صحبت‌های روحانی قبل و بعد از برجام موضع ایران را تضعیف کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47429
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۴۸ |
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا:

صحبت‌های روحانی قبل و بعد از برجام موضع ایران را تضعیف کرد

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان اینکه عملکرد دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی صحیح نبود به بسته شدن پرونده مذاکرات در این دولت اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات تیم مذاکره‌کننده روحانی در ۸ سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای اظهارات روحانی چه در دوره برجام و چه بعدازآن بود.
صحبت‌های روحانی قبل و بعد از برجام موضع ایران را تضعیف کرد

گروه سیاسی
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان اینکه عملکرد دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی صحیح نبود به بسته شدن پرونده مذاکرات در این دولت اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات تیم مذاکره‌کننده روحانی در ۸ سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای اظهارات روحانی چه در دوره برجام و چه بعدازآن بود. زمانی که تیم سیاست خارجی کشور در حال مذاکره است اگر از موضع ضعف حاضر شود برخلاف منافع ملی کشورش خواهد بود.
وی افزود: روحانی زمان مذاکرات برجام صحبت‌هایی را انجام می‌داد که به ضرر کشور و تیم مذاکره‌کننده بود و صحبت‌های او از موضع ضعف بود. به‌طور مثال آن ایام شاهد بودیم که  روحانی گفت خزانه کشور ما خالی است و در اولین جلسه بعدازاین اظهارات طرف مقابل به دیپلمات ایرانی می‌گوید «اگر خزانه شما خالی است، چرا فعالیت هسته‌ای را دنبال می‌کنید؟ فعالیت هسته‌ای چه صلح‌آمیز و چه غیر صلح‌آمیز هزینه دارد و اگر خزانه کشور شما خالی است دلیلی ندارد که این فعالیت‌ها را ادامه دهید.» آن‌ها حتی از همین بحث برای اعمال فشار روانی به مردم استفاده کردند.
ایزدی ادامه داد: اینکه مقام ارشد در سطح رئیس‌جمهور تمام مسائل کشور ازجمله آب خوردن را به مذاکرات ربط می‌دهد به معنای شرطی کردن اقتصاد و جامعه است متأسفانه این وضعیت مذاکرات درزمانی بود که برجام در آستانه انعقاد بود اکنون نیز در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که آمریکایی‌ها می‌گویند که ما می‌خواهیم بعضی از تحریم‌ها را تعلیق کنیم راستی آزمایی را قبول نداریم و امتیازات بیشتری را در حوزه غیرهسته‌ای می‌خواهیم و محدودیت‌های برجام را گسترش خواهیم داد.
روحانی قصد دارد علت توقف مذاکرات را به داخل کشور ربط دهد
کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: این صحبت‌ها از زبان ارشدترین مقام آن‌ها تا افراد تیم مذاکره‌کننده و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه شنیده می‌شود اما در طرف مقابل روحانی حرف‌هایی می‌زند که گویا در موردتوافق دیگری صحبت می‌کند و می‌خواهد مشکلات را گردن مسئولان داخل بیندازد. نتیجه این کار نیز کاملا به ضرر تیم مذاکره‌کننده و کشور است.
او خاطرنشان کرد: بدیهی است که در چنین شرایطی زمانی که تیم مذاکره‌کننده برای مذاکره و اخذ امتیاز بیشتر سر میز می‌نشیند طرف مقابل به آن‌ها می‌گوید «مشکل شما اینجا نیست. مشکل شما در داخل کشورتان است. بروید مشکل را حل کنید و بعد سر میز مذاکره بنشینید.» بنابراین مشخص است که صحبت‌های رئیس‌جمهور به کشور ضربه می‌زند.
 خوشبختانه فاصله چندانی تا پایان دولت روحانی نداریم
ایزدی معتقد است که درنتیجه به همین علت عملکرد دولت روحانی در حوزه سیاست خارجه صحیح نبوده و خبر خوب این است که فاصله چندانی تا پایان دولت روحانی نداریم و دولت بعدی باید از تجربیات دولت یازدهم و دوازدهم استفاده کند و مجدد مشکلات گذشته تکرار نشود.
تحلیلگر مسائل آمریکا در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولان کشور در آخرین جلسات بالادستی، روند مذاکرات فعلی وین را به نفع منافع ملی ندانستند؟ گفت: اینکه در جلسات بالادستی روند مذاکرات وین را به نفع کشور ندانستند دلایل پیچیده‌ای ندارد. مسئله این است که ما یک کشور مستقل هستیم و منابع صادراتی داریم باید بتوانیم این صادرات را انجام دهیم و پول صادرات منابع مان را به داخل کشور بیاوریم و این حرفی است که ایران می‌زند.
 آمریکا امتیازاتی فراتر از برجام می‌خواهد و بندهای آن را قبول ندارد
ایزدی افزود: اما طرف مقابل در همین حد نیز صحبت‌های ایران را نپذیرفته است و با تحریم‌هایی که می‌خواهد آن‌ها را حفظ کند قصد ایجاد مشکل برای ایران را دارد و این خلاف برجام است توافق برجام می‌گوید که طرف مقابل نباید در تجارت بین‌المللی ایران اخلالی ایجاد کند.
او در انتها یادآور شد: آن‌ها نمی‌خواهند حتی بندی که خودشان آن را امضا کردند بپذیرند بنابراین بخش دیگر مشکلات طرف مقابل هستند که به نظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی به این نتیجه رسیده است ادامه مسیر فعلی در صورت تغییر نیافتن مواضع و نظرات طرف مقابل به نفع کشور نیست و این‌یک تصمیم درست است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.