سوغات حجاز برای چشم بادامی ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78045
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۳۳ |
نگاهی به احیای روابط اقتصادی پکن و ریاض و نقش تهران

سوغات حجاز برای چشم بادامی ها

تجلی قدرت بلوک شرق   این بار در سال نوی چینی و با پرواز اژدها بر فراز خاور میانه نمایان شد و در این میان فرصت برای تقویت برنامه های اقتصادی ایران فراهم آمده است . 
سوغات حجاز برای چشم بادامی ها

تجلی قدرت بلوک شرق   این بار در سال نوی چینی و با پرواز اژدها بر فراز خاور میانه نمایان شد و در این میان فرصت برای تقویت برنامه های اقتصادی ایران فراهم آمده است . 
سفر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به عربستان درحالی صورت گرفت که دو کشور درصدد هستند روابط سیاسی و اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهند.
حضور رئیس جمهور چین  در ریاض همزمان با برگزاری نشست سران عربی و چین و نشست شورای همکاری خلیج فارس و چین گویای آن است که علاوه بر تعاملات سیاسی ، گسترش مناسبات اقتصادی نیز در این سه نشست به شدت دنبال می شود . 
یکی از مهمترین مفاد اقتصادی این جلاس  به طرح نوسازی اقتصادی عربستان موسوم به چشم‌انداز۲۰۳۰»، بر می گردد و این طرح ادامه بررسی زیر ساخت های جهانی عربستان موسوم به « کمربند و جاده» است . 
اما ماجرا فراتر از یک طرح است به نظر می رسد که چین به دنبال امضای قراردادهای تجاری بلند مدت در این بخش از خاور میانه است به نحوی که  خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی و چین قراردادهای مقدماتی به ارزش بیش از ۲۹میلیارد دلار امضا می کنند . 
 نقاط اقتصادی مشترک ریاض و پکن 
چین بزرگترین شریک تجاری عربستان به شمار می رود
 و به نظر می رسد که علاوه بر تجربیات گذشته از جمله قرارداد پتروشیمی ، روابط چین و عربستان درحوزه انرژی نیز توسعه یافته است . 
این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این علاقمندی ممکن است در زمینه انرژی هسته ای ادامه یابد . 
علاوه بر مشکلات میان عربستان و آمریکا بر سر  روسیه موجب شده است تا پکن از این شرایط برای توسعه روابط خود استفاده کند. 
بسیاری از تحلیلگران سفر اخیر رئیس جمهور چین به عربستان را نشان‌دهنده نوعی «چرخش» یا «شیفت» به سوی پکن می دانند . یک  مقام بلندپایه سعودی  در این زمینه گفت: «ما مدت‌هاست گفته‌ایم که افراد زیادی هستند که می‌توان با آنها سر یک میز نشست.» این مقام که روی سخنش به آمریکایی‌ها بود، افزود: «چینی‌ها حرف‌های بی‌ربط نمی‌زنند و بی‌احترامی نمی‌کنند. آنها می‌دانند چگونه تجارت کنند.» 
وی افزود: «آمریکایی‌ها از ما خواسته‌اند که یک طرف را انتخاب کنیم. ما چنین نخواهیم کرد.»
 تغییرات مناسبات اقتصادی منطقه 
عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر روابط خود را با روسیه و چین تعمیق بخشیده‌اند ، امارات متحده عربی به‌ویژه از آنچه عدم حمایت واشنگتن از امارات در برابر حملات نیروهای حوثی به پایتخت این کشور در اوایل سال جاری میلادی می‌بیند، آزرده‌خاطر شده است. 
«شی» سومین دوره ریاست جمهوری خود در چین راشروع کرده و به نظر می رسد نفوذ در خاورمیانه در دستور کار دولت چین قرار دارد به ویژه آنکه روابط عربستان و آمریکا نیز مدتهاست به وخامت گراییده است. 
در این میان روابط عربستان و آمریکا به وخامت گراییده و دو طرف بر سر مسائل مختلف دچار اختلاف هستند. 
عربستان سعودی و همچنین امارات به دنبال سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای ایجاد صنایع جدید و تنوع بخشیدن به نفت بدون وابستگی به غرب، به سمت شرق  و چین و جاهای دیگر نگاه
 می کنند.آنها به دنبال کالاهای چینی، قراردادهای ساخت و ساز، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، تولید ساختمان و اقتصادهای دیجیتال هستند که همگی با طرح کمربند و جاده پکن و هدف امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به یک هاب لجستیکی جهانی مطابقت دارند.
 حضور ایران در رقابتی استراتژیک 
ایران از مدتها قبل سیاست گردش به سوی شرق را در برنامه های خود قرار داده و این برنامه ریزی در بخش اقتصادی نیز تعریف شده است . 
در این میان دو طرف  یعنی عربستان سعودی و ایران ، مهمترین شرکای تجاری پیش‌روی چین در خاورمیانه هستند، ثبات روابط بین دو رقیب برای معاملات پکن در منطقه مفید خواهد بود.
می توان گفت که مناسبات بین پکن و ریاض، یک رابطه مشارکت انرژی و همکاری اقتصادی است و نه یک اتحاد استراتژیک سیاسی اما عربستان برای ادامه رقابت با ایران در منطقه تلاش می کند تا جای پای خود را در مشارکت های اقتصادی با چین محکم تر کند . 
بلوک‌های متمرکز بر امنیت و اقتصاد به رهبری پکن و مسکو در شرق  به دنبال جذب اعضای جدید از جمله ایران و عربستان سعودی هستند؛ دو رقیب با نفوذ در خاورمیانه که علاقه به تقویت همکاری آنها در این جبهه جدید می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تعادل ژئوپلیتیک جهانی داشته باشد.
ذخایر اقتصادی نفت و گاز ایران و عربستان دو کشور را به به یک شریک استراتژیک مهم تبدیل می‌کند و در این میان ایران نیز می تواند از این شراکت برای بهبود مناسبات منطقه ای خود با همسایگان بهره ببرد .
ریاض و تهران دارای منافع مشترک زیادی هستند. هر دو کشور، با توجه به اهمیت بازار نفت برای اقتصادشان به دنبال ثبات قیمت نفت هستند. حدود ۷۹.۴ درصد ذخایر نفت جهان در کشورهای عضو اوپک قرار دارد و خاورمیانه با دارا بودن ۶۵.۴ درصد دارای بیشترین سهم است. عربستان سعودی و ایران ۳۵.۵ درصد از ذخایر اوپک را در اختیاردارند. این دو کشور از زمان تشکیل اوپک در سال ۱۹۶۰ چندین بار برای تنظیم میزان عرضه و تعیین قیمت نفت خام همکاری کرده‌اند. کنترل قیمت‌ها تضمین‌کننده درآمد ثابت نفت برای همه کشورهای تولیدکننده نفت است و پیش‌بینی‌پذیری را برای برنامه‌ریزان اقتصادی در ایران و عربستان فراهم می‌کند.
باید گفت که توجه عربستان به قرار داد ۲۵ ساله میان ایران و چین نشان دهنده آن است که مقامات عربستان به شرایط جدید اقتصادی در منطقه توجه دارند . 
در این میان برخی نیز بر این باورند که ریاض درصدد است تا بزرگترین مشتری نفت ایران را به سمت و سوی خود متمایل سازد موضوعی که برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی آن را رد کرده و در مورد توانایی عربستان و امارات برای جبران کاهش صادرات ایران بدون افزایش قیمت نفت تردید دارند.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اخیراً  تاکید کرد: «چین و ایران پیوسته روابط تجاری و اقتصادی با همدیگر را حفظ می‌کنند. چین، همچنان همکاری با ایران را بر اساس تعهدهای بین‌المللی ادامه می‌دهد».
حتی تعاملات نفتی خارج از اوپک ایران و عربستان می‌تواند این دو کشور را تبدیل به بازیگرانی مهم در نظام جدید نفتی جهان کند. عربستان قصد بالا بردن قیمت نفت را دارد و این برای ایران فرصت‌ساز است. هم‌افزایی نفتی ایران و عربستان خارج از ساختار اوپک می‌تواند موجب فروش سودآورتر نفت توسط این دو کشور شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.