سکته زلنسکی در کی‌یف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73932
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۰۳ |
در پی انتقام روس‌ها از انفجار در پل کریمه چندین انفجار قوی کی‌یف پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد

سکته زلنسکی در کی‌یف

 جدال روسیه و اوکراین وارد فاز گسترده‌تر و عملیاتی‌تری شده است. این منازعه در حالی پررنگ‌تر می‌شود که نقش بازیگران غربی در تشدید آن کاملا محرز و مسجل است.به عبارت بهتر، اعضای ناتو در حال خلق یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های نظام بین‌الملل هستند که آثار و تبعات آن می‌تواند گریبان‌گیر آن‌ها شود. 
سکته زلنسکی در کی‌یف

گروه  بین‌الملل
 جدال روسیه و اوکراین وارد فاز گسترده‌تر و عملیاتی‌تری شده است. این منازعه در حالی پررنگ‌تر می‌شود که نقش بازیگران غربی در تشدید آن کاملا محرز و مسجل است.به عبارت بهتر، اعضای ناتو در حال خلق یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های نظام بین‌الملل هستند که آثار و تبعات آن می‌تواند گریبان‌گیر آن‌ها شود. 
 انفجارهای گسترده در کی یف 
چند انفجار مهیب ناشی از حملات موشکی و هوایی صبح  دیروز ( روز دوشنبه ) ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ کی‌یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد.خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص شنیده شدن صدای انفجارهایی مهیب را در پایتخت اوکراین مورد تایید قرار داده است.بنا بر این گزارش، این انفجارها حدود ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح دیروز  به‌وقت محلی و چند دقیقه پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حملات هوایی روی داده است.فرانس‌پرس دقایقی پس از انتشار این گزارش در خبری فوری از شنیده شدن صدای دو انفجار دیگر در پایتخت اوکراین خبر داد.ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ستون‌های بزرگی از دود سیاه را در چندین نقطه از شهر کی‌یف به تصویر کشیدند.گفته می‌شود که از ده‌ها موشک شلیک شده، دستکم ۶ موشک به پایتخت اوکراین اصابت کرده که یک موزه، یک دانشگاه و یک پارک ازجمله مکان‌های هدف قرارگرفته بوده‌اند.ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پرتاب ده‌ها موشک از سوی نظامیان روسیه به شهرهای مختلف کشورش ازجمله کی‌یف را محکوم کرده و تأکید دارد که روسیه عملیات بمباران زیرساخت‌های انرژی اوکراین را آغاز کرده و قصد نابودی این کشور را دارد.
 هشدار پوتین به زلنسکی 
در مقابل، ولادیمیر پوتین تأکید کرده است که  کی‌یف در صورت «حمله اوکراین به روسیه» باید منتظر پاسخ‌های فوری و «سخت» باشد.رئیس‌جمهوری روسیه تایید کرد که این حملات در واکنش به انفجار پل ارتباطی با شبه‌جزیره کریمه صورت گرفته که وی باردیگر از آن به‌عنوان اقدامی تروریستی یاد کرد. ولادیمیر پوتین در این خصوص تصریح کرد: «به پیشنهاد وزارت دفاع و مطابق با برنامه ستاد کل، حملات گسترده‌ای با سلاح‌های دوربرد با دقت بالا علیه زیرساخت‌های انرژی، نظامی و ارتباطی اوکراین انجام شد.»
بنا به تایید مقامات اوکراینی، به دنبال حمله به زیرساخت‌ها و تأسیسات انرژی در این کشور برق بسیاری از مناطق قطع شده است.وزارت دفاع روسیه پس از حملات موشکی گسترده اعلام کرد که این حملات به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیده است.بروکسل ساعاتی پس از حملات موشکی روسیه به اوکراین که به گفته  کی‌یف علاوه بر خسارات فراوان چندین کشته و زخمی به‌جا گذاشت این حملات را محکوم کرد، بدون آنکه اشاره‌ای به نقش اتحادیه اروپا و خصوصا اعضای اروپایی ناتو در تشدید این جنگ داشته باشد. 
 ورود غیرمسئولانه اتحادیه اروپا 
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به حملات گسترده موشکی روسیه به اوکراین قول داد که کشورش کمک‌های نظامی بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهد. ماکرون در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی بر حمایت کامل خود و کشورش از اوکراین تاکید کرد و وعده داد تا در پاسخ به نیازهای مطرح شده از سوی کی‌یف کمک‌های نظامی بیشتری به این کشور ارسال کند.رئیس‌جمهوری فرانسه پیش‌تر نیز از تلاش کشورش برای تأمین کمک‌های نظامی به ارزش یک‌صد میلیون یورو خبر داده بود.
ولادیمیر زلنسکی پیش‌ازاین گفت‌وگوی تلفنی نیز از رهبران فرانسه و آلمان خواسته بود که در واکنش به این حملات پاسخی سخت به روسیه بدهند.اما از سوی دیگر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اوکراین را به تدارک حمله به کشورش متهم کرد و با طرح این اتهام از تشکیل یک نیروی مشترک نظامی با روسیه خبر داد. لوکاشنکو بدون ارائه جزئیات بیشتر و مشخص کردن مکان استقرار این نیروی مشترک متشکل از نظامیان روس و بلاروس گفت: با توجه به وخامت اوضاع در مرزهای غربی اتحادیه، ما با استقرار یک گروه منطقه‌ای از فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس موافقت کردیم.»
 نشست فوق‌العاده در مسکو
گفتنی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شب گذشته طی سخنانی انفجار پل کریمه را «اقدامی تروریستی» خواند و انگشت اتهام را در این خصوص به‌سوی سرویس‌های ویژه عمل‌کننده تحت فرمان کی‌یف نشانه رفت.پایتخت کی‌یف در حالی پس از حدود چهار ماه بار دیگر هدف حملات ارتش روسیه قرار می‌گیرد که ولادیمیر پوتین اعضای شورای امنیت ملی این کشور را برای شرکت در نشستی فوق‌العاده فراخوانده است. در این نشست که دو روز پس از انفجار پل کرچ برپا می‌شود وزرای اصلی کابینه، رهبران سیاسی و نمایندگان سرویس‌های امنیتی و ارتش حضور خواهند یافت.
پل‌ «کرچ» که بر اثر انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده تخریب و غیرقابل تردد شده سال ۲۰۱۸، چهار سال پس از الحاق کریمه به روسیه افتتاح شد.این پل استراتژیک شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه وصل می‌کند و گفته می‌شود که مسکو از آن برای ارسال تجهیزات نظامی به‌منظور تقویت نیروهای نظامی مستقر در جبهه‌های جنوبی و شرقی استفاده می‌کند.کمیته ملی ضد تروریسم روسیه روز شنبه از وقوع آتش‌سوزی در پل کریمه به‌دلیل کار گذاشتن بمب در یک خودرو خبر داده بود.هم‌زمان میهایلو پودولیاک از مشاوران ارشد ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در حساب کاربری خود در توییتر بدون اینکه بخواهد مسئولیت این حمله را مستقیما برعهده کی‌یف قرار دهد، نوشت: «کریمه، پل، آغاز. همه چیزهای غیرقانونی باید تخریب شوند و هر آنچه دزدیده شده باید به اوکراین برگردانده شود و روس‌ها باید همه مناطقی را که اشغال کرده‌اند، تخلیه کنند.»
رخدادهای اخیر در جنگ اوکراین، منجر به پیچیده‌تر شدن معادلات نبرد شده است. در این میان مخالفت اعضای اروپایی ناتو با رویکرد آمریکا در قبال اوکراین و تحولات این کشور، ریشه در موقعیت ژئوپلیتیک اوکراین و مختصات میدان نبرد احتمالی میان مسکو و کی‌یف دارد: در این معادله، قطعا اروپا به لحاظ راهبردی و جغرافیایی به‌مراتب آسیب‌پذیرتر از آمریکا خواهد بود! بدیهی است در چنین موقعیتی بسیاری از اعضای اروپایی ناتو نمی‌خواهند هزینه حمایت آمریکا و اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف را پرداخت کنند.  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.