سیاست غربی‌ها در قبال ایران تغییر نکرده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53914
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۳۳ |
حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل:

سیاست غربی‌ها در قبال ایران تغییر نکرده است

حسن عابدینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای اروپایی بیان کرد: مذاکرات درمورد فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که غربی‌ها از 18 سال پیش این را از یک موضوع فنی و حقوقی به یک موضوع سیاسی و رسانه‌ای تبدیل کردند.
سیاست غربی‌ها در قبال ایران تغییر نکرده است

حانیه مسجودی
حسن عابدینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای اروپایی بیان کرد: مذاکرات درمورد فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که غربی‌ها از ۱۸ سال پیش این را از یک موضوع فنی و حقوقی به یک موضوع سیاسی و رسانه‌ای تبدیل کردند. بنابراین علیرغم اختلافاتی که درون این کشورها وجود دارد چنین القا می‌کنند که وحدت نظری درمورد فعالیت هسته‌ای بین آن‌ها وجود دارد.
این کارشناس ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که انگلیس با فرانسه دچار اختلافات عمیق شده‌اند؛ چه درزمینه ماهیگیری، چه درزمینه مرزهای اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی و چه درزمینه قراردادهایی که انگلیس فشار آورد و در زمره کشورهایی قرار گرفت که فرانسه آن را خنجر از پشت به پاریس تلقی کرد.
عابدینی گفت: بنابراین اروپایی‌ها خودشان دارای اختلافات عمیق هستند. ازطرف دیگر انگلیس در زمره اتحادیه اروپا قرار ندارد و از برگزیت خارج شده است لذا اگر قرار است با این‌ها صحبتی هم کنیم نباید آن‌ها را متحد نشان‌ دهیم.
او اظهارکرد: حتی آلمان بعد از آنگلا مرکل در فضای بسیار متفاوتی قراردارد و اختلاف بین فرانسه و آمریکا نیز بسیار زیاد است چراکه در چارچوب طرح آکوئست این اختلاف نمایان شده است. درنتیجه به نظر من سیاست ما باید این باشد که با تمام کشورها صحبت کنیم اما نباید القا کنیم کشورهای غربی یکپارچه هستند و ۶ در برابر  یک هستند. شرایط این‌طور نیست.
 غربی‌ها هنوز هم می‌خواهند فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شود
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهارکرد: از طرف دیگر در بین کشورهای حاضر در برجام، سیاست دو کشور چین و روسیه با ۴ کشور دیگر کاملا متفاوت است و اگر آمریکا را که از برجام خارج شده کنار بگذاریم، دو کشور چین و روسیه بسیار سیاست متفاوتی دارند و با کشورهای اروپایی نیز اختلافات عدیده‌ای به وجود آمده است.
عابدینی گفت: به‌صورت کلی کشورهای غربی معتقد هستند فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید متوقف شود، دوم برچیده شود و سوم از بین برود. این خواسته کشورهای غربی است و طی ۱۸ سال گذشته نیز در این مسیر حرکت کرده‌اند اما موفق نشده‌اند بنابراین به نظر من ایران باید در این چارچوب دیدگاه‌های خود را به‌راحتی مطرح کند.او بیان می‌کند: همچنین ایران در چارچوب برجام محدودیت‌هایی را پذیرفت برای اینکه تحریم‌ها برداشته شود، اما زمانی که تحریم‌ها برداشته نشد و طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد، طبعا جمهوری اسلامی ایران نیز باید تعهدات خود را کاهش دهد و این کار طبق بندهای ۳۷ برجام است.کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: موضوعی که وجود دارد این است که کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا بدون دستور کار، بدون مدت‌زمان برای نتیجه‌گیری مذاکرات و بدون راستی آزماییو برداشتن تحریم‌ها این مذاکرات صورت گیرد علاوه بر این‌ موضوعات قصد دارند، موضوع مربوط به نفوذ منطقه‌‌ای جمهوری اسلامی ایران و توان دفاعی کشورمان را نیز روی میز مذاکره قرار دهند که ایران این مسائل را نمی‌پذیرد.عابدینی در انتها متذکر شد: ایران باید در مذاکرات جدید باید به‌صراحت خواسته‌های خود را اعلام کند و دستور کار کاملا روشن باشد و سوم اینکه حتما باید تأکید شود که مذاکره برای مذاکره نیست.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.