دیپلماسی قدرت باید جایگزین دیپلماسی لبخند شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37158
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۱ |
عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل:

دیپلماسی قدرت باید جایگزین دیپلماسی لبخند شود

عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و سفر مقامات این کشور به تهران برای حل این مشکل بیان کرد: متأسفانه ما در سال‌های اخیر یک منطق سورئال را در نظام بین‌الملل دنبال می‌کردیم که با واقعیت‌های میدانی همخوانی نداشت.
دیپلماسی قدرت باید جایگزین دیپلماسی لبخند شود

عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و سفر مقامات این کشور به تهران برای حل این مشکل بیان کرد: متأسفانه ما در سال‌های اخیر یک منطق سورئال را در نظام بین‌الملل دنبال می‌کردیم که با واقعیت‌های میدانی همخوانی نداشت. متأسفانه سیاست خارجی را با روشنفکری قاطی کردیم و منافع ملی بسیار متضرر شد.وی افزود: این تفکر در دانشگاه‌ها و وزارت امور خارجه تأیید شده و در تمام ارکان رخنه کرده است و در رویکرد دولت نیز دیده می‌شود که گویی منافع ملی را به روشنفکری گره زدند و به مؤلفه‌های واقعی مانند قدرت که تعیین‌کننده است، توجه نمی‌کند.بهرامی تأکید کرد: دولتمردان برخلاف این‌که به منتقدان می‌گویند شما واقع‌گرا نیستید به نظر بنده، خودشان واقع‌گرا نیستند و بسیار سورئال و آرمان‌گرا  فکر می‌کنند و با دیپلماسی لبخند می‌خواهند بحث‌های ملی را پیش ببرند که تاکنون خسارتبار بوده است. کیس کره‌جنوبی یکی از آن‌ها است و در برزیل نیز این نمونه را شاهد بودیم.
کارشناس اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: ما ۲ میلیارد دلار خوراک‌ دام از برزیل خرید کردیم اما به کشتی ما سوختی برای بازگشت نمی‌دادند. زمانی که ایران تهدید کرد که دیگر از برزیل خرید نمی‌کند، مسئولان برزیل بسیار فوری دادگاه تشکیل دادند و تصمیم گرفتند به کشتی ایران سوخت برسانند.
او گفت: متأسفانه کشورهای کره جنوبی، ژاپن و هند که منابع زیادی در کشورهایشان داریم نیز همین کار را انجام دادند. اکنون حدود ۹ میلیارد دلار منابع ایران در کره جنوبی بلاک شده است که بسیار راحت می‌توان آن‌ها را آزاد کرد و دولت حداقل تلاش‌ها را نیز انجام نداده است و متأسفانه وظیفه ذاتی خود را نیز به نیروهای مسلح کشور واگذار می‌کند.
 همچنان‌که کره جنوبی بسیار سختگیرانه برای آزاد کردن منابع کشور ما عمل کرد و همکاری نکرد ما نیز حداکثر سختگیری را در مورد کشتی آن‌ها انجام دادیم که می‌توانستیم انجام ندهیم اما دلیلی ندارد که ما با کشوری که با ما سختگیرانه برخورد می‌کند با کشتی آن‌ها که محیط‌زیست را آلوده می‌کند سختگیری نکنیم.این تحلیلگر افزود: قطعا این کار نتیجه می‌دهد و کره‌ای‌ها حتما عقب‌نشینی خواهند کرد، زیرا آن‌ها خودشان می‌دانند که چه زبانی را می‌فهمند تا در آینده دیگر شاهد این اتفاقات نباشند. در مورد نفتکش انگلیسی هم شاهد همین مسئله بودیم. ابتدا انگلیسی‌ها کوتاه نمی‌آمدند اما درنهایت دیدیم که در مقابل ایران کوتاه آمدند.بهرامی خاطرنشان کرد: در مورد هند هم متأسفانه ما بسیار سهل برخورد کردیم. منابع بسیاری را در اختیار آن‌ها قرار دادیم که اصلا خوابش را هم نمی‌دیدند. مقامات آمریکایی در قالب شرکت‌های هندی به افغانستان رفتند و میلیاردها تومان سنگ‌آهن پیدا کردند و برای استفاده از آن به‌غیراز منطقه چابهار کشور ما هیچ راه دیگری ندارند. اما ما بندر چابهار را به هندی‌ها بخشیدیم، حتی خط راه‌آهن را نیز با هزینه خودمان ساختیم که از افغانستان به هندوستان رسید اما یک امتیاز حداقلی هم از هندی‌ها نگرفتیم. بعدازاین‌که بحث قرارداد ایران با چین مطرح شد هندی‌ها به التماس افتادند که ما سریع اینجا را فعال می‌کنیم درصورتی‌که تحریم را بهانه می‌کردند.او گفت: هندی‌ها برای استفاده از معادن افغانستان به‌غیراز ایران هیچ راه دیگری ندارند،  چین و روسیه و پاکستان به آن‌ها راه نمی‌دهند و فقط ایران است و چنین گذرگاهی در دست کشور ماست اما استفاده درستی از آن نمی‌کنیم. متأسفانه موضوع کره جنوبی نیز آخرین کیس ما است البته که باید با ژاپن نیز برخورد مناسب کنیم اما برخورد با کره جنوبی حساب کار دست  ژاپن می‌آید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.