صادرات فرآورده‌های نفتی به‌زودی افزایش می‌یابد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53569
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۰۸ |
پرویز محمد نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس:

صادرات فرآورده‌های نفتی به‌زودی افزایش می‌یابد

پرویز محمد نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به لزوم افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و تقویت صادرات محصولات نفتی به بحث‌های این کمیسیون اشاره و اظهار کرد: کمیسیون انرژی در حال رصد تمام صنایع نفتی و گازی کشور است. در حال حاضر بحث و جلسات کمیسیون نیز بیشتر در مورد تأمین سوخت جایگزین نیروگاه‌ها در 6 ماهه دوم سال جاری بود.وی افزود: درمدت اخیر میزان تولید و مصرف گاز با مصرف آن منطبق نبوده است.
صادرات فرآورده‌های نفتی به‌زودی افزایش می‌یابد

گروه سیاسی
پرویز محمد نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به لزوم افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و تقویت صادرات محصولات نفتی به بحث‌های این کمیسیون اشاره و اظهار کرد: کمیسیون انرژی در حال رصد تمام صنایع نفتی و گازی کشور است. در حال حاضر بحث و جلسات کمیسیون نیز بیشتر در مورد تأمین سوخت جایگزین نیروگاه‌ها در ۶ ماهه دوم سال جاری بود.وی افزود: درمدت اخیر میزان تولید و مصرف گاز با مصرف آن منطبق نبوده است. میزان تولید در  ماه های اخیر کل مصرف خانگی و نیروگاه‌ها و سایر مصارف مانند شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ را کفاف نمی داد. لذا چاره‌ای جز قطع منابع تعدادی از این صنف‌ها نیست.محمد نژاد گفت: بنابراین اولین جایی که مورد هدف قرار می‌گیرد نیروگاه‌ها و بعدازآن صنایع، ادارات و سازمان‌ها و پس‌ازآن گاز منازل مردم است که قطع خواهد شد. لذا برای جلوگیری از این اتفاق باید میزان تولید افزایش یابد. این مسئله در سال‌های گذشته اتفاق افتاد و امسال نیز اتفاق خواهد افتاداین عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: درهمین راستا وزیر نفت و نیرو را مکلف کردیم تا آبان ماه بتوانند سوخت جایگزین نیروگاه‌ها را تأمین کنند. اتفاق بسیار خوبی افتاد و در رصد اخیر ما مشخص می کند اگر گاز نیروگاه‌ها قطع شود سوخت جایگزین برای ۱۵ روز پر خواهد شد. این مسئله به وزارت‌های نفت و نیرو تکلیف شد.
او یادآور شد: از طرف دیگر دولت قبلی سعی می‌کرد فرآورده‌های نفتی، گازی و به‌ویژه پتروپالایشگاهی و صادرات گاز و نفت را در ۶ ماهه اول سال پیش‌فروش کند و این کار را کرده بود. بنابراین دولت جدید چاره‌ای جز نگهداری ذخایر نداشت. زیرا ذخایر در ۶ ماهه اول تقریبا خالی‌شده بود و وزیر نفت جدید چاره‌ای جز افزایش ذخایر نداشت تا مصارف داخلی تأمین شود.
مخازن نیروگاه ها پرشده و صادرات پالایشگاهی افزایش خواهد یافت
محمد نژاد بیان می‌کند: اکنون مخازن تقریبا پرشده و وزیر نفت حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده است. اکنون به‌جایی رسیده‌ایم که فرآورده‌ها باید صادر شود و با خیال راحت می‌توان آن‌ها را صادر کرد. دغدغه‌ای از بابت تأمین مصارف داخلی نیز نداریم. تا قبل از این به دلیل خالی بودن ذخایر و بالا بودن مصارف داخلی، امکان صادرات وجود نداشته است.
وی ضمن اشاره به لزوم کاهش وابستگی بودجه به فروش نفت خام، افزود: عده‌ای معتقدند بهتر است فروش نفت کم شود. اما این ایده از دیدگاه ما منطقی نیست. نفت یک محصول صادراتی مانند سایر محصولات است. اما اینکه چطور ارز حاصل از فروش را استفاده کنیم مهم است. ارز حاصل از فروش نفت باید برای زیرساخت‌ها استفاده می‌شد تا این صنعت به‌مرور تقویت شود اما طی این سال‌ها اتفاق مهم و خاصی رخ نداد.
عضو کمیسیون انرژی در انتها خاطرنشان کرد: بنابراین فروش نفت بد نیست اما خام فروشی نفت کار درستی نیست. اکنون فرآورده‌های باارزشی در حال تولید است و می‌توان با افزایش صادرات محصولات فرآوری شده نفتی وابستگی بودجه به فروش نفت خام را کاهش داد. دولت جدید نیز نظرش همین است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.