شوک جدید به ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 83719
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۶:۱۱ |

شوک جدید به ترامپ

هیئت منصفه دادگاهی در منطقه منهتن نیویورک روز پنج‌شنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) رأی داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن رسما متهم شد.هنوز جزئیات اتهامات آقای ترامپ مشخص نشده؛ چراکه کیفرخواست همچنان محرمانه است.
شوک جدید به ترامپ

گروه بین الملل 
هیئت منصفه دادگاهی در منطقه منهتن نیویورک روز پنج‌شنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) رأی داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن رسما متهم شد.هنوز جزئیات اتهامات آقای ترامپ مشخص نشده؛ چراکه کیفرخواست همچنان محرمانه است. با این حال رسانه‌های آمریکایی می‌گویند وی با بیش از ۳۰ فقره اتهام مرتبط با «کلاهبرداری تجاری» روبه رو است. در هر حال، افشای این پرونده چه به صورت کامل و یکجا و چه به صورت جزء به جزء، هزینه های بسیار زیادی برای رئیس جمهور  سابق آمریکا خواهد داشت .یکی از این هزینه ها، بازداشت احتمالی ترامپ است ودیگری، رویگردانی بخش دیگری از رأی دهندگان مستقل و جمهوری‌خواهان از وی است. 
پس از ناکامی ترامپ و همراهانش در انتخابات میاندوره ای کنگره، وی در حال ترمیم محبوبیت از دست رفته خود در حزب جمهوری‌خواه بود. حتی اوموفق شده بود در نظرسنجی های صورت گرفته طی دو ماه اخیر، گوی سبقت را از دی سانتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب اصلی جمهوری‌خواه خود برباید. اما گردش کار حقوقی این پرونده، می تواند تمامی داشته های ترامپ را نقش برآب سازد! این اولین بار در تاریخ آمریکاست که یکی از رؤسای جمهور پیشین این کشور در دادگاه با اتهامات جنایی روبه‌رو می‌شود. دونالد ترامپ در بیانیه‌ای خود را «کاملا بی‌گناه» دانسته و گفته است اقدام آلوین براگ، دادستان کل منهتن در تشکیل پرونده علیه او تلاشی برای «مداخله در انتخابات در بالاترین سطح تاریخی» و «آزار و اذیت سیاسی» است.نکته مهم تر اینکه حتی اگر ترامپ بازداشت شود ( و پس از آزادی احتمالی دوباره ) ، می تواند در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حضور پیدا کند و به لحاظ قانونی این پرونده خاص ( به تنهایی) نمی تواند مانع از حضور وی در رقابت‌های سال آینده شود. با این حال مسلم است که سران حزب جمهوری‌خواه و بدنه این حزب، در صورت اثبات اتهامات ترامپ ومحکومیت قضائی وی در این پرونده، حمایت خود را از وی برداشته یا در خصوص استمرار این حمایت دچار اختلاف خواهند شد.  در هر حال، ترامپ اکنون دموکرات‌ها را متهم به کارشکنی قضائی علیه خود کرده است.آلوین براگ، دادستان کل منهتن که یک چهره دموکرات است، با رد این اتهام گفته این پرونده در دادگاه بر اساس «حقایق، قانون و مدارک» بررسی می‌شود. پیش‌تر در سال گذشته نیز آلوین براگ ، ترامپ را به اتهام تقلب مالیاتی تحت تعقیب قرار داد؛ اتهامی که در نهایت منجر به صدور حکم جریمه ۱/۶۱ میلیون دلاری علیه رئیس‌ جمهور  سابق آمریکا شد.به این ترتیب دونالد ترامپ مانند سایر متهمان اقدامات مجرمانه، باید برای انگشت‌نگاری و عکسبرداری به دادگاه برود؛ یک مقام دادگاه گفت این کار احتمالا روز سه‌شنبه آینده انجام خواهد شد.سوزان نچلس و جوزف تاکوپینا، وکلای ترامپ در واکنش گفتند که با اتهامات طرح شده «به شدت مبارزه خواهند کرد». پرونده اخیر، برای راستی‌آزمایی ادعاهای استورمی دنلیز (با نام واقعی استفانی کلیفورد) هنرپیشه فیلم‌های مستهجن تشکیل شده است. وی گفته است پس از برقراری ارتباطات غیراخلاقی با دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۶ میلادی مبلغ ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت دریافت کرده تا از افشای آن در آینده خودداری کند. اما ترامپ وقوع این ماجرا را رد کرده و تحقیقات در این خصوص را «پرونده‌سازی سیاسی دموکرات‌ها و سیستم قضائی فاسد آمریکا» خوانده است. قاضی پرونده در تلاش است تا دریابد آیا ترامپ در این مورد شهادت دروغ داده است یا نه؟ همچنین آیا پرداخت پول قوانین مربوط به تأمین مالی کارزارهای تبلیغات انتخاباتی را نقض کرده است یا خیر؟ دادستان‌ نیویورک بیش از ۵ سال است که در خصوص این پرونده مشغول تحقیق است.
یورونیوز

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.