روشنگری و تبیین حقیقت فرهنگ ماندگار شهید سلیمانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36520
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۶:۲۰ |
«رسالت» چگونگی تحقق مکتب سردار دل ها در عرصه فرهنگی را بررسی می کند؛

روشنگری و تبیین حقیقت فرهنگ ماندگار شهید سلیمانی

یک‌سال گذشت، از آن جمعه‌تلخ، از آن ساعت صفر عاشقی برای مالک اشتر علی یک سال از آن 01:20 دقیقه تلخ و سیاه برای قلب‌های ایرانیان گذشت! شبی که به سختی قلب همه ما در هم فشرده شد، شبی که فرودگاه بغداد برای ابد یادآور خاطره ای تلخ در ذهن ملت ایران و مردم جبهه مقاومت شد. یک‌سال می گذرد از آن بدرقه تاریخی، روزی که خیابان‌های تهران و همه شهرهای ایران.
روشنگری و تبیین حقیقت فرهنگ ماندگار شهید سلیمانی

گروه فرهنگی
یک‌سال گذشت، از آن جمعه‌تلخ، از آن ساعت صفر عاشقی برای مالک اشتر علی یک سال از آن ۰۱:۲۰ دقیقه تلخ و سیاه برای قلب‌های ایرانیان گذشت! شبی که به سختی قلب همه ما در هم فشرده شد، شبی که فرودگاه بغداد برای ابد یادآور خاطره ای تلخ در ذهن ملت ایران و مردم جبهه مقاومت شد. یک‌سال می گذرد از آن بدرقه تاریخی، روزی که خیابان‌های تهران و همه شهرهای ایران.
آن روزهای حزن انگیز که اشک از دیدگان یک ایران جاری بود، مولای ایران نیز در فراغ یار دیرینش می‌گریست، یک‌سال گذشت، همچون صاعقه به سرعت اما با همان سوز روز اول، میعادگاه دانشگاه تهران فراموش نمی کند روزی را که اشک از دیدگان سید علی جاری بود و مالک اشترش را به دیدار مولای شهیدشان می فرستاد تا سلام ولی را به عاشورائیان برساند.
یک‌سال گذشت از روزی که مردم ایران قلب شکسته سرباز خود را به خاک سرد سپردند
 روزی که فرزندان شهدا دوباره پدر از دست دادند
 روزی که جبهه مقاومت یک سردار از دست‌داد اما سرداری که قلمرو حکمرانی او فقط میدان‌های نبرد حق علیه باطل نبود؛ خط مرزی قلمرو حکمرانی حاج قاسم قلوب مؤمنان و آزادگان جهان بود، فرمانده ای که بر قلب ها حکومت کند، هیچ‌گاه از  یادها نمی رود هرچند که از دیده ها غایب شود. «رسالت» امروز در سالگرد شهادت سردار دل‌ها، سرباز وطن، مرد میدان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به پای صحبت معاون پیشین مقاومت های مردمی سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ پاسدار سالار آبنوش می نشیند تا ابعاد معرفتی این شهادت عاشورایی را بررسی کند .
 سردار سلیمانی چطور به مردی برای همه اقشار مردم ایران و ملت های جبهه مقاومت تبدیل شد؟
در ابتدا به سهم خود از همه اصحاب رسانه متعهد به انقلاب اسلامی برای ایفای نقش خود در معرفی انقلاب اسلامی، این سرو بلند تاریخ تشیع به جهانیان تقدیر و تشکر می کنم. باید گفت سردار سلیمانی(ره) شاخه ای از درخته تنومند انقلاب اسلامی بود که با تحقق آرزوی خود،«شهادت» به دیدار معبود شتافت. برای شناختن راه سلیمانی باید مکتبی را بشناسیم که در آن تربیت یافته بود، مکتب امامین انقلاب اسلامی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و رجعت حضرت امام خمینی(ره) به ایران
 روزی خبرنگاری با خباثت از ایشان سؤال می کند که؛ «می‌گویند شما می خواهید به ایران بروید و حکومت تشکیل دهید، مگر شما راه و رسم حکومت داری بلد هستید؟» حضرت امام (ره) در پاسخ این خبرنگار می فرمایند؛ «خیر بنده آن حکومت داری مرسومی که شما از آن دم می‌زنید را بلد نیستم، لکن قصد تشکیل حکومتی بر پایه فقه جعفری را دارم» (نقل به مضمون).سردار سلیمانی فرزند این تفکر است
 ایشان یک شاخه از این شجره طیبه تنومند هستند. شما تاریخ را که مرور کنید شخصیت‌های بزرگی که همراه امام جامعه بودند دارای ویژگی‌های یکسانی بودند، جناب مالک یا عمار یاسر را نگاه کنید، هنگامی که انسان حقیقت را دریابد از خود رها می شود به دریای معرفت که اصل وجودی اوست متصل می شود، بنابراین معتقدم حاج قاسم با تکیه با همین ویژگی ها و تربیت یافتن در دامان امامین انقلاب اسلامی به این نقطه از معرفت رسید، انسان شجاع، باتدبیر، مردم دار، تیزهوش و … در انقلاب اسلامی و سایر ملت های آزاده‌جهان به غیر از ایشان نیز وجود دارد اما ذوب شدن حاج قاسم در ولایت و اطاعت محض از ولی فقیه به نظر بنده رمز موقعیت ممتاز وی در قلوب مؤمنان و آزادگان جهان می شود .
 تعبیر شما از‌ واژه رهبر انقلاب که فرمودند شهادت سلیمانی اسم رمز پیروزی جبهه مقاومت است و شهادت او هم ویژه بود چیست؟
البته بنده در مقامی نیستم که بخواهم در خصوص کلام رهبری حاشیه گویی کنم و آن را تفسیر کنم اما درک خود از این عبارت را می گویم، معتقدم معنای کلام رهبری این است که به وسیله شهادت ایشان اندیشه و معرفت انقلاب اسلامی قلب های مؤمنین و آزادگان جهان را فتح کرد. امروز جغرافیای جبهه مقاومت دیگر محدود به ایران، عراق، سوریه، یمن و لبنان نیست، مرزهای جغرافیایی مقاومت امروز در قلب تمام آزادگان جهان گسترش یافته است و شهادت ایشان گره ای محکم بین انقلاب اسلامی و قلب استکبار ستیزان جهان زد
 گره ای بسیار مستحکم تر از آنچه در گذشته شاهد و ناظر بر آن بودیم .می پندارم یکی از ویژه بودن ابعاد شهادت سردار سلیمانی که رهبری نیز به آن اشاره کردند را می توان در نحوه شهادت ایشان جست‌وجو کنیم، در تاریخ شیعه به ندرت شاهد هستیم که نفاق و کفر و جریان شبکه ای حامی آن ها بزرگی از شیعه را ترور کرده و به شهادت برسانند و مسئولیت آن را نیز بر عهده بگیرند
 برای مثال در قضیه شهادت امیرالمؤمنین علی(ع)، همچنان بسیاری معتقدند 
ابن ملجم لعنت الله علیه متفکر و مجری این ترور بوده است اما در حقیقت ابن ملجم لعین تنها عامل اجرای دستور ناصواب جبهه کفر بود. لکن در قضیه شهادت حاج قاسم شاهد هستیم که شقی‌ترین انسان های روی زمین و سر شبکه نفاق و کفر خود مستقیم عملیات شهادت ایشان را رهبری و اجرا می کند و مسئولیت آن را نیز بر عهده می‌گیرد ،البته که شهادت سلیمانی به دست کسی غیر از نماینده شیطان بر روی کره خاکی نیز اتفاق می افتاد جای تعجب داشت.بنابراین تصور می کنم یکی از وجوه خاص بودن شهادت ایشان همین ورود مستقیم شیطان بزرگ برای اجرای نقشه ترور بود که قلب های آزادگان جهان را بیشتر به درد آورد و آن استقبال تاریخی را نیز از پیکر ایشان و یاران شهیدش انجام دادند .
 مکتب شهید سلیمانی در عرصه فرهنگی چطور محقق می‌شود؟
تحقق این امر وظیفه ما به عنوان جاماندگان فعلی از قافله عشق است. حاج قاسم مسیر را هموار کرد و دشمن هم خباثت خود در این راه را نشان داد . بسط مکتب حاج قاسم در عرصه فرهنگی وظیفه ماست. مکتب حاج قاسم
 مکتب ولایت و ولایتمداری است. تحقق آن در تبیین و عمل به مکتب ولایت است . یکی از راه‌های تحقق «مکتب حاج قاسم» روشنگری و تبیین حقیقت در عرصه انتخاب هایی است که مردم در معرض آن قرار می گیرند .
برای مثال در سال آینده که قرار است دولت جدیدی بر کرسی اجرایی کشور تکیه بزند متصورم باید حقایق را باید به درستی برای مردم تبیین کرد و این وظیفه همه ماست تا مسیر را روشن کنیم که شخصی کرسی اجرایی را در اختیار گیرد که شعار «دولت جوان انقلابی» را محقق کند . شعاری که یکی از برکات آن رشد و بسط مکتب حاج قاسم است، اندیشه ای که محدود به یک عرصه خاص نیست و تمام شاخه های مذهب، سیاست، فرهنگ و … را در بر می گیرد.
 نقش مردم، مسئولان و سپاه را در حفظ و تحقق آرمان های شهید سلیمانی چطور ارزیابی می کنید؟
نمی توانیم این ۳ گروه را از یکدیگر تفریق کنیم
 هر ۳ مفهوم در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند.سپاه تبلور عینی نیروی نظامی مردمی است
مسئولین بازنمایی تجمیع اراده مردمی هستند که از دل صندوق های رأی به کرسی مسئولیت در جمهوری اسلامی تکیه زده اند و مردم ایران رکن اصلی مردم سالاری دینی هستند . مردم باید نقش خود را که انتخاب اصلح است و همچون گذشته حضور پرشور در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اجتماع است را به درستی انجام دهند و مردم و مسئولین هم می بایست خود را همیشه خادم به ملت و پاسخگوی به ایشان بدانند، نقش سپاه نیز در این میان تسهیل‌گری این فرآیند است .
گاهی برخی مسئولین در دنیا طلبی گرفتار شده اند به نحوی که انسان فکر می کند برخی از حرکات ایشان از روی عمد بر خلاف جریان انقلاب اسلامی در حال انجام است . 
بنابراین نقش رسانه ها و فعالین انقلابی از جمله سپاه تبیین درست حقیقت در این مسیرجهت آگاهی بخشیدن به مردم و همیاری به مسئولین ولایتمدار و انقلابی است . 
درود و صلوات می فرستیم بر روان پاک امام خمینی(ره) و شهدای عزیز از جمله سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی (ره) و برای شما نیز در این مسیر نصر و پیروزی از درگاه خداوند یکتا مسئلت می نماییم 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.