شلیک به ساعت صفر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50640
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ |
سفر گروسی به تهران و تهدیدات علیه برنامه هسته‌ای ایران بررسی شد

شلیک به ساعت صفر

افزایش گزارش‌ها و اظهارات مقامات غربی و صهیونیستی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در دو هفته اخیر به‌صورت چشمگیری افزایش‌یافته است. 
شلیک به ساعت صفر

مصطفی هدایی
افزایش گزارش‌ها و اظهارات مقامات غربی و صهیونیستی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در دو هفته اخیر به‌صورت چشمگیری افزایش‌یافته است. 
علاوه بر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بخشی از گزارش وی توسط رسانه‌ها افشا شد و ایران را متهم به کارشکنی در نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای کرده بود مقامات رژیم صهیونیستی نیز دست به تهدید آشکار سایت‌های هسته‌ای کشور زده‌اند. این در حالی است که رافائل گروسی به ایران سفرکرده و با مسئولان ایرانی درباره فرآیند نظارت و بازرسی‌ها به گفت‌وگو پرداخت. این گزارش‌ها باعث شد تا مخالفان برجام ازجمله 
رژیم صهیونیستی خواهان موضع‌گیری بین‌المللی و اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران شود. در جدیدترین موضع‌گیری‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران، یائیر لاپید
 وزیر خارجه رژیم جنایتکار صهیونیستی بار دیگر ایران را به پاسخ تهدید کرده است. وی در سفر اخیر خود به موسکو، ادعا کرد: «ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است و باید بداند که این امر «از سوی اسرائیل»بی‌پاسخ نخواهد ماند. صلح در منطقه با وجود تروریسم ایران محقق نخواهد شد. ما در برابر فعالیت‌های ایران در منطقه سکوت نخواهیم کرد.»به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» وی همچنین درباره موضوع مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران نیز ادعا کرد: «ما اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد یا حتی در آستانه دستیابی به آن قرار گیرد. ایران می‌گوید که می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد و ما اجازه نمی‌دهیم که از این خط عبور کند. ایران با توسعه سلاح‌های خود همه را در خاورمیانه تهدید می‌کند. اگر ایران به مسیر خود ادامه دهد، خاورمیانه ثبات نخواهد داشت.»منظور از پاسخگویی صهیونیست‌ها، بیشتر جنبه نظامی و خرابکاری در برنامه هسته‌ای دارد. این رژیم متهم اصلی خرابکاری‌ها در ایران است و جمهوری اسلامی باوجود خویشتن‌داری پاسخ‌های کوبنده‌ای در نقاطی که صهیونیست‌ها فکرش را نمی‌کردند، داده است. 
 حق پاسخگویی تهران در برابر تهدیدات
در همین حال، یکی از اصلی‌ترین عوامل ناامنی در غرب آسیا، برنامه هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی است که از دهه ۶۰ میلادی با مخفی‌کاری و همکاری کشورهای غربی ازجمله فرانسه، به سلاح اتمی دست پیداکرده و امنیت این منطقه را به‌صورت راهبردی به خطر انداخته است. سخنان لاپید با پاسخ سعید خطیب زاده،سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد. وی در پاسخ به گزافه‌گویی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در تويیتی نوشت: 
« رژیم قانون‌شکن اسرائیل، با داشتن بمب‌های غیرقانونی اتمی و خودداری از پیوستن به ان‌.پی‌.تی، بار دیگر ایران را که عضو ان‌.پی‌.تی است و بازرسی‌شده‌ترین برنامه هسته‌ای جهان را دارد، تهدید می‌کند. این عزیزدردانه غرب، به باج‌خواهی عادت دارد، اما جهان به ماهیت ثبات‌زدای آن پی برده است. ایران حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دارد.»
 کلاهک‌های هسته‌ای صهیونیست‌ها خارج‌از نظارت بین‌المللی
سیاست دوگانه غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر دو برنامه هسته‌ای در منطقه غرب آسیا کاملا مشهود است. از برنامه هسته‌ای ایران بیش از ۵۰ سال می‌گذرد و در این چند دهه، تنها هدف، تولید برق و اهداف صلح‌آمیز ازجمله پزشکی و صنعتی بوده است. تا به امروز هیچ مدرک و سندی از وجود لایه‌های نظامی برنامه اتمی ایران به دست نیامده و علی‌رغم تمامی نظارت‌ها و بازرسی‌های سختگیرانه آژانس، تهران منطبق با قواعد و قوانین بین‌المللی عمل کرده و در بسیاری از معاهدات هسته‌ای بین‌المللی عضو است. 
در سوی مخالف، رژیم صهیونیستی دارای بزرگ‌ترین برنامه هسته‌ای نظامی از دهه ۶۰ میلادی به این‌سو است. مجموعه اتمی رژیم صهیونیستی شامل ده‌ها سایت هسته‌ای آشکار و مخفی است. این رژیم به‌صورت مخفیانه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کرد و کشورهایی چون فرانسه و آرژانتین تجهیزات و مواد اولیه را در اختیار این رژیم جعلی قراردادند. باوجود افشای ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، واشنگتن سیاست کاملا حمایتی از این رژیم در پیش گرفت تا اسرائیل بتواند برنامه خود را برای ساخت ده‌ها کلاهک هسته‌ای دنبال کند. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که این رژیم بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای از انواع مختلف عملیاتی در اختیار دارد و همچنان درحال‌توسعه برنامه نظامی هسته‌ای است؛ اما نه‌تنها کشورهای غربی، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ نظارتی بر برنامه خطرناک هسته‌ای اسرائیل ندارند و آژانس نتوانسته از سایت‌های هسته‌ای این رژیم بازدید کند. از سوی دیگر 
رژیم صهیونیستی عضو ان.پی. تی نیست و چندین بار قصد استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ‌های نظامی خود علیه کشورهای عربی را داشت. این رژیم در جنگ ۱۹۷۳، زمانی که مواضع نظامی خود را با حملات سوریه و مصر ازدست‌داده بود، طرح نهایی استفاده از بمب هسته‌ای را در دستور کار قرار داد و بمب‌ها را بر روی اف ۱۶ سوار کرد. تنها زمانی که پل هوایی تجهیزات نظامی آمریکا به این رژیم اشغالگر برقرار شد و موازنه جنگ به نفع صهیونیست‌ها تغییر کرد، طرح حمله هسته‌ای به دمشق و قاهره کنار رفت. این رژیم عملا از توان هسته‌ای خود علیه امنیت غرب آسیا استفاده کرده و حتی براساس گزارش‌هایی در نبردهای نظامی با فلسطین و لبنان از مقدار اندکی از اورانیوم نظامی در تسلیحات بهره برده است. در حالی‌كه هدف جهان می‌بایست نابودی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل برای شکل بخشی به منطقه امن در غرب آسیا باشد، ایران هدف فشارها، تحریم‌های خصمانه و تهدیدات غرب و این رژیم اشغالگر قرار گرفته است. این سیاست دوگانه در بیش از دو دهه که برنامه اتمی ایران در مرکز توجهات بوده، زیان‌های بسیاری ازجمله در ابعاد اقتصادی و صنعتی بر ایران وارد ساخته و به نظر می‌رسد، در دور جدید نیز غرب در حال شکل بخشی به اجماع جهانی علیه ایران است. 
شلیک به ساعت صفر
اما تهدیدات رژیم صهیونیستی و به کار بردن قدرت نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران یا ادامه خرابکاری‌ها می‌تواند منجر به پاسخی از سوی ایران شود که باید آن را اتمام حیات رژیم صهیونیستی بر روی نقشه نامید. اسرائیل تا به امروز جرئت نکرده تا به‌صورت آشکار و با قبول مسئولیت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را قبول کند و چند خرابکاری یا تروری که در سال‌های گذشته صورت گرفته، پاسخ‌هایی را نیز از سوی ایران به اسرائیل دریافت کرده است. بااین‌وجود، تهدید خارج از قواعد موجود علیه برنامه هسته‌ای یا هرگونه خرابکاری گسترده، تهران را مجاب خواهد کرد تا اسرائیل را به سال‌های ۱۹۴۸ و زمان صفر حیات خود بازگرداند. این به معنای نابودی کامل اسرائیل با تمامی قوا از سوی ایران خواهد بود و به خاطر وجود چنین توانی از سوی جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ای است که صهیونیست‌ها قابلیت حمله نظامی به ایران را ندارند و هرگز نیز آن را عملی نخواهند کرد. 
اهداف موجود در سرزمین‌های اشغالی نه‌تنها در دسترس موشک‌های ایرانی هستند، بلکه هر شلیکی به این هدف‌ها، بخش عمده‌ای از سرزمین‌های اشغالی را نابود خواهد کرد. هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران، دیمونا را به یک هدف مشروع برای جمهوری اسلامی تبدیل می‌کند و نابودی آن انفجارهای بزرگی را به دنبال خواهد داشت و حیات صهيونیست‌ها را برای همیشه در فلسطین از بین خواهد برد. 
 عقب‌نشینی آژانس از مواضع خصمانه
سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در شامگاه روز شنبه، گویای اهمیت ادامه همکاری‌های حرفه‌ای میان ایران و آژانس است. اخبار و گزارش‌هایی از گزارش احتمالی گروسی به شورای حکام در روزهای گذشته حاکی از موضع‌گیری نسبتا خصمانه آژانس به برنامه هسته‌ای ایران داشت که منطبق بر خواست کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی برای فعال کردن سیاست چماق و هویج بود. 
باوجوداین اخبار، مقامات ایرانی قاطعانه به این گزارشات واکنش نشان دادند و نسبت به قطع همکاری با آژانس و خارج شدن از مسیر اصلی و قانونی آژانس هشدارهایی دادند؛ اما این پایان ماجرا نبود و گروسی برای تفاهم درباره برخی از موضوعات وارد تهران شد. سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیئتی به‌منظور دیدار و گفت‌وگو در خصوص موضوعات همکاری‌های ایران و آژانس، برای سفری یک‌روزه وارد تهران شد. این نخستین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم و اولین دیدار وی با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی بود. این سفر در آستانه نشست شورای حکام آژانس انجام شد.
 گروسی: ایران و آژانس باید همکاری خود را گسترش دهند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در جمع خبرنگاران ضمن مثبت ارزیابی کردن این دیدار بر گسترش همکاری ایران و آژانس تأکید کرد.
وی سپس در جمع خبرنگاران گفت: «برای من این بازدید بسیار مهم است چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید باهم کارکرده و همکاری خود را گسترش دهند.»
کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌ازاین نسبت به اقدام غیرسازنده از سوی آژانس هشدار داد و گفت: «آژانس و نهادهای سیاست‌گذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند و هر اقدام غیر سازنده مخل فرآیند مذاکره خواهد بود. البته برخی کشورها بودند که تلاش کردند موضوعات فنی بین ایران و آژانس را سیاسی کنند. مسیری که ایران همواره به آژانس توصیه و پیگیری کرده است همکاری در بستر فنی و حرفه‌ای است. امیدواریم این سفر با حفظ این رویکرد به نتایج خوبی منجر شود.»همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگویی هدف سفر گروسی به ایران را در چارچوب مراودات فنی معمول بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و گفت: « در چند ماه اخیر مسائل فنی بین ایران و آژانس وجود داشت که تلاش شد در چارچوب همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس حل‌وفصل شود و این سفر نیز در چارچوب و در راستای کمک به حل‌وفصل موضوعات فی‌مابین تنظیم شده است.»این دیپلمات ارشد کشورمان درباره نشست پیش روی شورای حکام آژانس نیز گفت: «امیدوارم شورای حکام تحت تأثیر برخی فشارها اقدامی را صورت ندهد که مسیر همکاری معمول ایران و آژانس تخریب شود. بدیهی است وظایف ذاتی آژانس الزام جدی برای آن دارد که درگیر مسائل سیاسی نشود.»
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی با اشاره به این سفر نوشت که این سفر اوج مذاکرات گسترده طی روزهای اخیر بوده که هدف آن تضمین تعهدات از سوی ایران بوده است.این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «بر اساس گفته سه منبع نزدیک به مذاکرات این سفر پس‌ازآن روی می‌دهد که تفاهمی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل‌شده که تهران به آژانس دسترسی
 به تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای خود را خواهد داد و همکاری با تحقیقات در خصوص مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران را از سر خواهد گرفت.»
با مواضع قاطع مقامات ایرانی در برابر زیاده‌خواهی غرب، به نظر می‌رسد آژانس و کشورهای آمریکا و اروپایی از موضع خود عقب نشسته و به نظر می‌رسد قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه تهران صادر نشود. بااین‌وجود،حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس و در تذکری، با اشاره به سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، به وی هشدار داد: «آقای گروسی بداند که قانون مجلس «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» اجرایی می‌شود و همه قوا نیز بر اجرای این قانون پافشاری دارند. ایشان (گروسی) هم بهتر است به زیاده‌خواهان و عهدشکنان فشار بیاورد.»
 بیانیه ایران و آژانس
پس از پایان نشست ديروز«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، دو طرف با صدور بیانیه مشترک بر گسترش همکاری‌های فنی ایران و آژانس در زمینه‌های مختلف هسته‌ای تأکید کردند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
۱_ طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تأکید مجدد قراردادند.
۲_ در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلی موردعلاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
۳_ به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص‌شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهروموم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، موردتوافق دو طرف قرار گرفت.
به‌هرحال نظام جمهوری اسلامی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به‌پیش خواهد برد و در سال‌های پیش رو، توان هسته‌ای کشور می‌بایست به حدی برسد تا نیازهای مربوط به برق و پزشکی بدون نیاز به خارج از کشور از طریق هسته‌ای تأمین شود. تکمیل این فرآیند و تثبیت آن، به‌صورت طبیعی تهدیدات را نیز کاهش خواهد داد و عقب‌نشینی از این مسیر دشمن را برای اهداف دیگر و کاهش توان تهران جسورتر خواهد ساخت.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.