دیپلمات دوره‌گرد به دنبال چیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26182
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 09 مرداد 1399 - 7:57 |
تلاش آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران؛

دیپلمات دوره‌گرد به دنبال چیست؟

تلاش‌های غیرقانونی و وقیحانه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. آنچه مسلم است این‌که جنجال‌سازی اخیر مایک پمپئو و برایان هوک علیه ایران در شورای امنیت، فعلا نتوانسته است به نتیجه‌ای ختم شود.
دیپلمات دوره‌گرد به دنبال چیست؟

گروه بین‌الملل 
تلاش‌های غیرقانونی و وقیحانه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. آنچه مسلم است این‌که جنجال‌سازی اخیر مایک پمپئو و برایان هوک علیه ایران در شورای امنیت، فعلا نتوانسته است به نتیجه‌ای ختم شود. گزینه «تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران» و «بازگشت تحریم‌های چندجانبه علیه ایران از طریق ارجاع پرونده برجام به شورای امنیت» هر دو از سوی اعضای دائمی و غیردائمی شورای امنیت رد شد. بر همگان مسجل است که واشنگتن به‌واسطه خروج از توافق هسته‌ای، به دلیل محوریت این توافق در صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، حق استناد به قطعنامه مذکور را نیز نخواهد داشت. بااین‌همه نباید فراموش کرد که تروئیکای اروپایی(آلمان، انگلیس و فرانسه) درصدد اجرای مرحله دوم بازی مشترک خود و واشنگتن در قبال ایران هستند. طبق نقشه مشترکی که از ابتدا واشنگتن و سه کشور اروپایی آن را طراحی کرده‌اند، اروپائیان قرار است گزینه «تمدید موقت تحریم تسلیحاتی ایران» را به‌مثابه گزینه‌ای «سخاوتمندانه» و «میانی»، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کنند و از ایران نیز بخواهند به این خواسته تن دهد! در هر صورت پاسخ جمهوری اسلامی ایران در این خصوص مشخص است! هرگونه اقدام و تلاشی برای تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان، حتی به‌صورت موقت، مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب شده و مصداق عینی خروج رسمی طرف مقابل
 ( آمریکا و تروئیکای اروپایی) از برجام خواهد بود. در این میان تکلیف آمریکا که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، کاملا مشخص است .بااین‌حال لازم است اتحادیه اروپا نیز تکلیف خود را مشخص کند. 
 دیپلمات دوره‌گرد چه می‌کند؟
تحرکات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر، به نقطه اوج خود رسیده است. درحالی‌که ۱۸ اکتبر آینده (۲۷ مهر ۱۳۹۹) تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد، دولت ترامپ تلاش‌های خود را شدت بخشیده تا این تحریم‌‌ها را دوباره تمدید کند. در همین راستا «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا و نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در امور ایران در این مدت با انجام سفرهایی در تلاش است تا به گفته خودش این هدف را عملیاتی کند.وی در گفت‌وگویی که با الشرق‌الاوسط داشت، مدعی شد که «عدم تمدید این موضوع به معنای افزایش خطر برای تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه و دوستان ما در خلیج فارس و جهان خواهد بود. همچنین عدم تمدید به معنای صادرات بیشتر سلاح از ایران به یمن، سوریه، عراق و لبنان و فرستادن سلاح‌های ایرانی بیشتر برای حزب‌الله لبنان، حماس و مانند آن است.
هوک در تشریح اقدامات آتی دولت آمریکا در راستای عملیاتی کردن این هدف هم بیان کرد: «سفرهایی به تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی خواهم داشت تا تهدیدات ایران برای کشورهای منطقه و ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور را توضیح دهم؛ به دلایل امنیتی و سیاسی جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهم، اما این موضوع را با سفرای آمریکا در جهان برای توضیح تلاش‌های آمریکا پیگیری می‌کنم تا این‌که شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند و این در کنار دیگر تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران ازجمله تحریم‌های اقتصادی خواهد بود.»
 رایزنی برایان هوک و مقامات اروپایی
رایزنی‌های برایان هوک و مقامات اروپایی بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همچنان ادامه دارد. چندی پیش روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» تأیید کرد که دیپلمات‌های اروپایی در تلاشند با طرح پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به مصالحه‌ای با آمریکا 
  در این خصوص دست پیدا کنند. به عبارت بهتر، اقدام اخیر تروئیکای اروپایی در صدور قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان، زمینه‌سازی برای تمدید موقت تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل و عدم منقضی کردن این تحریم‌ها (برخلاف تعهدات مندرج در برجام) محسوب می‌شود!
بدیهی است که این به معنای نقض عینی برجام از سوی بازیگران اروپایی محسوب می‌شود. سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای هم‌پیمانی با استراتژی «مهار همه‌جانبه ایران» که از سوی آمریکا طراحی شده است، به‌جای «ایستادگی بر سر تعهد خود» مبنی بر «انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ایران»، گزینه «تمدید موقت تحریم‌های ایران» را مطرح کرده‌اند!
اقدام اخیر تروئیکای اروپایی در زمینه‌سازی برای صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام، به‌خوبی نشان می‌دهد که این کشورها چگونه «بازی در زمین آمریکا» را نسبت به هر گزاره دیگری ازجمله «پایبندی به تعهدات بین‌المللی» ترجیح می‌دهند! در اینجا محرز است که ادعای بازیگران اروپایی مبنی بر پایبندی به برجام و متعاقبا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، چیزی جز یک طنز تلخ محسوب نمی‌شود.
  سفر برایان هوک به کشورهای حوزه خلیج‌فارس
برایان هوک علاوه بر رایزنی با اروپائیان، با مقامات کشورهای عربی و صهیونیستی در حال رایزنی است. وی اوایل تیرماه به سه کشور عربی حوزه خلیج‌فارس شامل بحرین، امارات عربی متحده و عربستان سعودی سفر کرد و پس‌ازآن به فلسطین اشغالی رفت و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. هوک در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه ایران پرداخت و گفت که «آمریکا و اسرائیل درباره ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق‌نظر دارند.» هوک همچنین در مصاحبه با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «دولت ترامپ در حال تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده و روسیه و چین درصورتی‌که خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید همراهی کنند.»
 واکنش وزارت خارجه ایران 
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ماه گذشته و  در واکنش به اظهارات برایان هوک و مأموریت تفرقه‌افکنانه‌اش به کشورهای منطقه و بحث گزینه نظامی علیه ایران عنوان کرد: برایان هوک همزمان با تلاش مذبوحانه برای توجیه بی‌اساس موضوع تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی، از گزینه نظامی در مورد ایران صحبت می‌کند؛ گزینه‌ای کپک‌زده که سال‌هاست روی میز رؤسای جمهور متوهم آمریکا خاک می‌خورد.سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در بخش نظامی کاملا مشخص و ماهیت این برنامه‌ها کاملا دفاعی است.  تهدید واقعی منطقه حضور مخرب و بی‌ثبات کننده آمریکا، تبدیل منطقه به پایگاه‌های نظامی و جلوگیری از پیشرفت و توسعه منطقه به دلیل تفرقه‌افکنی و ایجاد هراس به‌منظور فروش آسان تولیدات صنایع نظامی این کشور است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دیپلمات دوره‌گرد به دنبال چیست؟ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.