روحانی؛ غایب روزهای سخت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30966
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱ |
گزارشی از عدم برگزاری جلسه سران قوا؛

روحانی؛ غایب روزهای سخت

نشست مشترک رؤسای قوای سه‌گانه امری متداول و مرسوم است که هر از چندگاهی به میزبانی یکی از رؤسای قوا برگزار می‌شود.
روحانی؛ غایب روزهای سخت

معصومه پورصادقی-دبیر گروه سیاسی
نشست مشترک رؤسای قوای سه‌گانه امری متداول و مرسوم است که هر از چندگاهی به میزبانی یکی از رؤسای قوا برگزار می‌شود.
در این جلسات معمولا آخرین رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و فراتر از آن ارسال این پیغام به جامعه است که مسئولان ارشد کشور با همدلی و هماهنگی در حال تلاش برای رفع مشکلات کشور هستند.
هدف دوم، مهم‌تر از هدف اولی است چراکه رؤسای قوا به‌واسطه حضور در جلسات مشترک مختلف، فرصت کافی برای هماهنگی و رایزنی دارند، جلسات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، شورای‌عالی امنیت ملی و جلسات ریزودرشت زیادی چنین زمینه‌ای را برای دیدار آن‌ها با یکدیگر فراهم می‌کند، اما این‌که سه مسئول تراز اول کشور هر ازچندگاهی جلسه مشترکی داشته باشند، می‌تواند در ارسال پیام مثبت به جامعه تأثیرگذار باشد.
البته گاهی اوقات برگزاری این جلسات مهم به‌واسطه تنش‌های موجود به تأخیر می‌افتد که در دولت دهم و مجلس نهم شاهد این موضوع بودیم.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم که سکاندار آن یکی از چهره‌های باسابقه است، انتظار می‌رفت این تنش‌های بلاوجه به حداقل برسد و مردم شاهد همکاری مسئولان اصلی باشند که تا حدی نیز این مهم به وقوع پیوست.
اما مشکل دیگری ظهور کرد و آن کم‌کاری دولت است که ظاهرا از مدیریت امور اجرایی کشور، صرفا گفتاردرمانی و حمله به نهادهای مختلف را می‌شناسد و با موضوعات بدیهی که داعیه‌دار اسلام ناب است نظیر زندگی ساده، هم‌سطح و در میان مردم بودن، دوری از تجملات، لمس مشکل آن‌ها، پرهیز از کم‌کاری و ترجیح خود به دیگری و … کاملا بیگانه است! اگر نه این است مردم باید ردپای آن را در هفت سال مدیریت مشاهده می‌کردند.
کرونا که از هفت ماه قبل زندگی عادی مردم را مختل کرده، علی‌رغم همه خطیری و حقیری روی دیگر سکه را به نمایش گذاشت و آن «ترجیح خود به دیگری» است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و «همه استعداد» و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است به کار بگیرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور کند.
با نگاهی به عملکرد دولت دوازدهم در ایام کرونا متوجه می‌شویم این اصل مهم قانون اساسی که حکم شرعی بوده، نادیده گرفته شده است، چراکه «همه استعداد» خود را  وقف خدمت به مردم» نکرده است که اگر این‌چنین بود رئیس‌جمهور باید در مراسم آغاز سال تحصیلی امسال شرکت می‌کرد، اما ترجیح داد دانش‌آموزان قد و نیم قد را راهی مدرسه کند، اما خودش از طریق فضای مجازی در برنامه آن‌ها شرکت کند! یا این‌که در مراسم بررسی صلاحیت رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت شرکت نکرد و وقتی خبرنگاران علت موضوع را جویا شدند با پاسخ عجیب مواجه شدند؛ این‌که رئیس‌جمهور به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا که او را از حضور در مجلس منع کرده بود، در این جلسه شرکت نکرده است. البته همان خبرنگاران گفتند ستادی که رئیس آن، روحانی است حتی اگر می‌خواست هم جرئت نداشت چنین مصوبه‌ای را صادر نکند!
روحانی در تازه‌ترین اقدام نیز جلسه سران قوا را که قرار بود به میزبانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شود، لغو کرد.
طبق گفته احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس، محمود واعظی رئیس دفتر روحانی علت این کار  را ترس از مبتلا شدن رئیسش به کرونا اعلام کرده است.
این در حالی است که روز دوشنبه رئیس‌مجلس شورای اسلامی به‌صورت سرزده از بخش ICU بیماران کرونایی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بازدید کرد.
قالیباف بعدازاین دیدار در حساب توییتری‌اش نوشت: «امروز در بیمارستان امام، پرستاران و پزشکانی را دیدم که خودشان به کرونا مبتلا شده بودند، ولی نگرانی اصلی‌شان ارائه بهترین خدمات به بیماران بود. ما به شما افتخار می‌کنیم، قدردانتان هستیم و تلاش خواهیم کرد تا مانع تضعیف حقوق شما شویم.»حال که روحانی چنین رویه‌ای را در پیش گرفته است باید آن را برای همه مردم در نظر بگیرد والا تنها با نشستن در پشت میز ریاست، مشکلات مردم حل نمی‌شود.رفع مشکلات امروز مردم به همان راهبردی نیاز دارد که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سردار امت اسلامی به‌خوبی تشریح کرده است؛‌ این‌که فرماندهان نشان دادند بین «برو» و «بیا» فرق است؛ فرماندهان ما در جبهه‌ها نمی‌گفتند «برو»؛ بلکه به خط مقدم می‌رفتند و می‌گفتند «بیا.»

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.