شانگهای گامی در جهت شکست هژمون غرب است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50920
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۱ |
جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین‌الملل :

شانگهای گامی در جهت شکست هژمون غرب است

جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر رئیسی به تاجیکستان، اجلاس شانگهای و تقویت ارتباط ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: راهبردی که حجت‌الاسلام رئیسی در دولت سیزدهم اتخاذ کرده است با دولت‌های قبلی متفاوت است.
شانگهای گامی در جهت شکست هژمون غرب است

گروه سیاسی
جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر رئیسی به تاجیکستان، اجلاس شانگهای و تقویت ارتباط ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: راهبردی که حجت‌الاسلام رئیسی در دولت سیزدهم اتخاذ کرده است با دولت‌های قبلی متفاوت است. تفاوتش در اجرای راهبردها و تاکتیک‌های روابط خارجی است.  وی افزود: سیاست‌هایش همان سیاست‌های نظام است اما بسیار آگاهانه‌تر و قاطعانه‌تر و این مسئله وجه تمایز واصلی‌ترین امتیاز دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های قبلی به‌ویژه دولت‌های روحانی است. قناد باشی ادامه داد: کشورهای خارجی علاقه‌مند هستند با کشوری که توافق می‌کنند در اجرای تعهداتش جدی و در تصمیم‌گیری‌ها مستقل باشد و بدون تأثیرپذیری از کشورهای خارجی با آن‌ها توافق کند. ایران نیز به این اصل علاقه‌مند است و بارها در ارتباط با کشورهای غربی به این مسئله اشاره‌کرده است.
  اجلاس شانگهای موجب گسترش اقتصاد و قدرت کشورهای آسیایی است
این کارشناس یادآورشد: متأسفانه دولت قبل در اجلاس‌های شانگهای به دلیل گرایش به غرب و خصوصا آمریکا موضع مثبت نشان نمی‌داد و مورد اعتماد مجموعه شانگهای نبود. قنادباشی گفت: اجلاس شانگهای یک پیمان اقتصادی و سیاسی و درنهایت مسئله نظامی است. این پیمان می‌تواند دایره‌های همکاری کشورهای آسیا را قوام ببخشد و گسترش دهد؛ از همین جهت بسیار پیمان مهمی است. وی اظهار کرد: ما سال‌ها به‌عنوان ناظر در اجلاس شانگهای حضور داشتیم اما از این به بعد به عضو اصلی تبدیل شدیم. این مجموعه بسیار پرجمعیت و پرقدرت است و اجتماعی قوی در برابر غرب به حساب می‌آید. یکی از مجموعه‌هایی که سبب شد مسئله جهان چندقطبی مطرح شود و جایگاه ابرقدرت تک‌قطبی آمریکا زیر سؤال برود همین اجلاس شانگهای بوده است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: هیچ سابقه نظامی در هیچ کجای دنیا ندارد و کشورهای عضو آن با یکدیگر همکاری‌های گسترده داشتند که موجب ترقی آن‌ها در برابر و در مقایسه با دنیای غرب شد. لذا ما نیز باید نگاه به شرق را تقویت کنیم. هرچند این نگاه تا پیش از دولت روحانی پیوسته وجود داشته است اما اکنون باید بیشتر شود.
  دولت سیزدهم درهمین مدت کم درحال احیای اقتدار ایران است
قناد باشی عنوان می‌کند: برخی شعار نه شرقی نه غربی را پیش می‌کشند و در جواب ما می‌گویند شما نیز تفاوتی با غرب‌گرایان ندارید. اما پاسخ این است که اتفاقاً تفاوت‌ها کاملاً مشهود است. ما درگذشته نگاه به غرب پررنگ‌تری نسبت به شرق داشته‌ایم. حرف ما ایجاد تناسب در روابط خارجی است. او در انتها متذکر شد: اکنون فصل جدیدی از ارتباطات خارجی ایران در حال شکل‌گیری است. دولت آمریکا از سرکار آمدن حجت‌الاسلام رئیسی در ایران نگران بود و نگرانی آن‌ها نیز بی‌مورد نبود. چراکه او توانست در همین مدت‌زمان اندک اقتدار ایران را احیا کند و توجه به همسایگان راهبردی و کشورهای قدرتمند شرقی را افزایش دهد. این‌یک رویکرد خطرناک برای آمریکاست چراکه همبستگی ایران با کشورهای همسایه و آسیایی موجب تضعیف و تهدید منافع آمریکا در منطقه غرب آسیا خواهد شد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.