دومین اجلاس مهم منطقه‌ای در دولت رئیسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54784
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۰۶ |
اجلاس اکو تلاقی سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی است

دومین اجلاس مهم منطقه‌ای در دولت رئیسی

رهیافت دولت مردمی احیا ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است و برای تحقق این مهم در تلاش است از دیپلماسی برای تعمیق روابط با دیگر کشورها استفاده کند چه آنکه در عصر حاضر نمی‌شود بدون داشتن اقتصاد قوی به سیاستی آرام دست‌یافت و از طرف دیگر داشتن سیاست‌های اصولی لازمه اقتصادی پایدار است.
دومین اجلاس مهم منطقه‌ای در دولت رئیسی

گروه سیاسی
رهیافت دولت مردمی احیا ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است و برای تحقق این مهم در تلاش است از دیپلماسی برای تعمیق روابط با دیگر کشورها استفاده کند چه آنکه در عصر حاضر نمی‌شود بدون داشتن اقتصاد قوی به سیاستی آرام دست‌یافت و از طرف دیگر داشتن سیاست‌های اصولی لازمه اقتصادی پایدار است. همچنین نوع تعاملات بین‌المللی کشورها در سامان اقتصادی آن‌ها بی‌تأثیر نیست و اگر ابزارهای کارآمدی در اختیار داشته باشند، خواهند توانست به بهبود نسبی وضع اقتصادی کشور کمک کنند؛ «دیپلماسی» یکی از این ابزارهای تقریباً نوین است. حال اگر این ابزار صرفاً برای حوزه اقتصادی باشد ترکیب بامسمای «دیپلماسی اقتصادی» خواهد بود که وجه نظری آن همان «اقتصاد سیاسی» است. دولت سیزدهم برخلاف دولت قبلی که تمرکز خود را روی چند کشور خاص غربی متمرکز کرده بود و نهایتاً نیز با هزینه سنگین عمر و سرمایه ملت به بن‌بست رسید، در تلاش است  روی کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان که کم هم نیستند، تمرکز کند به همین منظور در تلاش است از ظرفیت نهادهای منطقه‌ای نیز بهره ببرد.
ماهیت سازمان اکو
یکی از همین نهادها، سازمان همکاری اقتصادی است که به‌اختصار «اکو» نامیده می‌شود، این سازمان در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و باهدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تأسیس شد. سپس کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند. ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری، تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی، توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تأکید بر آزادسازی اقتصادی و تدوین برنامه مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی از اهداف این سازمان است.
 مقر سازمان اکو
مقر دبیرخانه سازمان متشکل از دبیرکل، معاونین، مدیران و کارکنان در تهران است و مسئولیت هماهنگی و نظارت بر اجرای فعالیت‌های اکو و کمک به برگزاری نشست‌ها را بر عهده دارد. همچنین شورای وزیران از میان نامزدهای انتخاب‌شده از سوی کشورهای عضو دبیرکل را برای یک مدت سه‌ساله غیرقابل تمدید انتخاب می‌کند و دبیرکل بالاترین مقام اجرایی سازمان است. نشست سران نیز هر دو سال یک‌بار جهت اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری سازمان است، سالی یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد. شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هرماه در سطح سفرا در تهران تشکیل جلسه می‌دهد. شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای نیز سالی یک‌بار در سطح روسای سازمان‌های برنامه‌ریزی کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد و وظایفی از قبیل تدوین برنامه‌های عملی برای تحقق اهداف سازمان، بررسی برنامه‌های گذشته و پیشنهاد تشکیل نهادهای منطقه‌ای را به عهده دارد.
 شرکت رئیسی در اجلاس اکو
پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک شنبه هفتم آذرماه سال جاری به میزبانی ترکمنستان برگزار خواهد شد و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده‌دار خواهد بود. منابع و ظرفیت‌های گسترده اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را در اختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت راهبُردی جغرافیایی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است. در همین راستا، سید ابراهیم رئیسی روز شنبه به دعوت رسمی «قربانقلی بردی محمداف» همتای ترکمنستانی و به‌منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان سفر می‌کند. رئیس‌جمهور کشورمان با حضور و سخنرانی در این اجلاس، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران را درزمینهٔ تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌ویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو تشریح و تبیین خواهد کرد. رئیسی همچنین در این سفر ضمن دیدار با همتایان شرکت‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را موردبحث و بررسی قرار می‌دهد. دیدار با تجار و ایرانیان مقیم ترکمنستان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور است.
 آمادگی ایران برای همکاری با اکو
خسرو ناظری، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در آستانه نشست سران اکو، روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار کرد و گزارشی از روند آماده‌سازی نشست سران سازمان اکو در عشق‌آباد ارائه و از مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تشکر کرد. صفری نیز گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با همسایگان را اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران دانست و بر نقش اکو در تحقق اهداف کشورهای عضو تأکید کرد. وی حضور هیئت عالی‌رتبه کشورمان در نشست قریب‌الوقوع سران اکو در ترکمنستان را نشانه اهمیت و جایگاه برجسته اکو دانست و خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران آماده است در اجرای تصمیمات مهمی که از سوی سران منطقه در نشست اکو در عشق‌آباد اتخاذ خواهد شد، پیش‌قدم باشد.
 دیدارهای حاشیه‌ای اکو
اجلاس اکو فرصت مناسبی برای دیدارهای یک و چندجانبه مقامات کشورمان با سران دیگر کشورهاست. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ پس از برگزاری دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد نگاه دولت سیزدهم به همسایگان نگاه همراهی جدی است و ازجمله این همسایگان جمهوری آذربایجان است که ما در چارچوب همین سیاست، همکاری‌های سازنده را در کشورمان مدیریت خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بین دو کشور استفاده کنیم. امیدوارم سریع پیش برویم که در نشست اکو که در ماه آینده میلادی برگزار می‌شود، دیدار روسای جمهور دو کشور فراهم شود.به‌هرروی، عزم دولت مردمی برای استفاده از ظرفیت‌های مغفول‌مانده برای بهبود وضع اقتصادی کشورمان نویددهنده رهیافت جدید اقتصادی است و به‌زعم خبرگان اجلاس اکو تلاقی دو اولویت دولت یعنی سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی است و اگر دولت گذشته به جای فرصت سوزی و سرمایه سوزی به دنبال سیاست خارجی متوازن بود و از ظرفیت کشورهای منطقه و همسایه غافل نمی‌شد شاید وضعیت اقتصادی امروز طور دیگری رقم می‌خورد و مردم در عصر برجام، شدیدترین فشارهای اقتصادی را تحمل نمی‌کردند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.