روند فرسایشی بورس پویایی بازار را از بین برده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 42243
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۵:۵۹ |
سیدفرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه :

روند فرسایشی بورس پویایی بازار را از بین برده است

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره تأثیرگذاری دستورالعمل‌هایی مانند تغییر دامنه نوسان  در ایجاد شوک و روند صعودی به بازار اظهار کرد: روند فعلی بازار در دو بخش بنیادی و رفتاری قابل‌بررسی و تحلیل است. در بخش رفتاری سهامداران و سرمایه‌گذاران به‌خصوص افراد جدیدالورود پس از ترس از رکود بازار در میانه‌های سال 1399 و ناامیدی در اواخر سال 1399 اکنون در مرحله تسلیم هستند و ترجیح می‌دهند با هر میزان ضرری از بازار خارج شوند.
روند فرسایشی بورس پویایی بازار را از بین برده است

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره تأثیرگذاری دستورالعمل‌هایی مانند تغییر دامنه نوسان  در ایجاد شوک و روند صعودی به بازار اظهار کرد: روند فعلی بازار در دو بخش بنیادی و رفتاری قابل‌بررسی و تحلیل است. در بخش رفتاری سهامداران و سرمایه‌گذاران به‌خصوص افراد جدیدالورود پس از ترس از رکود بازار در میانه‌های سال ۱۳۹۹ و ناامیدی در اواخر سال ۱۳۹۹ اکنون در مرحله تسلیم هستند و ترجیح می‌دهند با هر میزان ضرری از بازار خارج شوند.
وی ادامه داد: این گروه توجهی به ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام و مسائل بنیادی یا دیدگاه بلندمدت در بازار سرمایه ندارند. بیشتر این گروه، نگران از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی ازجمله رمز ارز هستند و با دیدن بازده بالای این بازار، به دنبال انتقال سرمایه خود به آن حوزه رفته‌اند. حسینی بابیان اینکه در حوزه رفتاری، موضوع صف‌نشینی سهامداران مطرح است، گفت: در شرایط فعلی بازار، زمانی که سهامداران در سهام پرتفوی خود، صف‌های فروش سنگین را طی چندین روز می‌بینند، تحت تأثیر مسائل رفتاری قرار می‌گیرند و اثراتی با عناوین اثر ربایشی، بازخورد و توده‌وار بر آن‌ها غالب شده و آن‌ها نیز تمایل به رفتن در صف فروش دارند، لذا شاهد تشدید صف‌های فروش هستیم. 
وی تصریح کرد: بین نیمی تا دوسوم نمادها صف‌های فروش سنگین دارند و عدم تعادل بازار به هر دلیلی، عاملی است که سبب تشدید منفی شده و حتی می‌تواند به حباب منفی و ارزانی بیش‌ازحد سهام منجر شود. تداوم خروج پول حقیقی گواه این موضوع و تلاش بسیاری از حقیقی‌ها برای فروش به هر قیمتی است. وی با اشاره به وجود فشار فروش در بازار سرمایه بیان کرد: ممکن است برخی از سهامداران نیاز به نقدینگی داشته باشند، اما نمی‌توانند سهام خود را نقد کنند، لذا فشار فروش در بخشی از بازار که امکان فروش و نقد کردن وجود دارد، افزایش می‌یابد و این موضوع سبب فشار در سایر بخش‌های بازار و عدم تعادل آن سهام‌ها نیز می‌شود، لذا دومینووار حتی سهم‌های ارزنده نیز تحت‌فشار فروش قرار می‌گیرند. این کارشناس بورس بر ضرورت افزایش دامنه نوسان در دیدگاه کلان تأکید کرد تا پدیده‌های صف‌نشینی و توده‌واری از بین برود و افزود: افزایش دامنه در این مقطع اقدام مثبت و مؤثری بود، اما باید توجه داشت به‌کارگیری دامنه نامتقارن در مقاطع کوتاه‌مدت به کار برده شده و عملا نتوانسته کارکرد مورد انتظار را ایفا کند. 
حسینی ادامه داد: شدت واکنش رفتاری را می‌توان در بازگشایی نمادهای سیمانی در روز چهارشنبه مشاهده کرد که باوجود افزایش نرخ، شاهد بیش از نصف تا دوسوم قیمتی در برخی از نمادهای این گروه‌ها بودیم. این موضوع نشان می‌دهد که روند فرسایشی سهامداران را خسته کرده و پویایی بازار را از بین برده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر دامنه نوسان در کنار آزاد شدن معاملات الگوریتمی می‌تواند به بازار کمک کند یا خیر؟ گفت: معاملات الگوریتمی بخشی از روند طبیعی تحول فناوری و اجتناب‌ناپذیر است. معاملات الگوریتمی به تسهیل تصمیم‌گیری‌ها و تسریع و بهینه نمودن معاملات و حذف کارهای تکراری کمک کرده و می‌تواند به عمق‌بخشی در معاملات منجر شود. 
حسینی اضافه کرد: همان‌گونه که امروز در خصوص دسترسی یا عدم دسترسی آنلاین‌ها بحثی نمی‌شود، در خصوص معاملات الگوریتمی هم این موضوع صادق است و بایستی به‌عنوان ابزاری غیرقابل‌حذف در بازار به آن نگاه شود. این موضوع لزوم توجه بیش‌ازپیش به توسعه زیرساخت‌ها را سبب شده است.  این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: توسعه بازارگردانی، نقدشوندگی و پویایی بازار که همگی از ویژگی‌های کارایی عملیاتی بازار است، مبتنی بر دسترسی مناسب به زیرساخت‌ها و ابزارهای معاملات الگوریتمی است، ولی در دوره محدودیت، عملا فعالیت بازارگردانی با سختی‌های قابل‌توجهی روبه رو شد. وی در پایان بابیان اینکه روند صعودی خوبی در قیمت‌های جهانی عوامل تولید مانند گاز و انرژی‌های دیگر رخ‌داده است، گفت: باوجود ارزندگی سهام بسیاری از این شرکت‌ها، اما بازار استقبالی از آن‌ها نمی‌کند. قیمت نفت و محصولات پتروشیمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
 در قیمت فولاد نیز شاهد رکوردشکنی قیمت‌های جهانی هستیم و قیمت‌های فلزات رنگین مانند مس و سرب و روی روند مناسبی دارند و انتظارات در خصوص فلز مس مثبت است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.