دیپلماسی منطقه‌ای در نقطه اوج - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67855
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
رئیس‌جمهور ترکمنستان در جریان سفر خود به تهران با رهبر معظم انقلاب و حجت‌الاسلام رئیسی دیدار کرد

دیپلماسی منطقه‌ای در نقطه اوج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز چهارشنبه در دیدار سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان و هیئت همراه، گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط را کاملاً به نفع هر دو کشور دانستند و گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این، سیاستی کاملاً درست است.
دیپلماسی منطقه‌ای در نقطه اوج
گروه سیاسی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز چهارشنبه در دیدار سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان و هیئت همراه، گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط را کاملاً به نفع هر دو کشور دانستند و گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این، سیاستی کاملاً درست است.

  ایشان با تأکید بر اینکه لازمه عبور از موانع منوط به عزم و اراده جدی دو کشور برای گسترش روابط است، افزودند: البته روابط دوستانه میان ایران و ترکمنستان مخالفینی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد ولی باید بر موانع فائق آمد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید کمیسیون همکاری‌های مشترک میان دو کشور به‌صورت جدی فعال باشد و با پیگیری مستمر، توافق‌ها به سرانجام برسند.
در این دیدار که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت: اولویت دولت ترکمنستان گسترش روابط با همسایگان است و تلاش داریم با توجه به اسناد همکاری که امروز امضاء شد، روابط خوب دو کشور را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گاز، برق و حمل‌ونقل کالا و همچنین اجرای طرح‌های بزرگ بیش‌ازپیش تحکیم ببخشیم.
رئیس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به سی‌اُمین سالگرد روابط دو کشور خطاب به رهبر انقلاب گفت: از طرف خود و همچنین ملت ترکمنستان از جنابعالی به دلیل حمایت‌های همیشگی از تعمیق روابط ایران و ترکمنستان تشکر و قدردانی می‌کنم.
همچنین روز چهارشنبه سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت: سفر شما به همراه هیئت عالی‌رتبه کشور دوست، برادر و همسایه می‌تواند نقطه عطفی برای روابط دو کشور باشد.
رئیس‌جمهور بابیان اینکه در سه دهه گذشته روابط خوبی با ترکمنستان داشته‌ایم، افزود: سفر بنده به عشق‌آباد در آذرماه سال قبل توانست همکاری‌ها رابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به‌ویژه در حوزه سوآپ گازی، ترانزیت و حمل‌ونقل فعال‌تر کند و گام‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته شد.
رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها برای همکاری بین دو کشور بیش از سطح فعلی روابط است، اظهار داشت: در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضاء شد که  می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.
رئیس‌جمهور روابط میان ایران و ترکمنستان را فراتر از روابط صرف همسایگی توصیف و تصریح کرد: روابط میان دو کشور رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و در یک کلمه رابطه خویشاوندی است. این روابط عمیق بین دو ملت و دو کشور می‌تواند زمینه همکاری‌های بسیاری را فراهم کند. رئیسی با قدردانی از تلاش‌های رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان در مسیر توسعه روابط دو کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دو کشور در دوره جدید نیز گام‌های خوبی را در جهت توسعه روابط بردارند.
رئیس‌جمهور گفت: در مذاکرات انجام‌شده روشن شد که دو کشور برای توسعه روابط و اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقدشده اراده جدی دارند. نکته مهم‌تر آن است که دو کشور مصمم هستند سند راهبردی همکاری ۲۰ ساله میان خود را به امضا برسانند.
وی خاطرنشان کرد: همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و از برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان استقبال کرد و افزود: همکاری‌های دو کشور حتما منتهی به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.
رئیس‌جمهور بابیان اینکه در مذاکرات امروز مشخص شد که دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان بسیار به هم نزدیک است، اظهار داشت: معتقدیم در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند و این می‌تواند برای افغانستان امنیت ایجاد کند. همچنین تداوم بحث‌های انجام‌شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دو کشور بر این نکته اشتراک نظر دارند که مشکلات و مسائل منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل‌وفصل شود و هرگونه حضور بیگانه در منطقه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اعتقاد و باور مشترک ما این است که حضور بیگانگان امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است.
«سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی بابیان اینکه مذاکرات بین هیئت‌های ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران با موفقیت به پایان رسید، خاطرنشان کرد: گفت وگوها در فضای شفافیت، اعتماد و احترام متقابل بین دو کشور برگزار شد که تصویری از روابط برادری میان دو کشور را ترسیم کرد.
رئیس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور موردبحث و بررسی قرار گرفت، گفت: بخش انرژی و حمل‌ونقل ازجمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است و تلاش‌های خود را برای بهره‌گیری مؤثر از این امکانات در مسیر گسترش تعاملات دو کشور متمرکز خواهیم کرد.
بردی محمداف افزود: دو کشور همچنین مصمم به گسترش روابط فرهنگی و بشردوستانه به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم برای تقویت پیوند میان دو ملت و دو کشور هستند.رئیس‌جمهور ترکمنستان بابیان اینکه دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر جهانی روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مصمم هستند این روابط را گسترش دهند، اظهار داشت: در مذاکرات امروز به روابط دو کشور در حوزه دریای خزر اهمیت ویژه‌ای داده شد.بردی محمداف تصریح کرد: در جریان مذاکرات و ملاقات امروز همچنین مسائل افغانستان موردتوجه دو طرف بود. تهران و عشق‌آباد خواهان این هستند که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشند.وی با اشاره به امضای چند سند همکاری بین دو کشور خاطرنشان کرد: این اسناد باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهد شد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.