سفر رئیس جمهور به آفریقا گامی رو به جلو برای تأمین منافع ملی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88744
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۱۱ |
عباس مقتدایی ،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد:

سفر رئیس جمهور به آفریقا گامی رو به جلو برای تأمین منافع ملی

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان داشت: شناخت عمیق‌تر مسئولان جمهوری اسلامی ایران از آفریقا و هماهنگی‌های بالقوه انجام شده می‌تواند زمینه‌های بهره‌برداری سریع‌تر از امکانات مادی، معنوی، فرهنگی‌ و اجتماعی را پدید آورد.
سفر رئیس جمهور به آفریقا گامی رو به جلو برای تأمین منافع ملی

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان داشت: شناخت عمیق‌تر مسئولان جمهوری اسلامی ایران از آفریقا و هماهنگی‌های بالقوه انجام شده می‌تواند زمینه‌های بهره‌برداری سریع‌تر از امکانات مادی، معنوی، فرهنگی‌ و اجتماعی را پدید آورد. امروز با توجه به  توانمندی‌های انقلاب اسلامی و عمیق استراتژیکی که می‌توانیم در سایر مناطق ایجاد کنیم، می‌بایست سرعت عمل بیشتری را دردستورکار قرار دهیم و به صورت جهشی عقب ماندگی حضورمان در آفریقا را جبران کنیم. وی افزود: اکنون باب جدیدی از سوی جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم ایجاد شده است. مجلس شورای اسلامی نیز همسو و حامی این روند خواهد شد. بی‌شک این نقطه‌ای برای پیشبرد چندبعدی منافع جمهوری اسلامی خواهد بود و نباید با اما و اگر آن را همراه سازیم و کندی رفتار را رقم بزنیم. 
مقتدایی تصریح کرد: ضرورت دارد تا این روند را پرشتاب دنبال کنیم و از ظرفیت‌های موجود بهره بگیریم. شخص رئیس جمهور نشان دا‌د که در حوزه سیاست خارجی و افزودن سبد دیپلماسی اقتصاد و سیاسی ایران قوی‌تر از دولت گذشته است. وی در شناخت توسعه روابط دیپلماتیک، فعال‌‌تر از رئیس جمهور گذشته است و این امری غیرقابل انکار‌می‌باشد. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور قدرتمند در آسیا و به عنوان یک قدرت نوظهور، توانسته است ابعاد قدرت درونی را در زمینه‌های مختلف دفاعی،امنیتی و مؤلفه‌های دیگر قدرت از جمله دستیابی به دانش بومی در عرصه هایی مثل انرژی هسته‌ای و یا فناوری‌های نوین در زمینه‌های پزشکی و امثال آن به دست آورد.
او در‌پایان این گفت‌وگو متذکر شد: سفر رئیس جمهور به آفریقا، گامی رو به جلو برای تأمین منافع ملت ایران است . کشورهای آفریقایی نیز می‌دانند که همکاری آنان با ایران می‌تواند منافع گسترده‌ای را برای آنان در پی داشته باشد؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران از نظر زیرساخت‌ها، انتقال تجربیات و انتقال دستاوردهایی که در طول سالیان گذشته آنها را با دانش بومی اخذ کرده‌ایم، توانمند است و می‌تواند به کشورهای آفریقایی کمک کند. به عبارت دیگر حضور جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و همکاری ایران با کشورهای آفریقایی، منافع چندجانبه و درازمدتی برای هر دو طرف خواهد داشت و اکنون یکی از بهترین زمان‌هایی است که ما می‌توانیم در این جهت قدم‌های مؤثر برداریم. افزون بر این نزدیکی اعتقادی و ایدئولوژیک کشورهای آفریقایی به ایران، می‌تواند زمینه ساز دستاوردهای مهمی دراین سفر باشد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.