ریزش ماهیت ذاتی اما نگران‌کننده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88987
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۱۶ |
در بررسی مشکلات اقتصادی و سیاستی بازار سرمایه مطرح شد

ریزش ماهیت ذاتی اما نگران‌کننده

بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر روند پرتلاطمی داشته و با ریزش‌های حداکثری موجب نگرانی فعالان بازار و چه‌بسا مسئولان دولتی شده است. 
ریزش ماهیت ذاتی اما نگران‌کننده

گروه اقتصادی
بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر روند پرتلاطمی داشته و با ریزش‌های حداکثری موجب نگرانی فعالان بازار و چه‌بسا مسئولان دولتی شده است. 
دراین راستا بسیاری از فعالان با فروش سهم‌های‌خود موجب خروج پول از بازار‌ و استمرار روند ریزشی شده و مسئولان ذی‌ربط نیز خواستار اعلام حمایت دولت و اتخاذ سیاست‌های کارآمد برای توقف روند ریزشی و آغاز روند صعودی بازار سرمایه شدند. مطالبه‌ای که اگرچه از نظر مسئولان مربوطه امری حائز اهمیت تلقی می‌گردد اما به باور کارشناسان کارگشا نیست و تأثیری بر وضعیت اخیر بازار بورس نخواهد داشت.
 باور کارشناسان بازار سرمایه این است که روند ریزشی، بخشی از ماهیت بازار است و آسمان این تالار شیشه‌ای همواره یک رنگ نخواهد بود. فعالان بورسی می‌گویند گاه روند صعودی استمرار می‌یابد و گاه روند نزولی! بنابراین نباید نسبت به این ماهیت ذاتی نگران بود و بلکه می‌بایست اجازه داد تا فضای عرضه و تقاضا رقم بخورد و چارچوبی بر‌منطق معادلات رقم بزند. باوری که البته نادرست نیز به نظر نمی‌آید؛ به طورمثال روز سه‌شنبه، مورخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲، بورس رخ سبز نشان داد و تمامی نمادهای بانکی آن نیز رشد قیمت داشتند. شاخص کل بورس تهران ۴۳ هزار و ۱۲۲ واحد معادل ۲/۲ درصد نسبت به‌روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و تا سطح یک‌میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۵۵ واحد بالا آمد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۵ هزار و ۴۹۷ واحدی معادل ۲/۲۵ درصد در رقم ۷۰۳ هزار و ۲۵۰ واحدی ایستاد. 
اگرچه برخی گمان می‌کردند بورس به ساحل‌ آرامش رسیده و نسبت به حمایت‌ها واکنش مثبت نشان داده اما بورس تهران در روز چهارشنبه، مورخ ۲۸ تیرماه متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۹ هزار و ۳۵۷ واحدی معادل ۱/۳ درصد در رقم ۷۱۲ هزار و ۵۴۱ واحدی ایستاد.
 شاخص کل  فرابورس نیز با رشد ۲۶۹ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۶۵۶ واحد رسید. همچنین هم‌وزن   فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۱۳۰ واحد به سطح ۱۳۰ هزار و ۶۱۰ واحد رسید. این امر درحالی اتفاق افتاد که شاخص تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه و پیش از انتشار خبر عدم‌تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بیش از ۲۵ هزار واحد رشد کرده بود. اما پس‌ازآن روند نزولی پیدا کرد. مخالفت دولت با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی مانع از صعود شاخص شد و حال فعالان می گویند زخم بورس مرهم پیدا نخواهد کرد مگر آنکه دخالت‌های بورسی حذف شود و اجازه فعالیت بورس بر منطق عرضه و تقاضا و روند معاملات شکل گیرد. 
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حداقل تا پایان تابستان روند کم‌رمق بورس ادامه پیدا خواهد کرد چراکه وضعیت فعلی غیرقابل‌اعتماد است حرفه‌ای‌ها با حضور فعال در صف‌های خرید مشغول بیرون کشیدن سهم‌های ارزنده از دست سرمایه‌گذاران آماتور هستند. در بررسی بیشتر این موضوع با حمیدرضا جیهانی و حامد فقرایی، کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو ‌پرداختیم و نقصان‌های اقتصادی و سیاستی بازار سرمایه را واکاوی کردیم. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.