رفع شبهات، نیاز نسل جدید انقلاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7850
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۰۷ |
«رسالت» برنامه تلویزیونی «بدون توقف» را واکاوی می‌کند؛

رفع شبهات، نیاز نسل جدید انقلاب

در تمامي کشورهاي مستقل جهان، تلويزيون بخشي مهم از چشم اندازهاي گذشته و حال آينده آنها به شمار مي رود و توليد و پخش برنامه هاي مختلف نشانگر رويکرد کلي اين کشورها نسبت به موضوعات مختلف داخلي و خارجي آنها به شمار مي رود.
رفع شبهات، نیاز نسل جدید انقلاب

|حسن شجاعي|
در تمامي کشورهاي مستقل جهان، تلويزيون بخشي مهم از چشم اندازهاي گذشته و حال آينده آنها به شمار مي رود و توليد و پخش برنامه هاي مختلف نشانگر رويکرد کلي اين کشورها نسبت به موضوعات مختلف داخلي و خارجي آنها به شمار مي رود.
اينکه برنامه سازان تلويزيوني با نگاه منطقي و هدف دار و در عين حال استراتژيک مسائل و مشکلات مختلف جامعه خود را به نقد کشيده و براي آن راهکار تبيين کنند از جمله کارکردهاي اين رسانه تأثير گذار در اقصي نقاط جهان است.
شما در شبکه هاي پرمخاطب جهاني نيز شاهد هستيد که متوليان رسانه با ساخت و توليد برنامه هاي گفت و گو محور برمبناي اتفاقات روز جهاني و داخلي به بحث و تبادل نظر با کارشناسان و مردم پرداخته و با نگاه نقادانه تلاش دارند تا ضمن معرفي موضوع و بررسي علل و عوامل آن زمينه را براي بحث شفاف و بدون محدوديت در راستاي حل آن به نمايش بگذارند.
حال اين موضوع در کشور ما به دليل رويکردهايي که پيش از اين در مديريت رسانه ملي وجود داشت سروشکلي تازه و حرفه اي به خود گرفته و متوليان امر تلاش دارند تا با دسته بندي موضوعات مهم و کاربردي در سطح اجتماع و کشور به بيان اين موضوعات پرداخته و آن را نقد و به چالش کشيده و جامعه را نسبت به آن حساس نمايند تا بلکه براي رفع مشکلات موجود چاره انديشي شود.
مديريت جديد شبکه سوم سيما که از بدو فعاليت با نگاهي کارشناسانه به دنبال شناخت خلأ هاي موجود در حوزه برنامه سازي اين شبکه و يافتن راهکارهايي براي بيان شفاف مشکلات روز جامعه داشت با توليد و ساخت برنامه هاي مختلف تلاش دارد تا با نگاهي فعالانه و خارج از جهت گيري هاي سياسي، موضوعات مبتلابه جامعه در حوزه هاي مختلف را در قالب برنامه هاي متنوع و با کارکردهاي مختلف و براساس استانداردهاي روز برنامه سازي و در دستور کار قرار داده تا مردم به عنوان مخاطبان اصلي اين رسانه عملکرد آن را در اين بخش مورد ارزيابي قرار دهند.
شايد يکي از برنامه هايي که در اين مدت کوتاه جاي پاي خوبي در بين مردم و مسئولان باز کرده برنامه «بدون توقف» باشد که از همان نخستين برنامه تلاش کرد تا با دستمايه قرار دادن موضوعات بکر و تازه و در عين حال مسائلي که جامعه و مسئولان کمتر جرئت نزديک شدن به آن را دارند فضاي رسانه اي کشور را به سمت و سوي شفافيت بيشتر رهنمون سازد.
در اين بين متوليان اين برنامه تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با توجه به رويکردها و موضوعاتي که اين برنامه بر اساس آن شکل گرفته، مهماناني را دعوت نمايند که ضمن بيان کارشناسي موضوعات و تحليل منطقي و بدور از جناح بندي هاي سياسي زمينه را براي روشنگري موضوعات براي مردم فراهم آورند.
در اين بين بودند مهماناني از جناح هاي سياسي مختلف که دعوت اين برنامه را براي حضور نپذيرفته تا اين شائبه پيش آيد که دعوت از مهمانان براساس منافع جناحي صورت گرفته است اما با نگاهي به ليست مهمانان در مي يابيم اصلاح طلبان خود از منتقدان سرسخت اين برنامه محسوب مي شوند و تمايلي براي حضور در اين برنامه نداشته درعوض در صف اول منتقدان از آن قرار دارند.
معاون اول رئيس جمهور و رئيس فراکسيون اميد مجلس که خود در ليست مهمانان اين برنامه قرار داشته و بارها به همراه واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور،نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه و آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور براي حضور در اين برنامه دعوت شدند و دست رد به برنامه سازان «بدون توقف » زدند. در سخناني که به کنايه در مورد اين برنامه عنوان کردند نشان دادند که برخلاف سخنان سال هاي اخير خود کمتر تاب نقد و تفسير را داشته و تنها از موضع بالا به موضوعات کشور نگاه مي کنند.
اينکه دولتي ها ساخت و توليد برنامه هايي با رويکرد نقد منصفانه و بيان مسائل و مشکلات روز جامعه را به تقابل با دولت و جريان اصلاح طلب عنوانمي‌کنند موضوعي است که اصلا پذيرفتني نيست و در هر زمان و هر دولتي بايستي اين رويکرد فعالانه در مورد مسائل و مشلات جامعه وجود داشته باشد و حال که درگذشته کمتر به اين محور توجه شده و اينک که با روحيه جواناني انقلابي و ولايتمدار زمينه براي اين مطالبه رهبر فرزانه انقلاب فراهم شده نبايد جاي هيچ‌گونه گله اي باشد. ساخت و توليد برنامه هايي که براساس ارزش هاي انقلاب و برمبناي نيازهاي روز جامعه را دنبال نمايد همواره در فرمايشات معظم له در ديدار با مسئولان رسانه ملي مدنظر بوده و اينک با تأخير اما در زماني مناسب تيمي ولايتمدار و جوان به دنبال تأمين خواسته به حق ايشان است.
اگر نگاهي به عنوان و رويکرد اين برنامه در سايت شبکه ۳ بيندازيم در مي يابيم اين برنامه نه تنها در انتخاب مهمانان و موضوعات خود اشاره اي به گروه هاي سياسي و يا جناح بندي هاي آنان دارد بلکه با اشاره به اينکه «برنامه ترکيبي، چالشي «بدون توقف» با موضوعات متنوع و مختلف به بررسي شبهات و معضلات اجتماعي ، فرهنگي و سياسي مي پردازد» تلاش دارد تا مسير شفاف سازي در حوزه هاي مختلف کشور را که همواره از دغدغه هاي مقام معظم رهبري بوده را با سبک نويني از برنامه سازي و گفت و گو محور بودن تقديم مخاطبي کند که در اين سال ها همواره شبهات زيادي را در ذهن خود داشته و به دليل خودسانسوري هايي که هيچ مبنايي نيز ندارد سيل سؤالات را براي مردم به ويژه نسل جديد به همراه داشته است و حال در مقام پاسخگويي براي اين موضوعات برآمده است.
به نظر مي رسد مسئولان اجرايي کشور که در تمامي شعار پيش و پس از انتخابات بر آزادي و جريان اطلاعات و نيز شفاف سازي اقدامات و برنامه هاي دولت تأكيد داشتند اين‌بار در قاب رسانه ملي با قبول دعوت متوليان «بدون توقف» ضمن شفاف سازي اقدامات و برنامه هاي خود زمينه را براي هم افزايي بيشتر در کشور و فراهم نمودن فضاي مبتني بر قضاوت منصفانه براي مردم فراهم آورند. وگرنه پنهان شدن در پشت شعارهاي فريبنده و پاسخگو نبودن در رسانه ملي که خود به فرموده بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي حکم دانشگاه ملي را براي مردم بازي مي کند دردي از مردم دوا نخواهد کرد. شايد رفع شبهات موجود در جامعه و بيان موضوعاتي که براي نسل تازه انقلاب جاي اما و اگرهاي فراوان دارد فرصتي مغتنم باشد در گام دوم انقلاب شاهد جواناني روشن بين و آشنا به مسائل و مشکلات کشور بوده تا با اين بصيرت شاهد دست يابي ايران عزيز به آمال و آرزوهايي باشيم که چهل سال براي رسيدن به آن خون‌ها داديم.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.