سایه شیطان بزرگ بر جنگ اوکراین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74189
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۱۵ |
تحلیلی بر اعتراف اخیر ترامپ

سایه شیطان بزرگ بر جنگ اوکراین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش‌ازاین اذعان کرده بود که مقامات کشورش در ایجاد گروه تروریستی داعش دست داشتند حالا این بار نیز گفته‌ است که مسئولیت جنگ اوکراین متوجه کشور او یعنی ایالات‌متحده آمریکاست.
سایه شیطان بزرگ بر جنگ اوکراین

گروه بین‌الملل 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش‌ازاین اذعان کرده بود که مقامات کشورش در ایجاد گروه تروریستی داعش دست داشتند حالا این بار نیز گفته‌ است که مسئولیت جنگ اوکراین متوجه کشور او یعنی ایالات‌متحده آمریکاست.
 رهبران آمریکا روسیه را تحریک کردند 
ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «Real America’s Voice» با احمقانه خواندن لفاظی‌های مقامات آمریکا علیه روسیه گفت: «لفاظی‌های قبل از جنگ اوکراین باعث شد پوتین تصمیم به حمله بگیرد. کشور ما، یا اصطلاحارهبران ما، پوتین را تحریک کردند. آن‌ها او را مجبور کردند این کار را انجام بدهد. لفاظی‌ها، احمقانه بود.»
علاوه بر این‌که ترامپ در این زمان اعلام کرده است که آمریکا سبب شد تا پوتین تصمیم به حمله به روسیه بگیرد، بسیاری از تحلیلگران و اندیشمندان حوزه مطالعات آمریکا نیز به این موضوع اشاره می‌کنند. اندیشکده رند در سال ۲۰۱۹ مقاله‌‌ای با عنوان «برهم زدن توازن با روسیه» منتشر کرد که در آن اقداماتی که آمریکا برای برهم زدن توازن قوا در قفقاز را انجام می‌دهد را موردمطالعه قرار داده است. این اندیشکده آمریکایی در مقاله خود به موضوع تحریم‌های روسیه توسط آمریکا از یکسو و پایین بودن قیمت انرژی از سوی دیگر اشاره می‌کند. این مقاله اشاره می‌کند که ایالات‌متحده برای این‌که همیشه از روسیه برتر بماند باید اقتصاد روسیه را کنترل کند.
 رمزگشایی از سخنان سالیوان 
واشنگتن‌پست نیز در گزارشی نوشت جیک سالیوان گفته است که در ۲۷ اوت ۲۰۲۱ (۵ شهریور ۱۴۰۰) آمریکا ۶۰ میلیون دلار تسلیحات عمدتا دفاعی را از انبارهای خود به اوکراین ارسال کرده است. همچنین این روزنامه با اشاره به اقدامات اوکراین نوشت که درحالی‌که اوکراین عضو ناتو و اتحادیه اروپا نبود؛ اما همواره در مدار سیاسی-اقتصادی و فرهنگی غرب حرکت می‌کرد. همچنین در این گزارش تصریح‌شده است که قبل از جنگ در اوکراین آمریکا سربازهای خود را در مرزهای اوکراین از
 ۷۵ هزار به ۱۰۰ هزار افزایش داد.اندیشکده گروه بحران ( Crisis group) در مقاله‌ای با عنوان «درگیری در دونباس اوکراین» تصریح می‌کند که‌‌ «درگیری مسلحانه در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ شروع شد. از آن زمان تا اوایل سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۴۰۰۰ نفر کشته‌شده بودند.»اندیشکده بحران گزارش مزبور همچنین به پیمان صلح مینسک اشاره می‌کند و می‌نویسد که «نبردهای شدید در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۴ با اشغال الحاق یک‌سوم قلمرو منطقه، شهری‌شده‌ترین بخش، توسط دو دولت نیابتی روسیه، جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک، به پایان رسید. بین سپتامبر ۲۰۱۴ و فوریه ۲۰۱۵، روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان چندین بار از توافقنامه‌های موسوم به مینسک را امضا کردند که درنهایت حرکت روبه‌جلوی نیروها را متوقف کرد و جنگ را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.»
 سال‌های پرتنش در اوکراین 
شاید بتوان سال ۲۰۱۴ را یکی از سال‌های پرتنش در دنیا عنوان کرد که آبستن حوادث گوناگون بود. از یکسو آمریکایی‌ها به کمک شرکای اروپایی‌شان در اوکراین کودتا کردند. از سوی دیگر به اذعان ترامپ که مقامات آمریکا در به وجود آوردن گروه تروریستی داعش نقش داشتند این گروه  به سوریه آمده بودند. دو اتفاق مشابه در سوریه، منطقه غرب آسیا و در اوکراین در قفقاز در حال وقوع بود.
۲۱ مردادماه ۹۵ یعنی دو سال بعدازآنکه گروه تروریستی داعش اعلام خلافت کرد، ترامپ گفت: «دولت ما داعش را رها کرده است. باراک اوباما و هیلاری کلینتون مشترکا  بنیانگذار داعش هستند.آن طوری که در تیم‌های ورزشی یک جایزه برای مؤثرترین بازیکن داریم، اگر داعش بخواهد جایزه مؤثرترین بازیکن بدهد باید این جایزه را به هیلاری کلینتون بدهد، که تنها رقیبش برای این عنوان باراک اوباماست.»
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از حمله جنگنده‌های ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: «اگر پیش‌تر به این شک داشتیم که جبهه‌النصره این‌گونه موردحمایت قرار می‌گیرد، اکنون پس از حمله هوایی امروز علیه ارتش سوریه به این نتیجه واقعا دهشتناک برای کل جهان رسیدیم، کاخ سفید از داعش حمایت می‌کند.»
راند پاول، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا،یکی از دلایل تقویت داعش را ارسال سلاح‌های آمریکایی برای متحدان این گروه در سوریه عنوان می‌کند و می‌گوید: «داعش در سوریه متحد ما بود. ما برای عقب راندن نیروهای وفادار به دولت دمشق به شبه‌نظامیان سلاح دادیم و مکانی امن برای این افراد در سوریه درست کردیم.»
 تأسیس نیروی مشترک بلاروس-روسیه
خبردیگر از تحولات اوکراین این‌که «آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس نیز ‌ در مصاحبه با شبکه «ان.بی.سی» گفت، نه بلاروس نه روسیه نمی‌خواهند شدت تنش در وضعیت فعلی بیش‌تر شود اما در واکنش به اقدامات غرب مجبور به دفاع از خودشان هستند.آلکساندر لوکاشنکو در این مصاحبه در پاسخ به این‌که آیا نگران تشدید تنش است، بیان کرد:‌ «نگران هستم. هیچ نوع از تشدید تنش را خواستار نیستم. با ولادیمیر پوتین صحبت کوتاهی درباره این مسئله داشته‌ایم. هیچ‌کس چنین چیزی  نمی‌خواهد. نه بلاروس نه روسیه. جان انسان‌ها برای ما باارزش است؛ اما حتما درک می‌کنید مسئله تنها وابسته به ما نیست. به‌مجرداین‌که کشورهای غربی تصمیم به مقابله با تشدید تنش بگیرند دیگر تنشی وجود نخواهد داشت. ما اصرار بر تشدید تنش نداریم ما تنها از خودمان دفاع می‌کنیم.»رئیس‌جمهور بلاروس گفت: «آن‌ها ادعا کردند بیش از ۵۰ درصد لهستانی‌ها حامی میزبانی لهستان از تسلیحات اتمی و انتقال این تسلیحات توسط آمریکا به آنجا هستند. فکر نمی‌کنم این دیدگاه اکثر لهستانی‌ها باشد. این سران آن‌ها هستند که دارند تنش در وضعیت را تشدید می‌کنند. حالا آن‌ها ادعا می‌کنند که مردم لهستان از این ایده حمایت می‌کنند.البته این ما را آزار می‌دهد.»
لوکاشنکو خاطرنشان کرد، بلاروس در پاسخ به وضعیت جدید، تدابیر ضد تروریستی در‌پیش‌گرفته و استقرار نیروی مشترک منطقه‌ای با روسیه را در سمت غرب شروع کرده است. او مکان دقیق استقرار این نیرو را فاش نکرد و گفت: «هسته» آن را سربازان بلاروسی تشکیل می‌دهند که موردحمایت واحدهای روسی هستند.رئیس‌جمهور بلاروس رقم دقیق تعداد سربازان این نیروی مشترک را فاش نکرد اما درباره ترکیب سربازان این نیرو گفت: «هسته» بلاروسی این نیرو حدود ۷۰۰۰۰ نفر سرباز دارد. او توضیح داد فعلا با توجه به درگیر بودن روسیه در عملیات ویژه در اوکراین انتظار نمی‌رود نیروهای روس در تعداد زیاد در این نیروی مشترک شرکت کنند و این تعداد از۱۰ تا ۱۵ هزار کمتر خواهد بود.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.