سکته ناتو در اسلواکی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92313
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۰۶ |
پیروزی نامزد ضد جنگ اوکراین در یک انتخابات حساس

سکته ناتو در اسلواکی

علی‌رغم حمایت‌های آشکار و پنهان اتحادیه اروپا  از جریان غربگرا و طرفدار ناتو در انتخابات سراسری اسلواکی، سرانجام این مخالفان جنگ اوکراین بودند که پیروز این آوردگاه مهم سیاسی شدند. با توجه به نقش اسلواکی در تأمین تسلیحاتی اوکراین، شکست غربگرایان در انتخابات اخیر این کشور نقش به سزایی در تنظیم رویکرد جدید اسلواکی در قبال دولت زلنسکی در کی‌یف ایفا خواهد کرد.
سکته ناتو در اسلواکی

علی‌رغم حمایت‌های آشکار  و پنهان اتحادیه اروپا  از جریان غربگرا و طرفدار ناتو در انتخابات سراسری اسلواکی، سرانجام این مخالفان جنگ اوکراین بودند که پیروز این آوردگاه مهم سیاسی شدند. با توجه به نقش اسلواکی در تأمین تسلیحاتی اوکراین، شکست غربگرایان در انتخابات اخیر این کشور نقش به سزایی در تنظیم رویکرد جدید اسلواکی در قبال دولت زلنسکی در کی‌یف ایفا خواهد کرد. از سوی دیگر، نتیجه انتخابات سراسری اخیر در اسلواکی، نوعی سیگنال آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل برای غرب محسوب می‌شود.

 شکست طرفداران ناتو 
با پایان شمارش آرا در انتخابات اسلواکی نامزد چپ‌گرایی که وعده داده تا به کمک‌های نظامی به اوکراین پایان دهد، در انتخابات این کشور پیروز شده است.حزب اسمر ( Smer-SSD) یا همان «جهت، سوسیال‌دموکرات‌های اسلواکی» در جریان رأی‌گیری برخلاف نظرسنجی‌ها از حزب لیبرال میانه‌رو «اسلواکی پیشرو» پیشی گرفت. این حزب ۲۴ درصد آرا و حزب لیبرال ۱۷ درصد آرا را به دست آورده است.حزب اسمر که روبرت فیتسو، نخست‌وزیر سابق چپ‌گرا، چهره اصلی آن به شمار می‌آید متعهد شده است فورا حمایت نظامی از اوکراین را متوقف کند، موضوعی که انتخابات این کشور را به کانون توجه تبدیل کرده بود.

حزب  فیتسو برای تشکیل دولت و بازگرداندن او به نخست‌وزیری که پنج سال پیش وی از آن استعفا داده بود، به حمایت برخی از احزاب دیگر نیز نیاز خواهد داشت.بر اساس نتایج انتخاباتی، اکنون یک حزب طرفدار اروپا که با کسب ۱۵ درصد سوم شده می‌تواند نقشی مهم در دولت آینده بازی کند. رأی ۱۵ درصدی حزب چپ هلس «صدا – سوسیال‌دموکراسی» (Hlas-SD) آن‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توانند در خصوص اینکه چه حزبی دولت آینده را تشکیل دهد تصمیم بگیرد.پیتر پلگرینی که همکار سابق آقای فیتسو و رهبر حزب چپ «صدا – سوسیال‌دموکراسی» به شمار می‌آید، اعلام کرده هنوز درباره ائتلاف با هیچ حزبی تصمیم نهایی را نگرفته است.

پلگرینی گفته عملا هیچ حزبی بدون ائتلاف با آن‌ها قادر به تشکیل دولت نخواهد بود.بااین‌حال گمان می‌رود آقای فیتسو با حزب Hlas که در سال ۲۰۲۰ از حزب او جدا شد ائتلاف کند. پیش‌بینی می‌شود حزب ملی اسلواکی که ۵ درصد آرا را به دست آورد نیز متحد دیگر این ائتلاف باشد.با ورود ۱۰ حزب متفاوت از طیف‌های گوناگون به پارلمان اسلواکی ممکن است روند ائتلاف پیچیده‌تر شود.

 برچسب زدن بی‌فایده غرب به فیتسو
سیستم‌داران و رسانه‌های غربی  از روبرت فیتسو به‌عنوان یک پوپولیست طرفدار مسکو یاد می‌کنند که کمپین او اطلاعات نادرستی منتشر کرده است.اما این روایتگری دروغین و برچسب زدن‌های سیاسی، نتوانست منجر به رویگردانی افکار عمومی از رهبرحزب سوسیال‌دموکرات اسلواکی شود. نتیجه انتخابات سراسری اخیر در اسلواکی، نقطه آشکارساز شکست غرب در  همراه سازی افکار عمومی اروپا در جریان جنگ اوکراین می‌باشد.این انتخابات به‌مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر نشان می‌دهد که متعاقب فرسایشی شدن جنگ، روزبه‌روز بر تعداد مخالفان سیاست‌های ناتو و اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین افزوده می‌شود. 

 زنگ خطر در غرب
فیتسو به‌تازگی گفته بود اگر حزبش دولت را به دست بگیرد، «حتی یک گلوله مهمات» هم به اوکراین نخواهد فرستاد.آقای فیتسو وابستگی خود به روسیه را رد می‌کند اما خود را  به‌عنوان سیاستمداری مخالف با رویکرد ناتو در جنگ اوکراین معرفی کرده است. اما این نتایج در مسکو خبری خوش به شمار می‌آید درحالی‌که بروکسل و واشنگتن واکنش متفاوتی ممکن است نشان دهند.در شبکه‌های اجتماعی اسلواکی‌هایی که به‌طور سنتی احساس نزدیکی به مسکو دارند، این نتایج مورد استقبال قرارگرفته است.
اسلواکی تاکنون متحدی وفادار برای کی‌یف به شمار می‌رفت. این کشور موشک‌ها و هلیکوپترهای زمین به هوا را تأمین می‌کرده و میگ‌های-۲۹ خود را در اختیار اوکراین قرار داده است.ازاین‌رو نتیجه انتخابات اخیر دراسلواکی، قطعا برای زلنسکی و همراهانش در کی‌یف نیز یک شکست بد محسوب می‌شود. 

 پرونده غلات پیچیده‌تر شد 
یکی دیگر از تبعات پیروزی مخالفان جنگ اوکراین در اسلواکی، پیچیده‌تر شدن معادله حل معادلات مربوط به جنگ غلات در اروپاست. چندی پیش، لهستان، اسلواکی و مجارستان که با اوکراین همسایه هستند در پی تصمیم کمیسیون اروپا برای تمدید نکردن ممنوعیتی که اتحادیه اروپا بر واردات غلات اوکراین به پنج کشور همسایه با کی‌یف اعمال کرده بود، به‌صورت انفرادی واردات این غلات را ممنوع کردند. اوکراین تا پیش از شروع حمله سال ۲۰۲۲ روسیه، یکی از صادرکنندگان برتر غلات جهان به شمار می‌رفت تا اینکه در پی این حمله، ظرفیتش برای ارسال محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی کاهش یافت. کشاورزان اوکراینی از زمان شروع جنگ در این کشور برای صادرات غلات خود به کشورهای همسایه متکی بوده‌اند چون دیگر قادر به استفاده از مسیرهای ترجیحی ارسال غلات از طریق بنادر دریای سیاه نبودند.از سوی دیگر ورود سیلی از غلات و دانه‌های روغنی اوکراین موجب شد قیمت این اقلام در کشورهای همسایه با این کشور کاهش یابند و این امر بر درآمد کشاورزان محلی این کشورها تأثیر گذاشت. با بروز این وضعیت، دولت‌های این کشورها اقدام به ممنوع کردن واردات محصولات کشاورزی از اوکراین کردند. اوکراین اکنون به‌وضوح دریافته است که نمی‌تواند بر روی انعطاف‌پذیری بازیگرانی مانند لهستان، مجارستان و اسلواکی حساب باز کند. پیروزی سیاستمداری مخالف زلنسکی در انتخابات اخیر اسلواکی، معدود امیدهای رئیس‌جمهور اوکراین را در این خصوص به یاس و ناامیدی مبدل ساخته است. 

 شکستی برای رسانه‌های غربی
درنهایت، پیروزی اخیر فیتسو و حزب متبوعش در انتخابات اخیر اسلواکی را باید شکستی سخت برای رسانه های غربی تلقی کرد. در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات سراسری اسلواکی، رسانه‌های وابسته به جریانات رسمی قدرت در اتحادیه اروپا تلاش کردند با استناد به روش‌های مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغاتی مانع از پیروزی سوسیال‌دموکرات‌ها در این کشور شوند.در اینجا تأکید می‌شود که رویکرد سوسیال‌دموکرات‌های اسلواکی نسبت به مسائل جاری در اروپا و نظام بین‌الملل تا حد زیادی با سوسیال‌دموکرات‌های آلمان ( که اکنون در مسند قدرت قرار دارند ) تفاوت است و نباید عملکرد  این احزاب را  علی‌رغم همنامی با یکدیگر، یکسان تلقی کرد. 

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.