شاهد تشدید ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64837
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۱۷ |
علی سعدوندی کارشناس اقتصادی:

شاهد تشدید ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم

در معاملات دیروز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۶ میلیارد و ۳۷۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۱ هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال و در بیش از ۹۷۹ هزار و ۷۹۱ نوبت معامله شد. دیروز در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۲۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۵ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال و در ۶۳۶ هزار و ۳۳۸ نوبت معامله شد.
شاهد تشدید ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم

 گروه اقتصادی
در معاملات دیروز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۶ میلیارد و ۳۷۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۱ هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال و در بیش از ۹۷۹ هزار و ۷۹۱ نوبت معامله شد. دیروز در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۲۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۵ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال و در ۶۳۶ هزار و ۳۳۸ نوبت معامله شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۷۹۶ واحد افزایش به ۴۱۰ هزار و ۳۱۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۹۸۵ واحد رشد به ۲۵۵ ‌هزار و ۳۷۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۵ هزار و ۱۰۱ واحد افزایش داشتند. علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در تشریح روند حال حاضر بازار سرمایه و تأثیر بخشنامه عوارض صادراتی بر شرکت‌های فلزی و معدنی به خبرنگار «رسالت» اظهار‌داشت: واقعیت این است که مطابق بودجه سال ۱۴۰۱ و اتخاذ تصمیمات ابتدا‌ی سال، نقدینگی باری دیگر در حال هدایت و ورود به بازار‌ بورس است. به‌موجب این اتفاق و به‌تدریج شاهد تشدید پول حقیقی به فضای بازار خواهیم بود. وی افزود: مالیات بر‌سپرده‌های بانکی حقوقی، عاملی اثرگذار بر روند کنونی بازار خواهد بود. چراکه به‌موجب این اتفاق بخش قابل‌توجهی از منابع بانکی به‌سوی بازار سرمایه هدایت خواهد شد. متأسفانه موتور خلق پول همچنان در حال فعالیت و روند تورمی برقرار است. تا مادامی‌که خلق پول صورت گیرد، سرمایه به‌سوی بازار بورس در حال بازگشت خواهد بود. به همین خاطر است که نمی‌توان شرایط حال‌حاضر بورس را‌ برای اقتصاد اثربخش یا حتی مخرب دانست.
 بهبود وضعیت بورس و توقف رشد قیمت ارز 
 سعدوندی تصریح کرد: مردم به بورس بازخواهند گشت و وضعیت حال‌ حاضر مطلوب است. نکته قابل‌توجه این است که وضعیت تورمی نمی‌تواند ادامه‌دار‌ باشد و درنهایت کاهش خواهد یافت. نباید فراموش کنیم که رشد حال‌حاضر‌ بازار سرمایه به دلیل شرایط تورمی و برمبنای رشد اقتصادی نیست.
 کارشناس‌ اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: در مؤلفه آرایشی تورم در حال کاهش و اساس آن مطابق گذشته است. سقوط بازارسرمایه در سال گذشته منابع بورس را به بازارهای دیگر منتقل‌ کرد. بنابراین دور از ذهن است که بگوییم علی‌رغم رشد بورس بر‌مبنای تورم، سقوط و کاهش آن برای اقتصاد مثمرثمر خواهد بود. او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: طی دو هفته گذشته و بهبود وضعیت بورس، از رشد قیمت ارز کاسته شد. این به معنای کاهش قیمت ارز نیست و بر مبنای توقف حدودی رشد قیمت ارز است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.