سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه بحران ۱۲ ساله این کشور را پایان خواهد داد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80088
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۶:۳۳ |
حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی:

سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه بحران ۱۲ ساله این کشور را پایان خواهد داد

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره دستاوردهای سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان در چارچوب هم‌گرایی منطقه‌ای و تقویت محور مقاومت قابل‌تجزیه و تحلیل است. در سفر به لبنان، وزیر امور خارجه به همراه دبیر‌کل حزب‌الله و نخست‌وزیر لبنان به ابوحبیب، وزیر امور خارجه و همچنین رئیس پارلمان لبنان و رهبران جنبش‌های‌ مبارز فلسطینی در بیروت گفت‌وگو داشتند.
سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه بحران ۱۲ ساله این کشور را پایان خواهد داد

گروه سیاسی
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره دستاوردهای سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان در چارچوب هم‌گرایی منطقه‌ای و تقویت محور مقاومت قابل‌تجزیه و تحلیل است. در سفر به لبنان، وزیر امور خارجه به همراه دبیر‌کل حزب‌الله و نخست‌وزیر لبنان به ابوحبیب، وزیر امور خارجه و همچنین رئیس پارلمان لبنان و رهبران جنبش‌های‌ مبارز فلسطینی در بیروت گفت‌وگو داشتند. در این گفت‌وگوها تقویت محور مقاومت در برابر تجاوز‌های رژیم صهیونیستی و احتمال ماجراجویی کابینه نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در آن پنج وزیر افراطی از حزب صهیونیستی دینی شرکت دارند، موردبررسی قرار گرفت. همچنین احتمال اینکه ماجراجویی نتانیاهو به درگیری مستقیم میان مقاومت و رژیم صهیونیستی منجر شود نیز موردبحث قرار گرفت. وی افزود: اعتقاد وزیر امورخارجه کشور این است که شرایط لبنان همدلی و هم‌گرایی تمامی طیف‌های سیاسی را طلب می‌کند؛ به اعتبار اینکه پس از پایان دوره‌  ریاست جمهوری میشل عون، هیچ‌یک از احزاب و رؤسای پارلمانی نتوانسته‌اند به یک گزینه مشخص برای انتخاب رئیس‌جمهور برسند. انتخاب ریاست جمهوری به دلیل پارلمان و اختلاف میان جریان‌های سیاسی لبنان به یک جمع‌بندی واحد نرسیده است. بی‌شک این مسئله یک چالش جدی برای سیاست داخلی و خارجی لبنان تلقی می‌شود. افزون بر این دخالت قدرت‌های فرا‌منطقه‌ای در انتخاب رئیس‌جمهور موجب شده تا انتخابات پس از ۱۲ دور برگزاری نشست، به تعویق بیفتد و به سرانجام نرسد. هانی زاده 
تصریح کرد: وزیر امورخارجه ایران در جریان این سفر معتقد بود که شخصیت‌های لبنانی باید در اسرع وقت به یک جمع‌بندی نهایی برسند و رئیس‌جمهور منتخب خود را عنوان کنند. همچنین شرایط اقتصادی و کمبود سوخت در لبنان در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان موردبررسی و بحث قرار گرفت. بی‌شک ایران با ظرفیت‌های بسیار‌خود می‌تواند انرژی و سوخت موردنیاز لبنان را از مسیر تبادل تجاری به دست بیاورد و تهیه کند. کارشناس سیاست خارجی همچنین خاطرنشان کرد: وزیر امورخارجه کشور در جریان سفر خود، آمادگی ایران را نسبت به حل بحران سوخت لبنان در مقابل قیمت توافقی اعلام داشت که این روند مورد استقبال شخصیت‌های دولتی و اقتصادی لبنان قرار گرفت. وی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: مسائل مربوط به هم‌گرایی داخلی و منطقه‌ای نیز در این سفر موردبحث قرار گرفت. افزون بر‌این نقش محور مقاومت در کمک به ثبات لبنان نیز تحلیل شد. در سفر وزیر امورخارجه به سوریه و دیدار وی با بشار اسد و فیصل مقداد، مسائل منطقه و نزدیک ساختن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه موردبحث قرار گرفت. احتمال سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور کشور به سوریه برای حل بحران این کشور و ایجاد هم‌گرایی میان ترکیه، ایران و عراق نیز قابل‌توجه مؤثر خواهد بود. به بیانی دیگر وزیر‌امور خارجه ایران، زمینه سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه را فراهم کرد؛ در صورت شکل‌گیری‌ این سفر، بحران ۱۲ ساله سوریه به پایان خواهد رسید و فصل جدیدی از بازسازی سوریه در آینده آغاز خواهد شد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.