رشد نئونازیسم در اروپای امروز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39212
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۴۳ |

رشد نئونازیسم در اروپای امروز

طی روزهای اخیر، نهادهای امنیتی در کشورهای مختلف اروپایی نسبت به رشد فعالیت نئونازیسم در این کشورها هشدار داده‌اند. این هشدارها در حالی مخابره می‌شود که هرروزه، یارگیری‌های آَشکار این گروه‌های افراطی در جوامع غربی بیشتر می‌شود.
رشد نئونازیسم در اروپای امروز

محمد مهرعلی
طی روزهای اخیر، نهادهای امنیتی در کشورهای مختلف اروپایی نسبت به رشد فعالیت نئونازیسم در این کشورها هشدار داده‌اند. این هشدارها در حالی مخابره می‌شود که هرروزه، یارگیری‌های آَشکار این گروه‌های افراطی در جوامع غربی بیشتر می‌شود. طی ۱۰ سال اخیر نئونازیسم‌ها و ملی‌گرایان افراطی  در کشورهایی مانند فرانسه، سوئد، اتریش ، آلمان و… توانسته‌اند آرای خود را افزایش داده و ضمن تقویت موقعیت خود در معادلات سیاسی کشورشان، در حوزه اجتماعی دست به یارگیری گسترده‌تری بزنند.آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بارها در خصوص رشد ملی‌گرایی افراطی در اروپا هشدار داده‌اند اما جرئت نداشته‌اند سخنی از بازگشت نئونازیسم‌ها به معادلات اروپا به میان بیاورند. 
درهرحال، سران اروپایی باید نقش خود را در بازگشت نئونازیسم به اروپا و عرض‌اندام این گروه‌ها بپذیرند! دستگاه‌های امنیتی و دولت‌های غربی در طی دهه‌های اخیر، با هدف مقابله با مهاجرین و  ایجاد فضای ناامن اجتماعی علیه مسلمانان، گروه‌های ملی‌گرای افراطی و نئونازیسم‌ها را کاملا آزاد گذاشتند.  به‌عنوان‌مثال تنها در سال گذشته میلادی( سال ۲۰۲۰)، بیش از هزار حمله علیه مسلمانان در آلمان صورت گرفته است. اکنون، مخاطرات  ناشی از رشد بی‌رویه«نئونازیسم» در اروپا ، متوجه خود این کشورها شده و نئونازی‌ها تصمیم گرفته‌اند در «کف خیابان» و پس از دهه‌ها دوری از قدرت در پایتخت‌های اروپایی عرض‌اندام کنند! 
اتحادیه اروپا که در ابتدای تشکیل خود در اواخر قرن بیستم، خود را به‌عنوان یک «مجموعه قوی »با «ثوابت محکم» به‌نظام بین‌الملل عرضه کرده بود، امروز از ثبات استراتژیک و حتی تاکتیکی اندکی برخوردار است. بدیهی است که در چنین شرایطی نمی‌توان از اتحادیه اروپا به‌عنوان یک«متغیر مستقل» در جهان امروز یادکرد. اروپا تحت‌تأثیر سوء‌مدیریت و ضعف داخلی خود،خصوصاً در حوزه‌های امنیتی، به متغیری وابسته به بازی دیگر بازیگران و در رأس آن‌ها ایالات‌متحده آمریکا تبدیل‌شده است.آنچه مسلم است اینکه با توجه به شرایط جاری در اروپا، لازم است درک صحیحی از «اروپای امروز» یا همان« اروپای در حال گذار» داشته باشیم.باید در نظر داشت که «اروپای بحران‌زده امروز»که در آن «نئونازی‌ها» و «فاشیست‌ها» جرئت بازگشت به صحنه اجتماعی کشورها را داشته‌اند، محصول عملکرد سران اتحادیه اروپاست و امثال مرکل و ماکرون، نمی‌توانند نقش خود و دیگر رهبران اروپا را در ایجاد وضعیت فعلی نادیده بگیرند. عدم مهار گروه‌های خشونت‌طلب ( مخصوصا نئونازی‌ها ) و ایجاد فضای باز برای فعالیت آن‌ها، منتج به شکل‌گیری فضای خطرناک و خشونت‌بار فعلی در هلند و دیگر کشورهای اروپایی شده‌اند. روندی که در آینده نیز ادامه خواهد داشت و بنیان‌های قدرت در اتحادیه اروپا را بیش‌ازپیش هدف قرار خواهد داد.  از سوی دیگر، اعتراضات گسترده علیه محدودیت‌های کرونایی در کشورهای مختلف اروپایی ادامه دارد. در این میان، حضور ملی‌گرایان افراطی و نئونازیسم‌ها در اکثر تظاهرات‌های ضد قرنطینه عمومی زنگ خطر را برای شهروندان اروپایی به صدا درآورده است. اکنون می‌توان رسما اعلام کرد که «نازی‌ها» به اروپا بازگشته‌اند! به نظر می‌رسد نئونازی‌ها  ، قصد دارند از شرایط به وجود آمده در دوران کرونا، به بهترین نحو ممکن جهت بازگشت خطرناک خود به معادلات اجتماعی، امنیتی و سیاسی در اروپا استفاده کنند.

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.