سوگا امتداد آبه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29540
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۲۷ |
نخست وزیر جدید ژاپن کیست؟

سوگا امتداد آبه

 «سوگا یوشی هیده» دبیر ارشد کابینه و سخنگوی دولت ژاپن با رای اکثریت اعضای حزب لیبرال دموکرات ، به ریاست حزب حاکم این کشور برگزیده شد.پس از استعفای آبه شینزو از مقام نخست‌وزیری ژاپن، سوگا یوشی‌ هیده با ۷۷ رای موافق نمایندگان مجلس، رسما به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد.
سوگا امتداد آبه

ناصر همتی -کارشناس  مسائل شرق آسیا 
 «سوگا یوشی هیده» دبیر ارشد کابینه و سخنگوی دولت ژاپن با رای اکثریت اعضای حزب لیبرال دموکرات ، به ریاست حزب حاکم این کشور برگزیده شد.پس از استعفای آبه شینزو از مقام نخست‌وزیری ژاپن، سوگا یوشی‌ هیده با ۷۷ رای موافق نمایندگان مجلس، رسما به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد. با این انتخاب سوگا جانشین  «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن می شود که  ۷ شهریور به دلیل ابتلا به بیماری روده از مسئولیتش استعفا داد. سوگا در انتخابات احزب لیبرال دموکرات ژاپن با «ایشی با شی گرو» وزیر سابق دفاع و دبیرکل پیشین حزب لیبرال دموکرات و «کیشیدا فومیئو» وزیر خارجه سابق ژاپن و رئیس امور خط مشی این حزب رقابت کرد و در نهایت توانست با ۳۷۷ رای را از مجموع ۵۳۴ رای قانون‌گذاران حزب لیبرال دموکرات  به عنوان رئیس حزب لیبرال دموکرات انتخاب شود تا راه برای انتخاب او به عنوان نخست وزیر ژاپن همواره شود.انتخاب وی ، دیروز رسمیت یافت و وی رسما نخست وزیر ژاپن شد. انتخاب سوگا به عنوان جانشین آبه  از چند نظر حائز اهمیت است:
 یک انتصاب قابل پیش بینی! 
اولا همان طور که انتظار می رفت ، یوشی هیده سوگا سخنگوی شینزو آبه و فرد مورد اعتماد او توانست در حزب حاکم لیبرال دموکرات به عنوان رهبر جدید این حزب جای آبه را بگیرد. سوگا و آبه از زمان نخست وزیری آبه در سال ۲۰۱۲ میلادی تقریباًیک دهه با هم همکار و رفیق نزدیک بودند سوگا در تمام این مدت دست راست آبه بود و به عنوان دبیر کابینه نخست وزیر خدمت می کرد، سوگا در دولت آبه نقشی شبیه به رئیس ستاد کارکنان نهاد نخست وزیری و سخنگوی دولت را بر عهده داشت .از ابتدا نیز مشخص بود که «سوگا» با کسب اکثریت آرای نمایندگان پارلمان ، به عنوان نخست وزیر ژاپن انتخاب خواهد شد. 
نکته بعدی اینکه ، سوگا ۷۱ ساله بارها اعلام کرده از سیاست های مهم آبه  شینزو  در حوزه اقتصاد و روابط خارجی پیروی می‌کند. طبیعی است با انتخاب سوگا سیاست های کلان  آبه در ژاپن ادامه خواهد یافت .  در حال حاضر ژاپن با مشکلات مختلفی  از جمله همه گیری ویروس کرونا که تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور  گذاشته مواجه است. به همین دلیل سوگا کشاورز زاده اعلام کرده ، مقابله با ویروس کرونا  و  خارج کردن ژاپن از رکود پس از شیوع کرونا  از اولویت های دولت آینده وی خواهد بود . سوگا سال ها متحد مهم آبه به ویژه در اجرای سیاست های اقتصادی آبه موسوم به «آبه نومیکس» بود این برنامه ترکیبی از محرک های پولی، افزایش هزینه های دولت و اصلاحات ساختاری به معنای احیای اقتصاد راکد ژاپن به شمار می رود . برخی از کارشناسان معتقدند عملکرد سوگا در خروج ژاپن از رکود پس از شیوع کرونا قابل توجه بوده و او حتی بهتر از آبه توانایی ارتباط با رای دهندگان ژاپنی را دارد.با این حال اکثر رسانه های شرق آسیا معتقدند که قرار نیست سوگا تغییر خاصی در حوزه سیاست داخلی و خارجی ژاپن ایجاد کند. 
ادعاهایی که سوگا مطرح کرده است 
با این حال، سوگا پیش از انتخاب شدن به جانشینی آبه  در حزب حاکم گفته که ، به دنبال ترویج دموکراسی و افزایش ارتباطات با کشورهای آسیایی مانند چین و کره جنوبی است که از این  منظر به باور بر خی کارشناسان این به معنای  سیاست مسالمت آمیز ژاپن با همسایگان  تا انتخابات سال آینده محسوب می شود.
البته  سوگا در کنار  اهتمام به ادامه برنامه های اقتصادی و سیاست خارجی خود ، نیم نگاهی هم به پیروزی حزب حاکم در  انتخابات سراسری سال آینده دارد . چرا که محبوبیت نخست‌وزیر مستعفی ژاپن در دوره همه گیری کرونا در نظرسنجی‌ها در پایین ترین سطح در ۸ سال گذشته قرار دارد . افزون بر این اگر چه ژاپن از لحاظ شدت شیوع کرونا در میان کشورهای جهان موقعیت بهتری دارد، اما با این حال دولت آبه با انتقادات شدیدی روبه روست که نتوانسته با پیامدهای اقتصادی همه گیری کرونا به اندازه کافی مقابله کند.
در مجموع  برگزاری انتخابات ، مقابله با کرونا  و فائق آمدن بر مشکلات پسا کرونایی از جمله  چالش های جانشین آبه است . در واقع سوگا تا شهریور سال آینده  فرصت دارد تا  برای حفظ قدرت حزب حاکم در ژاپن بر مشکلات فائق آید . البته این شکنندگی حزب لیبرال دموکرات  به عنوان متنفذترین نیروی سیاسی در ژاپن در حالی است که این حزب از زمان  تشکیل مجلس این کشور یعنی ۱۹۵۵ تا کنون فقط یک دوره ۹ ماهه  قدرت را به رقبای خود واگذار کرده است .
دغدغه های تمام نشدنی در توکیو
آبه که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در ژاپن داشت، ماه گذشته به علت بیماری از مقامش کناره‌گیری کرد و به ۷ سال و ۸ ماه رهبری خود پایان داد.پیش از شینزو آبه، ایساکو ساتو،سی و نهمین نخست‌وزیر ژاپن، (۱۹۶۷-۱۹۷۲) به مدت ۷ سال و ۷ ماه  در این مقام باقی مانده بود. به گزارش رادیو فرانسه، یکی از بحران‌های دوران نخست‌وزیری شینزو آبه در ژاپن، در ارتباط با فساد وزیر دادگستری دولت وی در سال ۲۰۱۹ بود. کاوایی کاتسویوکی، وزیر سابق دادگستری و عضو سابق حزب دموکرات لیبرال، به همراه همسرش به خرید رای از نمایندگان مجلس ژاپن متهم و بازداشت شد.شینزو آبه، در نشست مطبوعاتی که به همین موضوع اختصاص داشت، از مردم ژاپن به دلیل انتخاب این فرد به مقام وزارت دادگستری، عذرخواهی کرد.
 اولویت های نخست وزیر جدید ژاپن
سوگا اخیرا  در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که تلاش های دولت آبه شینزو، نخست وزیر سابق را ادامه خواهد داد.سوگا افزود: امیدوار است در حالی که جلوی گسترش ویروس کرونا را می گیرد اقتصاد را بهبود بخشد.
او همچنین دیدگاه خود برای دوران بعد از کرونا را آشکار کرد و به لزوم بیشتر دیجیتالی شدن در دنیای آنلاین کنونی اشاره کرد.سوگا هم اکنون چندین رویداد عمده سیاسی و دیپلماتیک پیش رو دارد.انتظار می رود سوگا در هفته های آینده در جلسه فوق العاده پارلمان درباره سیاست گذاری سخنرانی کند.اجلاس سران کشورهای گروه بیست در عربستان سعودی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز برای ماه نوامبر برنامه ریزی شده اند.ژاپن همچنین خود را آماده برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو می کند که قرار است در ماه ژوئیه سال آینده برگزار شود.

نویسنده : ناصر همتی -کارشناس مسائل شرق آسیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.