دبیر کل حزب‌الله، نفت و گاز را امید مردم لبنان برای برون‌رفت از بحران اقتصادی این کشور دانست و تصریح کرد: دشمن اسرائیلی بیش از لبنانی‌ها، از جنگ می‌ترسد، ولی آنچه برای مقاومت اهمیت دارد، استخراج نفت و گاز از میادین لبنان است.
 تحولات کرانه باختری، باعث شوک صهیونیست‌ها شد
سید حسن نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به تحولات فلسطین پرداخت و گفت: رخدادهای غزه و کرانه باختری از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای رژیم صهیونیستی و مسئولان آن، شوکه کننده بود. امروز در کرانه باختری شاهد مقاومت و انتفاضه مردمی هستیم؛ زیرا هرروز شاهد یک عملیات هستیم.وی بابیان این‌که پیام قدس و کرانه باختری بسیار مهم است، تأکید کرد: دشمن اسرائیلی فکر می‌کرد که اقدامات مقاومت را در کرانه باختری متوقف کرده است، ولی امروز شاهد انتفاضه  مردم با گلوله و بسته‌های انفجاری در کرانه باختری هستیم. آنچه در کرانه می‌بینیم، شجاعت و ابداع است. مقاومت در 
کرانه باختری، نیازمند همبستگی سیاسی، مردمی و رسانه‌ای است.دبیر کل حزب‌الله ضمن تمجید از تصمیم جنبش حماس برای تقویت روابط با سوریه، گفت: این‌یک تصمیم درست، شجاعانه و حکیمانه است. امروز در فلسطین، منطقه و محور مقاومت، نیازمند اتحاد و موضع‌گیری صحیح هستیم. ما از این تصمیم حمایت می‌کنیم.نصرالله با اشاره به این‌که تصمیم ازسرگیری روابط برای حماس و دولت سوریه ساده نبوده است، در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم واقعی، ایجاد همگرایی بین کشورها، ارتش‌ها و جنبش‌های مقاومت است. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.