سوخت در لبنان آتش در اسرائیل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50924
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۴ |
«رسالت» از ورود کشتی‌های سوخت ایران به لبنان گزارش می‌دهد

سوخت در لبنان آتش در اسرائیل

حتما با اتفاقات و تحولات منطقه غرب آسیا آشنا هستید یا اگر هم علاقه‌ای ندارید حداقل روزی یک بار اخبار آن به گوشتان می‌رسد. در این گزارش قصد داریم کمی به تحولات اخیر این منطقه اشاره کنیم؛ «غرب آسیا و بازی اقتدار‌.»
سوخت در لبنان آتش در اسرائیل

حانیه مسجودی
حتما با اتفاقات و تحولات منطقه غرب آسیا آشنا هستید یا اگر هم علاقه‌ای ندارید حداقل روزی یک بار اخبار آن به گوشتان می‌رسد. در این گزارش قصد داریم کمی به تحولات اخیر این منطقه اشاره کنیم؛ «غرب آسیا و بازی اقتدار‌.»
بازی اقتداری که ادامه‌دار  است. از سال‌های دور این بازی با بازیگران مختلف آغازشده و هنوز هم ادامه دارد. اما حدود نیم‌قرنی است که کشور جدیدی در این بازی قد علم کرده و محاسبات طراحان بازی را برهم زده و آن‌کسی نیست جز جمهوری اسلامی ایران.
در روزهای اخیر چند خبر حوزه منطقه غرب آسیا را به خود مشغول کرده که هردوی آن مربوط به ایران است. نخست؛ دریا پیمایی ناو بندر مکران و ناو سهند ایرانی به مدت ۱۳۳ روز در آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌ها و دوم؛ ورود کشتی ایرانی به سوریه و انتقال سوخت با تانکر به لبنان. اقداماتی که ضمن یک دستاورد بزرگ نظامی و دریایی برای جمهوری اسلامی ایران، یک نه بزرگ به ابرقدرت‌ها به‌ویژه آمریکا بود که ابهت و حیاط‌خلوتی آن در سطح جهان شکسته شد.
۱- ناوگروه۷۵ ارتش و پیمایش ۴۵ هزار کیلومتر مسیر سخت دریایی
ناوگروه۷۵ شامل ناو بندر  و ناو سهند پس از ۱۳۳ روز دریانوردی و فتح قله‌های مهم دریایی بدون توقف و لنگر انداختن در بندرگاه‌های هیچ کشوری توانست برای نخستین بار رکورد دریانوردی در سطح منطقه را بشکند و پیروزمندانه به کشور بازگردد. 
ناوگروه عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی سهند و ناو بندر مکران با عبور از سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی و اطلس شمالی و آبراه‌های مهم این سه اقیانوس که راه‌های راهبردی بوده و در حوزه ژئوپلیتیک دریایی مطرح هستند، عبور کردند و با پیمودن ۴۵ هزار کیلومتر مسیر سخت دریایی و مواجهه و عبور از طوفان‌های سخت هر سه اقیانوس به‌ویژه اقیانوس اطلس و ۱۲۰ روز دوری از وطن به آب‌های سرزمینی وارد شد.
۲-ورود کشتی ایرانی به سوریه و انتقال سوخت با تانکر به لبنان
روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریورماه بود که رسانه‌های لبنانی اعلام کردند قرار است محموله سوخت کشتی ایرانی که روز چهارشنبه وارد آب‌های سرزمینی شد، با تانکر به لبنان منتقل شود.
بنا به این گزارش، بخشی از محموله را حزب‌الله لبنان به‌عنوان هدیه به بیمارستان‌ها و خانه سالمندان اهدا می‌کند و در ادامه قرار است یک شرکت خصوصی راهکار فروش محموله نفتی به مؤسسات خصوصی و تولیدکنندگان و ژنراتورهای برق را بر عهده بگیرد.
منابع لبنانی اعلام کردند که محموله سوخت دو کشتی دیگر ایرانی هم با همین سازوکار به لبنان انتقال می‌یابد. همچنین گفته‌شده است که اطلاعاتی درباره نوع سوخت اعم از بنزین و یا گازوئیل بودن محموله در دست نیست و احتمال راهی شدن کشتی چهارم ایرانی در آینده نزدیک به لبنان وجود دارد
  در این مرحله تمام تانکرهای حامل سوخت ایران وارد لبنان شدند
پس از ورود بخش اول و دوم کاروان‌ حامل سوخت ایران به لبنان، منابع لبنانی خبر دادند که بخش سوم و چهارم این کاروان نیز وارد این کشور شده است.
منابع لبنانی،‌ ظهر روز پنج‌شنبه خبر دادند که بخش دوم کاروان حامل سوخت ایران وارد شهر «الهرمل» شده است. طبق گزارش شبکه «المنار»، کاروان حامل سوخت ایران به چهار بخش تقسیم‌شده و تا این لحظه دو بخش آن وارد خاک لبنان شده است.
مطابق با گزارش‌ها، کاروان دوم نیز همچون کاروانی که صبح روز پنج‌شنبه وارد خاک لبنان شد، شامل ۲۰ تانکر سوخت است.
المنار همچنین خبر داد که بخش‌ سوم و چهارم کاروان‌ حامل سوخت ایران درراه رسیدن مرزهای لبنان است. لحظاتی پس از انتشار این گزارش، المنار خبر داد که بخش سوم و چهارم کاروان‌سوخت وارد خاک لبنان شده است.
 حزب‌الله لبنان: 
پیش از ظهر روز پنج‌شنبه نیز دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت یوم‌الله عاشورای حسینی با اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، نسبت به هرگونه تعرض به آن‌ها شدیدا هشدار داد.
از طرفی رسانه‌ها و شبکه‌های معاند داخلی و خارجی بلافاصله پس از طرح این خبر از سوی دبیر کل حزب‌الله برخی افراد باهدف تشویش اذهان عمومی داخل کشور نسبت به این موضوع، اقدام به شبهه‌افکنی پیرامون چگونگی پرداخت هزینه محموله‌های مذکور کردند.
این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، محموله‌های ایرانی سوخت که نصرالله  بدان اشاره کرد تماما از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری‌شده و از لحظه بارگیری به‌عنوان مایملک آن‌ها محسوب می‌شود.
علاوه بر شبهه‌افکنی‌های صورت گرفته در این خصوص، سخنرانی نصرالله از همان دقایق ابتدایی ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرد و مجموعه جبهه سیاسی – رسانه‌ای ضد مقاومت در داخل و خارج لبنان به اشکال مختلف به این موضوع واکنش نشان دادند.
البته واکنش منفی علیه اقدام ایران و حزب‌الله در تأمین سوخت موردنیاز مردم لبنان از سوی شخصیت‌های سیاسی لبنانی مخالف حزب‌الله مانند سعد حریری و سمیر جعجع که با رفتار و مواضع خود طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر عامل اصلی بحران‌های شدید اقتصادی و اجتماعی در لبنان هستند با واکنش گسترده کاربران لبنانی مواجه شده است.
 جنگ و عصبانیت معاندان داخلی و خارجی از ارتباط موفق تهران و لبنان 
از آن‌سو اما؛ خبرنگاران و رسانه‌های صهیونیستی نیز عصبانی از این عبارت نصرالله که گفت: «کشتی‌های حامل سوخت ایران از زمان ارسال خاک لبنان قلمداد می‌شوند»، واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی از خود نشان داده و این اقدام حزب‌الله را شکستی دیگر برای اسرائیل و گسترش ابعاد معادله پاسخگویی و بازدارندگی از سوی سید حسن نصرالله عنوان کرده‌اند.
حال اما اقدام مقتدرانه ایران و حزب‌الله محاصره اقتصادی مردم لبنان از سوی محور غربی – عبری – عربی که با همدستی عناصر خائن داخل لبنان فشار بر مردم این کشور را از حد گذرانده بود شکسته شد و باعث عصبانیت بین دشمنان داخلی و خارجی محور مقاومت شده است و به همین دلیل تلاش می‌کنند با شبهه‌افکنی و تحریف واقعیت، موضوع را وارونه نشان دهند.
دراین‌بین می‌توان آمریکا را به‌عنوان فتنه اصلی در این سرزمین دانست. آمریکایی‌ها سال‌هاست که در راستای منافع صهیونیست‌ها در لبنان عمل می‌کنند و سرمنشأ بحران فعلی لبنان نیز که در دو سال گذشته مردم این کشور را با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه کرده، سفارت آمریکا در بیروت است.
هرچند توطئه‌های آمریکایی‌ها علیه مسلمانان به‌ویژه مردم لبنان تمامی ندارد، اما شرایط یانکی‌ها در منطقه غرب آسیا روزبه‌روز بدتر می‌شود، تا حدی که آمریکا به‌ناچار بعد از ۲۰ سال شکست در افغانستان را پذیرفت و از این کشور خارج شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که همین سرنوشت منتظر آن‌ها در عراق و سوریه است.
در ادامه واکنش سران لبنانی به رسیدن نفتکش ایرانی به لبنان اشاره می‌کنیم.
 نماینده مجلس لبنان: شکست درهای محاصره آمریکایی شروع‌شده است
پایگاه خبری «آی‌ام» لبنان نیز هفته گذشته به نقل از «حسن فضل‌الله»،  نماینده مجلس لبنان در مورد کشتی حامل سوخت ایران به سمت لبنان گفت: درحالی‌که لبنانی‌ها با ورود اولین کشتی در حال آماده شدن برای دریافت نفت سیاه (مازوت) ایرانی هستند، شکست درهای محاصره آمریکایی شروع‌شده و گزینه‌هایی برای کاهش بحران لبنان پس‌ازآنکه دولت آمریکا در مقابل مقاومت محکم لبنان که با زبان تهدید نمی‌شود و تحت‌فشار قرار نمی‌گیرد، مجبور به عقب‌نشینی از تهدیدها و فشار حداکثری شد، گشوده شده است.  
  نجباء: ایران با ارسال سوخت به لبنان بازهم ثابت کرد که متحدی صادق و نیرومند است
سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی جنبش نُجَباءعراق ارسال سوخت از ایران به لبنان را شاهدی بر توان و صدق وعده جمهوری اسلامی دانست و آن را دستاوردی تازه برای ملت و مقاومت لبنان ارزیابی کرد.
 جهاد اسلامی: رسیدن سوخت ایران به لبنان پیروزی برای همه جبهه مقاومت است
یک مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد كه رسیدن سوخت ایران به لبنان پیروزی اراده مقاومت برای درهم شکستن محاصره آمریکاست.
 سردبیر روزنامه رأی الیوم: ضربه سه‌جانبه‌ سید حسن نصرالله به هژمونی آمریکا
«عبدالجباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی، رسیدن نخستین نفتکش حامل سوخت ایران به بندر بانیاس سوریه را یک پیروزی سه‌جانبه ایرانی، سوری و لبنانی علیه هژمونی آمریکایی-اسرائیلی در منطقه خواند و آن را نقطه آغاز راه طولانی بهبود وضعیت لبنان دانست.
وی در این یادداشت، با بررسی نحوه عمل کردن دبیر کل حزب‌الله لبنان به وعده‌اش و اقتدار او در اتخاذ تصمیمی برای نجات مردمش از توطئه‌های آمریکایی – اسرائیلی، وی را رهبری حکیم، قوی و شجاع دانست که پیش از آن‌که یک رهبر باشد، یک انسان است و ملاحظات انسانی و نجات مردم خود را بر هر چیز دیگری مقدم می‌داند.
حال اما مشخص است که رسیدن نخستین نفتکش ایرانی به بندر بانیاس و تشکیل دولت جدید لبنان، یک پیروزی سه‌جانبه ایرانی، سوری و لبنانی علیه هژمونی آمریکایی – اسرائیلی رقم خورده و پرچم آمریکا و سفیر آن در بیروت بر زمین افتاده است.
 وزیر کار لبنان: با رسیدن سوخت ایرانی، محاصره آمریکا در هم شکست
وزیر کار دولت جدید لبنان، همزمان با ورود کاروان‌های حامل سوخت ایران به خاک این کشور تصریح کرد که به‌این‌ترتیب یک محاصره تاریخی و ظالمانه درهم‌شکسته شد.
  قدردانی مفتی جعفری لبنان از تهران در پی فروش سوخت ایران به لبنان
پس از رسیدن تانکرهای حامل سوخت ایران به لبنان، مفتی جعفری لبنان از تهران برای رساندن سوخت قدردانی کرد.
 تمام اقیانوس‌ها زیر عرشه شناورهای ایرانی
این کشتی که با مازوت ایرانی بارگیری شد، توسط موشک‌های محور مقاومت محافظت می‌شود و توسط تانکرهای آن به دست گرسنگان محاصره‌شده در لبنان می‌رسد. این امر، مقدمه و آغازی بر حرکت سایر کشتی‌ها و نفتکش‌ها و واردکردن شکست‌های بیشتر به هژمونی آمریکا خواهد بود. پرچم‌های آمریکایی که دیوانه‌وار در زمان ازدست‌رفته، به دنبال جایگزین (گاز مصر و برق اردن) بود، پس از حرکت«باافتخار»تانکرها با بارهای مازوتِ «حلال» غرق‌شده در غرور، عزت و برکات سید مقاومت و دعای صالحان، فروافتاد.
حال نفتکش‌های حامل سوخت ایران برای لبنان، یکی پس از دیگری به مقصد می‌رسند. آن‌ها فقط حامل سوخت نیستند؛ حامل امنیت، حیثیت، پیامِ دوستی و برادری برای لبنان و پیام تحقیر برای دشمنان دو ملت هم هستند. آن‌ها نماد مدلی از «مدیریت بحران» هستند.
 چند بار اقتدار ایران را ثابت کنیم؟
حال با بررسی اقدام انجام شده و حمایت ایران از لبنان به راحتی می توان گفت که هژمونی و محاصره آمریکا در لبنان شکست. نفتکش جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با عبور از آب های سرزمینی و رسیدن به خاک لبنان ثابت کرد با وجود تمام تلاش ها و هزینه هایی که آمریکا و سران رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، اوست که نقش تعیین کننده و
تصمیم گیرنده دارد و بازی‌های آن‌ها را برهم می‌زند. سران سلطه به تدریج درحال درک این مسئله هستند که بهتر است به خاک خود برگردند و با پیماش هزاران کیلومتر دست از غارت کشورهای منطقه غرب آسیا بردارند. چراکه منفعت حضورشان دیگر بیشتر از هزینه هایشان نیست.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.