شوک تازه به ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77303
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۲۰ |
آب پاکی مجارستان بر دستان آتلانتیکی‌ها

شوک تازه به ناتو

 مخالفت نسبی مجارستان با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و عدم توافق دولت اردوغان با هلسینکی و استکهلم بر سر تعطیلی پایگاه سیاسی کردهای ضد دولت ترکیه در خاک اروپا، جملگی منجر به ایجاد موانعی در مسیر پیوستن دو کشوراسکاندیناویایی به پیمان آتلانتیک شمالی شده است.در این میان، مقامات روسی نیز از روند خرید زمان « در مسیر عضویت فنلاند و سوئد در ناتو)» توسط دولت مجارستان استقبال کرده است. ویکتور اوربان یکی از متحدان اروپایی پوتین محسوب می‌شود که با برخی سیاست‌های جمعی اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین نیز مخالفت کرده است. 
شوک تازه به ناتو

گروه بین‌الملل
 مخالفت نسبی مجارستان با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و عدم توافق دولت اردوغان با هلسینکی و استکهلم بر سر تعطیلی پایگاه سیاسی کردهای ضد دولت ترکیه در خاک اروپا، جملگی منجر به ایجاد موانعی در مسیر پیوستن دو کشوراسکاندیناویایی به پیمان آتلانتیک شمالی شده است.در این میان، مقامات روسی نیز از روند خرید زمان « در مسیر عضویت فنلاند و سوئد در ناتو)» توسط دولت مجارستان استقبال کرده است. ویکتور اوربان یکی از متحدان اروپایی پوتین محسوب می‌شود که با برخی سیاست‌های جمعی اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین نیز مخالفت کرده است. 
 پیام اوربان به ناتو 
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت که روند تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در مجلس کشورش تا اوایل سال ۲۰۲۳ زمان خواهد برد.اوربان در حاشیه نشست سران گروه «وی۴» یا «ویشگراد» بابیان این‌که مجارستان از گسترش ناتو حمایت می‌کند، پیش‌بینی کرد که مجلس کشورش رأی‌گیری برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را در نخستین جلسه‌ خود در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد داد.مجارستان و ترکیه تنها اعضای ناتو هستند که تاکنون درخواست پیوستن سوئد و فنلاند به این سازمان را تأيید نکرده‌اند. برای عضویت در ناتو باید همه ۳۰ عضو این سازمان با الحاق آن‌ها موافقت کنند. اوربان همچنین در جریان نشست سران گروه ویشگراد اگرچه بر حمایت‌های مالی بوداپست از اوکراین تأکید کرد، اما گفت که کشورش با طرح‌هایی که به اقتصاد اتحادیه اروپا لطمه وارد کند، موافقت نخواهد کرد.دولت مجارستان روز پنج‌شنبه از ارسال یک بسته حمایتی ۱۸۷ میلیون یورویی به اوکراین تا سال ۲۰۲۳ خبر داد که قرار است همراه کمک‌های نقدی اتحادیه اروپا به ارزش ۱۸ میلیارد یورو به کی‌یف داده شود.بر اساس اعلام دولت اوربان، ارسال بسته حمایتی مجارستان به اوکراین به‌صورت مستقیم در اختیار کی‌یف قرار خواهد گرفت.
 تشدید اختلافات داخلی در سوئد 
سوئد و فنلاند که در دهه‌های گذشته با اتخاذ سیاست بی‌طرفی، از عضویت در ناتو خودداری کرده‌ بودند چندی پیش  به‌صورت رسمی از قصد خود برای پیوستن به ناتو خبر دادند.مقامات سوئدی اعلام کرده‌اند که  این کشور در صورت موافقت ناتو با عضویت استکهلم، با استقرار تسلیحات هسته‌ای و پایگاه‌های نظامی دائمی ناتو در خاک خود مخالفت خواهد کرد.پیش‌تر نخست‌وزیر سابق سوئدبه درخواست‌ احزاب مخالف دولت برای بررسی طرح پیوستن این کشور به ناتو، گفته بود که پذیرش این درخواست پس از حمله روسیه به اوکراین باعث بی‌ثباتی اروپا می‌شود.بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دو حزب کوچک چپ و سبز سوئد با عضویت استکهلم در ناتو مخالف هستند. بحث در مورد پیوستن به ناتو در سوئد و فنلاند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد.بنا به گزارش رسانه‌های سوئد و فنلاند، جمع زیادی از مردم این دو کشور پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، طرفدار عضویت سوئد و فنلاند در ناتو هستند. روسیه بارها بر مخالفت خود با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تأکید و تهدید کرده است که این اقدام، عواقب ناخوشایند سیاسی و نظامی خواهد داشت.درحالی‌که مقامات روسی به دو کشور سوئد و فنلاند در خصوص عضویت در ناتو «که منجر به تسلط آتلانتیکی‌ها بر خاک روسیه می‌شود» هشدار داده‌اند، اکنون شاهد تصمیم رسمی دولت سوئد مبنی بر پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی هستیم. همین مسئله می‌تواند بحران تازه‌ای را میان روسیه و اروپا رقم بزند .اکنون مقامات روسی در حال بررسی تبعات امنیتی- نظامی پیوستن سوئد به ناتو و نحوه جلوگیری از تحقق کامل آن هستند. روزنامه انگلیسی تایمز اخیرا در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داده بود فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند .سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه بارها تأکید کرده است که  الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامد‌های سیاسی و نظامی داشته باشد. فنلاند و سوئد هر دو از سال ۱۹۹۰میلادی با ناتو همکاری داشتند، اما هرگز عضو این سازمان نبودند. حالا در صورت پیوستن این دو کشور، تعداد اعضای این ائتلاف از ۳۰به ۳۲ عضو افزایش می‌یابد.
 تردیدهای بی‌پایان در اسکاندیناوی 
بااین‌حال، هنوز تعداد زیادی از سوئدی‌ها در خصوص پیوستن به ناتو تردید دارند. همین مسئله در آینده می‌تواند به پاشنه آشیل امنیتی- سیاسی در استکهلم تبدیل شود. 
مدتی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تلویزیون دولتی سوئد یک نظرسنجی در مورد پیوستن کشورشان به ناتو برگزار کرد که طبق آن بیش از ۴۱درصد از شرکت‌کنندگان موافق و ۳۵درصد مخالف بودند. ۲۴درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز رأی ممتنع دادند. سؤال اصلی اینجاست که آیا در صورت تحقق صلح در اوکراین، از تعداد سوئدی‌های متقاضی عضویت در ناتو کاسته نخواهد شد؟! پاسخ این سؤال مثبت است، اما عضویت دائم سوئد در ناتو، راهی را برای بازگشت از این مسیر پرتنش باقی نخواهد گذاشت.برخی سیاستمداران سوئدی، نسبت به آثار و تبعات غیرقابل‌کنترل و تنش‌آفرین پیوستن به ناتو هشدار داده‌اند.  این قاعده درخصوص فنلاند به‌مراتب بیشتر صادق است زیرا در صورت بروز تنش و درگیری، فنلاند به دلیل همسایگی و داشتن مرز مشترک با روسیه، بیش از سوئد در معرض خطر جنگ قرار می‌گیرد. درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو در حالی صورت می‌گیرد که زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی هفته‌های اخیر تأکید کرده است دیگر علاقه‌ای نسبت به پیوستن کشورش به ناتو ندارد. در چنین شرایطی، پیوستن دو کشور اسکاندیناویایی به ناتو می‌تواند نقطه آغاز منازعه‌ای لفظی، امنیتی و حتی نظامی میان روسیه و آن‌ها باشد.درهرحال، به تعویق انداختن رأی‌گیری پارلمان مجارستان در خصوص عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تا حدود دو ماه دیگر« ابتدای سال آینده میلادی» بدترین خبر ممکن برای طرفداران پیوستن این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می‌شود. بدون شک این خرید زمان
 به سود اروپا و ناتو نخواهد بود زیرا گذشت زمان در جنگ اوکراین تاکنون به سود غرب نبوده است! ضمن آنکه با تشدید مذاکرات پنهان آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین و امکان برقراری توافقی از جنس آتش‌بس موقت یا حتی دائم میان این دو، قطعا پشتوانه عمومی پیوستن هلسینکی و استکهلم به ناتو از بین خواهد رفت. درهرحال، باید دید خرید زمان اخیر توسط دولت اوربان در مجارستان ، چه تأثیری بر این پرونده خواهد گذاشت.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.