دومینوی امیکرون با غفلت از دز سوم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60386
  پرینتخانه » آخرین اخبار, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۵۱ |
45 میلیون نفر دُز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند

دومینوی امیکرون با غفلت از دز سوم

رشد سریع مبتلایان به امیکرون که به‌اشتباه خطر آن ساده و اندک تلقی می‌شد، منجر به افزایش بیماران بستری در مراکز درمانی شده، این ویروس جهش‌یافته‌ با سرعت‌بالای انتشار، رو به گسترش است و حالا بخش‌های تعطیل‌شده کرونا در اغلب بیمارستان‌ها بازگشایی‌شده و پیش‌بینی می‌شود کووید ۱۹ برای ششمین بار با سویه‌ای جدید که به میدان آمده، در هفته‌های آینده شدت بیشتری داشته باشد و حتی بیم آن می‌رود که با کمبود تخت، دوباره بیمارستان‌های صحرایی برپا شود.
دومینوی امیکرون با غفلت از دز سوم

گروه اجتماعی 
رشد سریع مبتلایان به امیکرون که به‌اشتباه خطر آن ساده و اندک تلقی می‌شد، منجر به افزایش بیماران بستری در مراکز درمانی شده، این ویروس جهش‌یافته‌ با سرعت‌بالای انتشار، رو به گسترش است و حالا بخش‌های تعطیل‌شده کرونا در اغلب بیمارستان‌ها بازگشایی‌شده و پیش‌بینی می‌شود کووید ۱۹ برای ششمین بار با سویه‌ای جدید که به میدان آمده، در هفته‌های آینده شدت بیشتری داشته باشد و حتی بیم آن می‌رود که با کمبود تخت، دوباره بیمارستان‌های صحرایی برپا شود. این درحالی است که استقبال چندانی از تزریق دز سوم واکسن کرونا صورت نگرفته و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، در واکسیناسیون دز سوم به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم و تا به امروز حدود ۴۵ میلیون نفر دز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند. 
به گفته متخصصان، بیماران بستری و بدحال عمدتا یا تابع رعایت پروتکل‌ها نبوده‌اند و یا از تزریق  واکسن اجتناب کرده‌اند. در همین زمینه دکتر نادر توکلی-معاون درمان ستاد کرونای استان تهران گفته است: در افراد واکسینه شده میزان بستری و مرگ‌ومیر به‌شدت پایین است و کسانی که بستری می‌شوند عمدتا واکسن تزریق نکرده‌اند. 
دکتر بهنام بهنوش- معاون درمان بیمارستان بهارلو تهران نیز با تأکید بر لزوم انجام و تکمیل تزریق واکسیناسیون، اظهار کرده است: این بیماری در هر دو طیف واکسن‌زده و واکسن نزده بروز پیدا می‌کند اما، بیشتر موارد بستری که علائم شدیدی هم تجربه می‌کنند، کسانی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند. 
اکنون درصد قابل‌توجهی از بستری‌های بخش ویژه و عادی به کسانی اختصاص داده‌شده است که یا واکسن نزدند و یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند.
 توجه مقام معظم رهبری به تزریق واکسن و استفاده از ماسک
توجه به دریافت واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به جهت اهمیت آن، مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز واقع‌شده است. ایشان در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نوبت سوم تزریق این واکسن را انجام داده‌اند، خطاب به مردم توصیه کردند: «مردم عزیزمان به هر حرف متخصصین و صاحب‌نظران این رشته توجه کرده و گوش کنند. آنچه‌که آن‌ها صلاح می‌دانند و لازم می‌دانند انجام بدهند.»
ایشان عنوان کرده‌اند: «من مقیدم به شیوه‌نامه‌هایی که پزشکان اعلام می‌کنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه می دانم برای خودم که آن‌ها را عمل کنم و عمل می‌کنم. اصرار روی ماسک دارم.»
مقام معظم رهبری درحالی خود را نسبت به این مسئله مقید می‌دانند که پروتکل‌ها از سوی جامعه جدی گرفته نشده و طی ماه‌های اخیر میزان رعایت موازین بهداشتی بین ۴۰ تا  ۵۷ درصد متغیر بوده است.
 در حال حاضر سرعت افزایش بستری در ابتدای موج ششم کرونا آن‌چنان بالاست که بی‌سابقه گزارش‌شده، این در شرایطی است که تصور می‌شد امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کم‌خطرتر است، بنابراین مردم و مسئولان به سمت سهل‌گیری در برابر این سویه جدید هدایت شدند. نشانه‌های ورود به این خیز از چند هفته قبل در برخی استان‌ها کاملا مشهود بود و هشدارهای لازم هم داده شد، اما ساده‌انگاری و کاهش تمایل به استفاده از ماسک و مراقبت‌های بهداشتی، پوشش ناکافی نوبت سوم واکسن، تجمعات گسترده و نبود تهویه در حمل‌ونقل عمومی، ناگهان به افزایش آمار بستری‌ها منجر شد و حالا آن‌طور که حمید سوری، اپیدمیولوژیست می‌گوید: « اگر فرض کنیم اکنون ۱۰۰ مورد بیماری شناسایی‌شده، هفته آینده تعداد موارد ۳۰۰ تا ۵۰۰ و هفته بعد بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مورد افزایش می‌یابد. بنابراین موارد بیماری به همین شکل به‌صورت تصاعدی و به‌سرعت بالا می‌رود. یعنی فشار زمان‌بر ما حاکم است؛ به‌عبارت‌دیگر وقت زیادی نیست که برنامه‌های کنترلی اجرا شود و این موضوع مدیریت اپیدمی را دشوار می‌کند.»
درعین‌حال، آنچه به‌دشواری بیشتر مدیریت اپیدمی دامن زده آن است که به گفته متخصصین، اُمیکرون بیش از سایر سوش‌های کرونا، کودکان را درگیر می‌کند. به‌رغم آنکه درباره گرفتاری کودکان به سویه جدید و لزوم واکسینه شدن آنان هشدارهای لازم داده شد اما باتوجه به آنکه مجوز و مصوبه نهایی برای واکسیناسیون کودکان با تأخیر و دیرهنگام صادر شد، نتوانستیم کودکان را از ابتلا به اُمیکرون مصون نگه‌داریم. پیش‌تر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از تصویب واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک خبر داده بود. 
شمار کودکان مبتلابه سویه جدید در دنیا نیز رو به افزایش است و نشانه‌های آن در ایران هم نمایان شده است. حال‌آنکه در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، هنوز کودکان زیر ۱۲ سال واکسنی تزریق نکرده‌اند. 
عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره زمان آغاز واکسیناسیون کودکان، اعلام کرده است که معاونت بهداشت در اسرع وقت زمان اجرای واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال را ابلاغ خواهد کرد. 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که کدام مرکز، واکسیناسیون کودکان را انجام خواهند داد، خاطرنشان کرده: اطلاعات تکمیلی نقاط اجرا را بعد از مشخص شدن مراکز اعلام خواهیم کرد. 
موضوع اعمال محدودیت‌ها نیز به‌اندازه تزریق واکسن در کودکان و بزرگسالان اهمیت دارد و پیش از شناسایی اُمیکرون در کشور بسیاری از صاحب‌نظران نسبت به‌سرعت سرایت بالای این سویه در کشور هشدار داده و حتی اعلام کرده بودند که محدودیت‌های کرونایی باید به‌سرعت اعمال شود. در همین ارتباط، دکتر حمیدرضا جماعتی- دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد که باید قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با امیکرون در کشور ایجاد شود، باتوجه به زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم.
اکنون نگرانی‌ها و کابوس‌ صاحب‌نظران حوزه سلامت تعبیر شده، چراکه بدون اعمال محدودیت خاص و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان، دوباره شمار جان‌باختگان روزانه، سه‌رقمی شده است. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ۱۸ تا ۱۹ بهمن‌ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آن‌ها بستری‌شده‌اند. 
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۸۴۲ نفر رسیده و ۱۱۴ بیمار جان خود را ازدست‌داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۸ نفر رسیده است.  دو هزار و ۷۲۴ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و به اذعان معاون درمان بیمارستان بهارلو تهران، روزهای سخت کرونایی طی یک تا دو ماه آینده در انتظارمان خواهد بود. هنوز به قله پیک نرسیدیم، شب عید هم در پیش است و مردم در بازارها و مراکز خرید حاضر می‌شوند، همین امر سبب گسترش شدید بیماری خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش رونق برخی کسب‌وکارها نمی‌توان گفت قرنطینه مطلق انجام شود، اما حفظ و رعایت پروتکل‌ها مانند استفاده از دو ماسک، جلوگیری از بروز تجمعات، شست‌وشوی دست‌ها و… بسیار مؤثر است.‌
 دکتر بهنام بهنوش با اشاره به افزایش مراجعات بیمارستانی کرونا در بخش سرپایی ‌و بستری، گفته است: مراجعین با علائم سرماخوردگی و علائم گوارشی هستند که با بررسی‌های بیشتری که انجام می‌شود نهایتا مشخص می‌شود مبتلابه امیکرون هستند. تعداد مراجعین نسبت به ماه قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است. برخلاف نوع دلتا که درصد قابل‌توجهی از مراجعین بستری می‌شدند، اکنون تقریبا حدود
 ۱۰ درصد مراجعین نیاز به بستری دارند ولی با توجه به اینکه درشیب تصاعدی کرونای اُمیکرون هستیم آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌ومیر افزایش خواهد یافت.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.