روزهای طولانی پایان عمر دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 42555
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۵:۵۷ |
عملکرد ضعیف دولت دوازدهم در واپسین روزهای ایام خدمت واکاوی شد

روزهای طولانی پایان عمر دولت

روزشمار پایان عمر دولت کند می‌گذرد، کندتر از هر روزشمار دولت دیگری. مردم خسته از گرانی‌ها، اما دیگر از افزایش قیمت‌ها تعجب هم نمی‌کنند، چون می‌دانند تازمانی که حسن روحانی سکان ریاست جمهوری کشور را در دست دارد، هرروز با موج‌های جدیدی به بلندی تورم 60 درصدی روبه‌رو هستند. موج‌های پرقدرتی که رمق زندگی را از آن‌ها گرفته و حفره‌های ایجادشده در کابینه دولت نیز مزید بر علت شده و تنها امید فقط رسیدن به خط پایان این دولت است.
روزهای طولانی پایان عمر دولت

حانیه مسجودی
روزشمار پایان عمر دولت کند می‌گذرد، کندتر از هر روزشمار دولت دیگری. مردم خسته از گرانی‌ها، اما دیگر از افزایش قیمت‌ها تعجب هم نمی‌کنند، چون می‌دانند تازمانی که حسن روحانی سکان ریاست جمهوری کشور را در دست دارد، هرروز با موج‌های جدیدی به بلندی تورم ۶۰ درصدی روبه‌رو هستند. موج‌های پرقدرتی که رمق زندگی را از آن‌ها گرفته و حفره‌های ایجادشده در کابینه دولت نیز مزید بر علت شده و تنها امید فقط رسیدن به خط پایان این دولت است.
 نیت دولت از عملکردش پیداست
نیت خوانی در این گزارش منع و ممنوع اعلام‌شده و ما نیز به عملکرد دولت دوازدهم می‌پردازیم. هرچند نیت آقایان در پس عملکردشان ملموس‌تر از هر چیز دیگری است.سال ۱۳۹۶ حسن روحانی با ردیگر سکان ریاست جمهوری را با هر روشی که بود به دست گرفت و همزمان سودای ارتباط با آمریکا و غربی‌ها نیز کشور را از شرکا و همسایه‌های راهبردی‌اش در طوفان آشوب‌های آمریکا در غرب آسیا دور کرد.در همین گیرودار گرانی‌ها به‌تدریج با افزایش نرخ دلار آغاز و مردم را به چالش کشید. آن زمان موج مهاجرت‌ها به‌واسطه ترس از افزایش بیشتر نرخ دلار شکل گرفت. اما سرکار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا بهانه‌های جدیدی را برای گرانی‌های بیشتر دست دولت داد. دولت که نرخ دلار را دولتی و آزادکرده بود بیشترین خلأ را در واردات کالاهای اساسی که با نرخ دلار جهانگیری انجام می‌شد، ایجاد کرد و باوجود واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی، اقلام اساسی باقیمت آزاد در بازار عرضه می‌شد و همین‌جا بود که گوشت گرم گوسفندی و یخ‌زده وارداتی نیز وارد «میدان عمل» شد!حال اما ۵ سال از انعقاد برجامی که گلابی‌هایش را به خواب هم ندیدیم می‌گذرد، ۵ سال از ذوق دولت برای ایجاد نمایندگانی شرکت‌های اروپایی در کشور می‌گذرد، ۵ سال از رفتار سرد روحانی و دستگاه دیپلماسی با چینی‌ها به آرزوی برقراری ارتباط با آمریکا گذشته و حال در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که یک روز رئیس‌جمهور می‌گوید تمام مشکلات به تحریم مربوط است و روز دیگر می‌گوید مشکلات تأمین مرغ ربطی به دولت ندارد.
 دولتی که حتی نمی‌تواند مشکل مرغ را حل کند
مشکلات این دولت به حدی رسیده که به‌جای پرداختن به مسائل بزرگ‌تر مانند ارتباط با همسایه‌ها و پردازش میزان ارتباط با بازارهای اقتصادی منطقه، باید کمبود مرغ و گرانی گوشت و فرار آبزیان از سفره مردم، نایاب شدن کره و روغن و برنج ایرانی کیلویی ۴۰ هزارتومانی بگوییم!دولت دوازدهم به‌قدری فشل عمل کرده است که ویدئوهای مناظره معاون اول روحانی بازیچه دست طرفداران خودش شده و تندی قلم ما نیز در برابر این حجم از سوء مدیریت کم می‌آورد.
اکنون بر قله سال ۱۴۰۰ ایستاده‌ایم و حتی مردمی که از ترس دیوار کشیدن بین زن و مرد و گرانی به روحانی رأی دادند، برای پایان عمر دولتش روزشماری می‌کنند. حال زمان آن است که رئیس‌جمهور با واقعیت عملکرد خود مواجه شود و تلنگری به معاون اولش بزند که نگوید اگر دولت ما نبود ایران را قحطی می‌گرفت.
 شک و شبهه در مورد پروژه ناراضی سازی عمومی در دولت
برجام عملا مرده و دیپلمات‌ها برای احیای آن تلاش می‌کنند، اقلام اساسی به بدترین نحو ممکن گران شدند، اجاره خانه برای مستأجران به رؤیا تبدیل‌شده، نرخ اقلام اساسی مانند دلار در نوسانی رو به بالا به سر می‌برد و بااین‌حال مردم حتی در ماه‌های پایانی دولت هم انتظار ثبات ندارند.
به دعوت رئیس‌جمهور وارد بازار بورس و اوراق بهادار شدند و چیزی از این همه‌گیری نگذشته بود که سرمایه‌هایشان روزبه‌روز آب رفت. بازهم به توصیه کارشناسان بازار سرمایه صبر کردند و در ضرر ۷۰ درصد سهامشان را نفروختند اما اکنون باوجود امیدهایی که به بازگشت بورس به رالی صعودی بعد از عید وجود داشت، شاخص کل حتی ناحیه حمایتی اصلی خود یعنی یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد را نیز شکست و در محدود  یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد سپری می‌کند.در این شرایط عده زیادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به عملکرد دولت هستند. یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه مجازی خود نوشت: «ناراضی سازی عمومی برای کاهش مشارکت در انتخابات، پروژه پنهان جریان لانه کرده در دولت است و این جریان ناامید از رأی مردم، درپی اجرای توطئه دردسرسازی برای کشور و نظام است و ردی از این توطئه را می‌توان در کاهش عمدی روزانه شاخص بورس دید.»وی با اشاره به این‌که روحانی در زبان، از حمایت دولت از بورس می‌گوید، بیان داشت: «اما در عمل آتش کوره پول سوزی مردم در بورس شعله‌ورتر می‌شود و موضوع بورس امنیتی شده است؛ لذا ورود نیروهای امنیتی به موضوع و کشف مرکز توطئه می‌تواند راهگشا باشد. باید دقیقا معلوم شود ریشه‌های این جریان در کجا هست و چرا عمدا نقد شوندگی در بورس را قفل کرده‌اند؟
مسئولان توضیح دهند؛ منبع جریان ناراضی سازی عمومی در دولت کجاست و ریشه این پروژه از کجا نشئت‌گرفته است؟»

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.