سفر «گروسی» بعد از «نه» بزرگ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28052
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۵۸ |
ابعاد سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران بررسی شد؛

سفر «گروسی» بعد از «نه» بزرگ

«رافائل گروسی» مدیرکل آرژانتینی سازمان انرژی اتمی در سفری به تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌ وگو کرد. این سفر بعد از 30 خرداد سال جاری که سه کشور اروپایی بانی قطعنامه‌ای علیه کشورمان در این آژانس بعد از هشت سال شده بودند، می‌تواند تحرکی معنادار در روابط ایران و آژانس باشد. 
سفر «گروسی» بعد از «نه» بزرگ
معصومه  پورصادقی 
«رافائل گروسی» مدیرکل آرژانتینی سازمان انرژی اتمی در سفری به تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌ وگو کرد. این سفر بعد از ۳۰ خرداد سال جاری که سه کشور اروپایی بانی قطعنامه‌ای علیه کشورمان در این آژانس بعد از هشت سال شده بودند، می‌تواند تحرکی معنادار در روابط ایران و آژانس باشد. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت که منجر به زنجیره‌ای از قطعنامه‌های مختلف علیه کشورمان در این شورا شد، چند سالی بود که به ریل معمول و فنی خود بازگشته و متأثر از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ که درنهایت منجر به دستیابی به توافق برجام شد، کمتر وارد مسائل حاشیه‌ای و سیاسی می‌شد. 
ادعاهای مطرح‌شده در خصوص یک کارگاه قالیشویی در تورقوزآباد در اطراف تهران، درخواست‌های مطرح‌شده توسط مدیرکل آژانس از ایران برای شفاف‌سازی در مورد
سه مکانی که به ادعاهای «گروسی» (در آخرین گزارش‌هایی که ارائه داده است) کشورمان آن‌ها را به آژانس معرفی نکرده و طرح درخواست فراهم شدن امکان بازدید از دو مکان (از سه مکان) (که ایران آن را غیرقانونی و فراتر از تعهدات خود برای فراهم کردن اجازه دسترسی آژانس می‌داند)، فصل جدیدی از شیطنت اروپایی‌ها و آمریکا در وین را شروع کرد. 
فصل جدیدی که به‌ویژه پس از آغاز گام‌های هسته‌ای کشورمان در متناسب کردن تعهدات برجامی ایران با دیگر طرف‌های این توافق بود، تشدید شد و این فرضیه را که آژانس بعد از  اومانو بار دیگر در مسیر سیاسی‌کاری نسبت به کشورمان قرارگرفته است، تقویت کرد. 
حتی اگر درواقع اتفاقات اواخر هفته گذشته در شورای امنیت در مورد ارسال ابلاغیه آمریکا به این شورا برای آغاز فرآیند  زمانبر و پیچیده بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران هیچ ارتباط ارگانیکی با سفر گروسی به تهران نداشته باشد اما، نمی‌توان تحولات مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان را که این روزها برجام مرکز ثقل آن قرارگرفته است را بدون ارتباط با یکدیگر و در مسیرهای جداگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد.
تمام این تحولات اجزای یک پیکره واحد را شکل می‌دهند که هم بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و هم
 افکار عمومی و صاحب‌نظرانی که پیگیر این تحولات هستند، ناخودآگاه تمام این تحولات را به یکدیگر ارتباط داده و اجتنابی از آن نیست. 
نخستین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از تغییر نسبتا محسوس فضای این آژانس علیه کشورمان بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام (با بانی گری تروئیکای اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس) می‌تواند هم ازنظر سیاسی و هم ازنظر فنی، تأثیر مثبتی بر روابط تهران و آژانس بگذارد.
این سفر هم می‌تواند محصول توافقی بین طرفین برای رفع برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌های متقابل باشد و هم می‌تواند خود فی‌نفسه منجر به دستیابی به توافقی بین طرفین برای این‌گونه موضوعات شود.
چه این سفر محصول توافقات فنی بین طرفین باشد و چه خود درنهایت منجر به توافقی فنی برای رفع ابهامات و اختلافات شود، پیامی مثبت به نفع کشورمان در فضای بین‌المللی خواهد داشت که باید آن را در کلیت تحولات ماه‌های اخیر و آینده مرتبط با برجام دانست.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفرکرده است روز گذشته پس از دیدار و گفت‌ وگو با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس نه بر اساس تمایلات برخی بلکه بر اساس استانداردها و ابزارهای حقوقی فعالیت می‌کند. ما یکسری پادمان و پروتکل‌ها داریم که این‌ها کارکرد آژانس را هدایت می‌کنند. 
وی همچنین افزود: همکاری ایران و آژانسادامه دارد و درست نیست بگوییم از زمانی که من آمدم تغییریافته است. ما یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌ها را در خصوص بازرسی‌ها با ایران داریم. همکاری سازنده ما وجود دارد و ادامه خواهد داشت.صالحی هم گفت: نتیجه رایزنی‌ها امروز بررسی شد و تفاهم‌های خوبی انجام گرفت. قرار است بیانیه‌ای صادر شود و طرفین روی آن کار می‌کنند، روبه‌جلو حرکت می‌کنیم و به آینده بسیار امیدوارم. قطعا مسائلی که هست به‌صورت مرضی‌الطرفین حل خواهد شد. البته دشمنان هم بیکار نیستند. با هوشمندی، ایران توانسته این مسائل را حل کند و به این کار ادامه خواهد داد.
اظهارات مدیرکل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نشان می‌دهد که طرفین برای حل برخی موضوعات فی‌مابین در حال تلاش هستند. در این خصوص باید دقت کرد که این روند متأثر از فشار سیاسی کشورهای غربی بر آژانس نبوده و ایران فراتر از تعهدات خوداقدامی را انجام ندهد.
مصون نگه‌داشتن روابط تهران و آژانس از سیاسی‌کاری و درک اهمیت این موضوع از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام از یک‌سو و از سوی دیگر هوشیاری دستگاه دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص زیاده‌خواهی احتمالی در خصوص برنامه هسته‌ای و توسعه دسترسی‌های بازرسان این آژانس به بهانه حمایت‌های اروپایی‌ها در شورای امنیت از ایران و مخالفت آن‌ها با قلدری خودخواهانه کاخ سفید در سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱، شاید یکی از مهم‌ترین و ظریف‌ترین نقاط تعاملات ایران با اروپا را رقم‌زده باشد که می‌تواند تأثیر مهمی در سرنوشت برجام و ادامه مسیر پایداری این توافق بین طرفین باشد.
قدر مسلم این انتظاری است که هم از دستگاه دیپلماسی و هم دست‌اندرکاران و تصمیم گیران برنامه هسته‌ای کشور می‌رود.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.