سلام ایران به همسایگان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47848
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۷ |
«رسالت» لزوم ارتباط با همسایگان را در دولت آینده بررسی می‌کند

سلام ایران به همسایگان

روز دوشنبه وزیر امورخارجه قطر به ایران سفر کرد و در این سفر با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد.
سلام ایران به همسایگان

حانیه مسجودی
روز دوشنبه وزیر امورخارجه قطر به ایران سفر کرد و در این سفر با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد.
از طرفی خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سفر اخیر وزیر خارجه قطر به کشورمان و دیدار وی با رئیس‌جمهور منتخب پرداخت و اشاره کرد که وزیرامورخارجه قطر بلافاصله پس از سفر به واشنگتن به تهران سفر کرده است.
موضوعی که به بهانه این دیدار دیپلماتیک می‌توان به آن اشاره کرد، ازسرگیری روابط مفقوده ایران با همسایگان است، ارتباط با کشورهایی که در فراز و نشیب‌های ۸ سال اخیر گاهی با دلیل و گاهی از سر بی‌تدبیری کنار گذاشته شدند و همین امر موجب تضعیف دیپلماسی اقتصاد ایران شد.
دولت روحانی طی ۸ سال گذشته به‌واسطه امید و ارتباط با کشورهای غربی، تمام فرصت‌های اقتصادی و بین‌المللی با کشورهای شرقی را از دست داد. اما غربی‌ها در تمام این مدت هیچ گامی در راستای همکاری با ایران یا تعدیل روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران برنداشتند و کشور از بازارهای اقتصادی کشورهای منطقه با ظرفیت ۱۱۰۰ هزار میلیارد دلار  چین و روسیه به‌عنوان قطب‌های اقتصادی و توانمند شرقی، محروم ماند.
در حال حاضر دولت در حال تغییر و انتقال قدرت است و قرار است فردی ریاست قوه مجریه را به دست گیرد که سیاست‌ها و تفکرش با دولتمردان فعلی متفاوت است. دولت روحانی که متشکل از افرادی بود که هیچ اعتقادی به توانمندی درونی و کشورهای منطقه نداشتند، روبه اتمام است و قطعا نگاه ایران به خارج با قبل متفاوت خواهد بود و همان‌طور که رئیس‌جمهور منتخب آینده بارها بر آن تأکید کرده است «اولویت سیاست خارجی دولت آینده همسایگان خواهند بود.»
از سوی دیگر، این سفر نیز در روزهای پایانی دولت روحانی می‌تواند امیدبخش و مؤثر باشد. آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر پیش از سفر به تهران، در دیدار با وزیرخارجه آمریکا در واشنگتن بر لزوم نیاز فوری منطقه برای گفت‌وگوی آزاد و شفاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران به جهت رسیدن ثبات در منطقه تأکید کرده بود.
خبرگزاری فرانسه نیز دراین‌باره نوشته است که سفر نماینده قطر به آمریکا و بعد به ایران در حالی صورت گرفت که تهران و واشنگتن برای احیای توافقنامه هسته‌ای درگیر گفت‌وگوهای غیرمستقیم هستند. البته دوحه پیش‌ازاین از سال ۲۰۱۶ تمایل خود را برای تسهیل‌گری احیای روابط ریاض و تهران نشان داده بود.
 حجت‌الاسلام رئیسی: اولویت سیاست خارجی دولت آینده، همسایگان خواهند بود
گفتنی است که در سفر وزیرخارجه قطر به تهران و دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی و محمدجواد ظریف آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
رئیسی در این دیدار بابیان اینکه دو ملت ایران و قطر، برادر دینی و شریک منطقه‌ای یکدیگر هستند، گفت: «تهران به روابط با دوحه اهتمام ویژه‌ای دارد و اولویت سیاست خارجی دولت آینده، همسایگان خواهند بود.»
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اینکه ایران ثابت کرده که دوست و شریکی مطمئن و قابل اتکاء است، تأکید کرد: اطمینان داشته باشید که ایران خیرخواه همسایگان خود است.
رئیسی همچنین بابیان این‌که ریشه بروز ناامنی در منطقه را باید در خارج از آن جست‌وجو کرد، اظهار داشت: «راه‌حل استقرار امنیت پایدار و ثبات منطقه‌ای همکاری کشورهای منطقه بر اساس اعتماد متقابل سیاسی و نفی عملی دخالت بیگانگان در منطقه است.»
وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با تبریک پیروزی رئیسی و رساندن سلام امیر قطر به وی، اظهار داشت: قطر به دنبال همکاری برای تحکیم روابط دوجانبه و نیز تلاش برای تأمین امنیت منطقه با همکاری جمهوری اسلامی ایران است.
  آغاز فصل جدید روابط با غرب آسیا
اواخر بهمن‌ماه سال گذشته بود که پس از پیشنهاد قطر برای میانجی‌گری بر سر برجام، وزیرخارجه این کشور در سفر به تهران با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. رایزنی درخصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان اهداف سفر «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر اعلام شده بود. قطر پیش‌تر نیز آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان اعلام کرده بود و دوحه نیز در آن زمان روابط خود را با ریاض پس از چند سال قطع روابط از سر گرفت.
حال به نظر می‌رسد اتمام دولت روحانی و سرکار آمدن دولت حجت‌الاسلام رئیسی در ایران و از طرف دیگر شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و تداوم سیاست‌های او در دولت بایدن می‌تواند منجر به تحکیم روابط کشورهای منطقه با یکدیگر شود. اکنون مدت‌هاست که آمریکا با همکاری کشورهای غربی درحال ایجاد اختلال در روابط کشورهای آسیایی به‌ویژه چین، ایران، روسیه و عربستان است. اکنون اما فصل جدیدی از روابط منطقه‌ای و شرقی درحال آغاز است که می‌تواند نیروی مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و استکبار جهانی را دوچندان کند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.