سرزمین مادری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35264
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۵ |

سرزمین مادری

گویا رئیس‌جمهور گُرجی‌تبار ترکیه بنا ندارد، از سلسله حماقت‌های ریز و درشت خود دست بردارد. همان حماقتی که باعث شد شهریور ۱۳۹۱ آرزوی خواندن نماز در مسجد امویان دمشق با سرنگونی دولت بشار اسد را در سر بپروراند اما با پیروزی جبهه مقاومت، نه تنها این آرزو  بلکه آرزوی اختلاف‌افکنی بین مردم جمهوری‌آذربایجان و ایران را هم به گور خواهد برد.
سرزمین مادری

وحید عظیم‌نیا
گویا رئیس‌جمهور گُرجی‌تبار ترکیه بنا ندارد، از سلسله حماقت‌های ریز و درشت خود دست بردارد. همان حماقتی که باعث شد شهریور ۱۳۹۱ آرزوی خواندن نماز در مسجد امویان دمشق با سرنگونی دولت بشار اسد را در سر بپروراند اما با پیروزی جبهه مقاومت، نه تنها این آرزو  بلکه آرزوی اختلاف‌افکنی بین مردم جمهوری‌آذربایجان و ایران را هم به گور خواهد برد.
رجب طیب اردوغان ۶۶ ساله در جریان سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان و شرکت در رژه نیرو‌های مسلح این کشور به مناسبت آنچه پیروزی باکو در جنگ قره باغ عنوان می‌شود، اشعاری درباره رود  ارس خواند که به اذعان خِبرگان یکی از مصادیق پان‌تُرکیستی است. او این بیت را با صدای بلند و البته مغرضانه خواند: ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند.
اما اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه که پس از به صندلی قدرت نشستن، چهره‌ای دیگری برخلاف اسلام‌خواهی از خود به نمایش گذاشته است، نمایان می‌شود که ظاهرا نه تنها او بلکه مشاورانش هم آشنا به تاریخ جمهوری‌آذربایجان و رود ارس نبودند و نیستند.
به قول ظریف ، به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری‌آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ‌کس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.
رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل تمامیت‌خواهی که یک روز در حال آتش‌افروزی در سوریه و عراق و دیگر روز در قفقاز است باید تاریخ بخواند و بفهمد گذشت آن روز که ۱۷ شهر ایران به دلیل بی‌کفایتی مقامات سلسله قاجار از ایران جدا شدند که بخشی از آن امروز در خاک جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان و حتی کشور خودش یعنی در ترکیه قرار دارند.
مشاوران اردوغان بهتر است فرجام زندگی «الکساندر گریبایدوف» سفیر روسیه تزاری در تهران را که خواهر زاده «ایوان پاسکویچ» فرمانده روسیه تزاری و تحمیل کننده
ترکمنچای به ایران بود، به او یادآوری کنند. ملت ایران همان ملتی هستند که تحمل نخواهند کرد کسی به خاک این مرز و بوم نه تنها چشم طمع داشته باشد بلکه حتی چپ نگاه کند.
اگر روزگاری «میرزا ابوالحسن خان ایلچی» وزیر خارجه فتحعلی‌شاه که بیش از ۳۰ سال مواجب‌بگیر انگلیس بود و با خیانت به ملت، عهدنامه ننگین ترکمنچای را پذیرفت و بخشی از خاک سرزمین ایران کهن را به دیو و دد‌های تزاری سپرد، امروز نه حکومت سیاسی ایران آن حکومت قاجاری است و نه وزیر خارجه این مرز و بوم آن وزیر خارجه.
ایران امروز دست همان کسانی است که ۸ سال آزگار زیر توپ و تانک مقابل بیش از ۳۰ کشور جهان از شرق و غرب گرفته تا حتی کشور‌های خرپول حاشیه خلیج فارس ایستاد و اجازه نداد  یک وجب از خاک این سرزمین جدا شود.
محسن رضایی در واکنش به لاطائلات رجب طیب اردوغان گفت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان درقلب ملت ایران و درکنار برادران دیگرش از قوم  لر وکرد وبلوچ وعرب قراردارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است حرف غلطی است.
دیگر از فتحعلی شاه قاجار و میرزا ابوالحسن خان ایلچی و الله‌یار خان قاجار و دار و دسته قاجار‌ها و پهلوی‌هايی که به واسطه بی‌لیاقتی بخش‌هايی از خاک این سرزمین را یک روز در شمال‌غرب (قفقاز) و یک روز در جنوب (بحرین) از دست دادند خبری نیست امروز کسانی میدان‌دار هستند که همچون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سردار امت اسلام جبهه‌های ایستادگی را کیلومتر‌ها به آن سوی مرز‌های خاکی ایران اسلامی منتقل کرده‌اند.
مردم جمهوری اسلامی ایران همانطور که در مناقشه ۴۴ روزه قره‌باغ اثبات کردند در کنار برادران دینی خود در جمهوری‌آذربایجان هستند هرگز اجازه نخواهند داد رؤسای جمهور بی‌سروپایی همچون رجب طیب اردوغان در باکو آتش تفرقه بین آن‌ها بیندازد و ساز جدایی‌طلب کوک کند.اگر بنا بر جدایی‌طلبی هم باشد باید سرزمین‌های جدا شده
 به دامان سرزمین مادری یعنی ایران کهن برگردند. پس بهتر است این بیت حضرت حافظ به طیب اردوغان تفهیم شود که:‌ ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.