روند نزولی قاچاق کالا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73469
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
تأثیرحذف ارز ترجیحی پیش از موج گرانی و کمبود کالا در جهان بررسی شد

روند نزولی قاچاق کالا

قیمت گندم در بازارجهانی به شدت افزایش یافته و بر خلاف تحلیل برخی اقتصاددانان این افزایش همچنان ادامه دارد. در چند ماه اخیر برخی از رسانه ها و اقتصاددانان برداشته شدن ارز ترجیحی را کاری غلط ارزیابی کرده و این اقدام دولت را به شدت نقد کردند، در این گزارش آخرین وضعیت بازار گندم جهان را بررسی کرده و در ادامه وضعیت چند شرکت غذایی را به صورت مختصر بررسی کرده و تأثیر برداشته شدن ارز ترجیحی را با نگاه علمی مقایسه خواهیم کرد؛
روند نزولی قاچاق کالا
قیمت گندم در بازارجهانی به شدت افزایش یافته و بر خلاف تحلیل برخی اقتصاددانان این افزایش همچنان ادامه دارد. در چند ماه اخیر برخی از رسانه ها و اقتصاددانان برداشته شدن ارز ترجیحی را کاری غلط ارزیابی کرده و این اقدام دولت را به شدت نقد کردند، در این گزارش آخرین وضعیت بازار گندم جهان را بررسی کرده و در ادامه وضعیت چند شرکت غذایی را به صورت مختصر بررسی کرده و تأثیر برداشته شدن ارز ترجیحی را با نگاه علمی مقایسه خواهیم کرد؛
افزایش ادامه دار قیمت گندم در بازار جهانی
در معاملات جهانی روز گذشته قیمت گندم باز هم افزایش یافته و در هر بوشل گندم شاهد افزایش ۱۲ دلاری بود .ماه گذشته قیمت آتی گندم شیکاگو با افزایش به اندازه ۹.۳ دلار در هر بوشل به قیمت بالایی رسیده بود که بالاترین میزان در آن زمان بود،  بر اساس گزارش سهام سه ماهه وزارت کشاورزی آمریکا ذخایر گندم این کشور تا اول سپتامبر ۲۰۲۲ به ۱.۷۷۶ میلیارد بوشل رسید که کمی بیشتر از ۱.۷۷۴ میلیارد بوشل در سال گذشته و مطابق با انتظارات بازار بود. بازار گندم با اختلالات صادراتی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین بارها توسط آمریکا حمایت شده اما باز شاهد افزایش قیمت گندم در بازار آمریکا هستیم که قیمت ها را با افزایش ۳ دلاری به افزایش قیمت  ۱۲ دلاری برای هر بوشل رسانده است. معاملات آتی گندم در هیئت تجاری شیکاگو (CBOT)، یورونکست، هیئت تجارت شهر کانزاس (KCBT) و بورس غلات مینیاپولیس (MGEX) در دسترس است. واحد قرارداد استاندارد ۵۰۰۰ بوشل است. بزرگترین تولیدکنندگان گندم چین، هند، روسیه، آمریکا، فرانسه، استرالیا و کانادا هستند. روسیه بزرگترین صادرکننده گندم است و پس از آن ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه، اوکراین، استرالیا و آرژانتین قرار دارند. اوکراین و روسیه قبل از جنگ روسیه  و اوکراین، نزدیک به ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم را بر عهده داشتند که با جنگ اخیر عرضه به شدت کاهش یافته و قیمت ها را افزایش داده است . 

انتظار می‌رود که گندم تا پایان این سه‌ماهه با قیمت ۹۰۹.۰۵ دلار در هر بوشل معامله شود. با نگاه به آینده، تحلیلگران می گویند احتمال دارد قیمت گندم به بالای ۱۰۰۰ دلار برای هر بوشل برسد و در قیمت ۱۰۱۱.۶۸ معامله شود.
وضعیت برخی از شرکت‌های غذایی
به عنوان مثال شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان که سس بسته بندی، رب بسته بندی رب فله و سایر محصولات غذایی تولیدمی کند در ۶ ماه سال جاری با افزایش درآمد ۴۳ درصدی نسبت به سال قبل مواجه است این شرکت به عدد ۳۳۰ میلیارد تومان رسیده است، جالب است که این شرکت در صورتمالی سه ماهه نیز عملکرد خوبی را از خود برجا گذاشته و با افزایش ۲۶ درصدی درآمدهای عملیاتی و کاهش ۲۲ درصدی هزینه های عملیاتی روبه‌رو است، حاشیه سود ناخالص این شرکت نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ درصدی نسبت به سال قبل به ۲۸ درصد رسیده و حاشیه سودخالص نیز با همین میزان افزایش نسبت به سال قبل به۱۸ درصد رسیده است.

شرکت دیگر سپید ماکیان از شرکت های تولید مرغ زنده، دان، مرغ منجمد، جوجه یکروزه و غذای نیمه آماده است. فروش پنج ماهه این شرکت از ابتدای سال جاری به عدد ۲۰/۹۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی با افزایش ۷۹ درصدی مواجه شده است و در صورتمالی ۶ ماهه این نماد باید منتظر بوده و هزینه های عملیاتی را نسبت به حال حاضر سنجید. 
تصمیم درست دولت برای حذف  ارز ترجیحی
البته برداشته شدن ارز ترجیحی توسط دولت بدون عیب و به صورت تمام و کمال انجام نشد اما رفتن دولت به اصلاح یارانه،تصمیم بسیار درستی است که در صورت ادامه دار بودن در محصولات دیگر به شرط واقعی شدن دستمزدها در کشور بسیار تعیین کننده است، متأسفانه در اقتصاد کلان ایران سیاست های ناهمگون و به شدت آسیب زا وجود دارد، در حالی که برخی از کالاها به قیمت جهانی محاسبه شده و مردم در مصرف احساس گرانی شدید می کنند در برخی از کالاها( به ویژه بنزین) شاهد قیمت بسیار ارزان نسبت به کالاهای جهانی هستیم، تا زمانی که در اقتصاد شاهد سیاست های اقتصادی ناهمگون باشیم به تعادل در اقتصاد نخواهیم رسید، راهکار این قضیه نیز تنها یک موضوع است و آن حساب شدن قیمت تمام کالاها به نرخ های جهانی است به شرط اینکه دستمزدها در کشور نیز به صورت واقعی درآمده و دستمزدها نیز به نرخ جهانی محاسبه شود. درست است که کالای ارزان و یارانه ای قاچاق را افزایش داده و باعث ضربه های سنگینی به اقتصاد می شود اما برداشتن یارانه هابدون تمهیدات لازم ضربه مهلکی به قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف زده و این موضوع به هیچ وجه صلاح نیست.

اگر دولت تصمیم درست ارز ترجیحی را نگرفته بود با هر بار گرانی در بازار جهانی قاچاق محصولات غذایی ایران به کشورهای همسایه شدت گرفته و با کم شدن عرضه شاهد گرانی محصولات نیز بوده و عملا آن ارز ترجیحی نیز اثر خود را از دست داده و گرانی امروز را نیز شاهد بودیم، حال اما گرانی به صورت طبیعی بوده و دولت نیز بخشی از آن را به صورت یارانه جبران کرده است.
نیاز به برنامه ریزی برای برنامه های بعدی
البته باید این نکته را نیز یادآور شد که برداشتن یارانه های بعدی به ویژه یارانه انرژی و سوخت نیاز به یک برنامه ریزی منسجم داشته که برای آن ابتدا باید دستمزدها به استانداردهای جهانی برسد، متأسفانه بی توجهی به نیروی انسانی متخصص در کشور ما وجود داشته و سازمان ها و نهادها و حتی بسیاری از شرکت های خصوصی هنوز بر این واقعیت اعتقاد ندارند که بیشترین ثروت یک کشور نیروی انسانی متخصص بوده که باید کرامت آن حفظ شده و به صورت واقعی به آن دستمزد داده شود دولت نیز می تواند با برنامه‌ریزی منسجم و با تقسیم بندی صنایع به سه سطح بزرگ، متوسط و کوچک درصد دستمزد از هزینه های عملیاتی را محاسبه کرده و برای شرکت های کوچک با راهکارهای حمایتی مختلف آن را بررسی کرده و در صنایع متوسط و بزرگ نیز با نرخ های خوراک می توان به افزایش حاشیه سودخالص شرکت ها کمک کرد و آنها را موظف کرد تا توجه ویژه به افزایش دستمزد کارگران و کارمندان خود داشته باشند.
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.