سازمان انرژی اتمی مکلف به پیگیری مطالبات مجلس شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34555
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۴۷ |
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس:

سازمان انرژی اتمی مکلف به پیگیری مطالبات مجلس شد

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشریح جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور رئیس ‌مجلس به‌منظور بررسی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به «رسالت» گفت: براساس ماده یک این طرح، سالانه 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در کشور تولید و ذخیره خواهد شد.
سازمان انرژی اتمی مکلف به پیگیری مطالبات مجلس شد

گروه سیاسی
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشریح جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور رئیس ‌مجلس به‌منظور بررسی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به «رسالت» گفت: براساس ماده یک این طرح، سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور تولید و ذخیره خواهد شد. در ماده دوم، سازمان انرژی اتمی مکلف می‌شود که ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند. براساس ماده ۳ سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌گیری از ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژهای IR2M و IR6 خواهد شد و همین‌طور سازمان مکلف به بهره‌گیری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده است.
عمویی ابراز کرد: همچنین ماده پنجم این طرح نیز سازمان انرژی اتمی را مکلف می‌کند که همزمان با عملیات بهینه‌سازی و رآکتور آب‌سنگین اراک، یک رآکتور آب‌سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیوایزوتوپ‌های بیمارستانی را طراحی و زمان‌بندی راه‌اندازی این رآکتور را به مجلس اعلام کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: این ۵ ماده قبلا هم در کمیسیون موردبررسی قرارگرفته بود اما امروز با سرعت بیشتری مواد بعدی موردبررسی قرار گرفت و عمده مباحث حول این موضوع گذشت.
او ادامه داد: ماده ۶ تصویب‌شده در کمیسیون، دولت جمهوری اسلامی را موظف می‌کند که در صورت عدم اجرای تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، ۲ ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
عمویی گفت: همین‌طور ماده ۷ نیز اعلام می‌کند که چنانچه اعضای ۱+۴ به اجرای تعهدات خود در رفع تحریم‌ها اقدام کنند، دولت باید گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه و مجلس براساس بند  يك ماده ۴۵ قانون آیین‌نامه داخلی خود، واکنش احتمالی ایران را موردبررسی قرار می‌دهد.
وی همچنین یادآور شد: ماده ۸ و ۹ این قانون نیز در مورد الزام به اجرا و حمایت این قانون است. از طرفی ماده ۹ در مورد نحوه تأمین اعتبارات این قانون است که به صحن علنی ارائه شده است.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتها تشریح کرد که در این جلسه مواد موردبحث طرح، اصلاحات مختلفی را داشته و این موارد پس از تصویب اصلاحات به صحن علنی ارجاع می‌شود و در هفته جاری و در جلسه‌ای که احتمالا در صحن علنی برگزار شود، موردبررسی قرارمی گیرند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.