دولت روحانی بیش‌ از حد روی برجام وقت گذاشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47057
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۲۶ |
ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

دولت روحانی بیش‌ از حد روی برجام وقت گذاشت

ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به گزارش وزارت امور خارجه در مورد برجام و وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین، در مورد عملکرد و سیاست خارجی دولت گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب و طبق سیاست‌های کلی و راهبردهای نظام اسلامی تعریف و تصویب می‌شود.
دولت روحانی بیش‌ از حد روی برجام وقت گذاشت

حانیه مسجودی
ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به گزارش وزارت امور خارجه در مورد برجام و وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین، در مورد عملکرد و سیاست خارجی دولت گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب و طبق سیاست‌های کلی و راهبردهای نظام اسلامی تعریف و تصویب می‌شود. طبیعتا تمام دولت‌ها نیز موظف هستند بر مبنای قوانین و راهبردهای حوزه روابط خارجی عمل کنند.وی افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند وزارت امور خارجه سیاست‌گذار نیست و مجری سیاست‌های خارجی نظام جمهوری اسلامی است. ازاین‌جهت اعتقادداریم که این وزارت در طول هشت سال گذشته می‌توانست بهتر و بیشتر از سیاست‌ها و راهبردهای نظام در سطح ملی و منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی پیروی کند. اما متأسفانه یکی از اشکالات و ضعف‌های عمده دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی تکیه بیش‌ازحد به بیگانگان به‌ویژه در موضوع برجام بود.
وزارت امور خارجه به‌جز مذاکرات برجامی، هیچ تحرکی در کارنامه ندارد
عزیزی ادامه داد: اگر دقت کرده باشیم می‌بینیم که در سال‌های اخیر به‌جز مذاکرات برجام هیچ تحرکی را در امور خارجه دولت ندیده‌ایم. درحالی‌که دیپلماسی اقتصادی یکی از مسائل ضروری و مورد تأکید ما بود.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: درحالی‌که سایر کشورها درگذشته روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشتند، وزارت امورخارجه می‌توانست فرصت خوبی را برای کشور فراهم کند. درنتیجه درحالی‌که ما می‌توانستیم باهم پیمانان منطقه‌ای بخش اعظمی از نیازهای کشور را از کشورهای منطقه و همسایه حل‌وفصل کنیم، چشم امیدمان به غربی‌ها و ترکیب موضوع برجام نیز نتیجه این سیاست‌ها بود و مذاکرات بی‌حاصل هسته‌ای با کشورهای غربی وقت ما را تلف کرد.
او تشریح کرد: در دولت روحانی شاهد بودیم که تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد برجام قراردادند اما با لگد ترامپ تخم‌مرغ‌هایشان شکست و این کار نشانه بی‌تدبیری و بی‌برنامگی و عدم اجرای راهبردهای نظام اسلامی است. لذا معتقد هستیم وزارت امور خارجه در دوره جدید باید در چارچوب راهبرد کلان نظام اسلامی سیاست خارجی‌اش را دنبال کند.
 تکیه به کشورهای غربی مانند تکیه‌بر دیوار کاغذی است  کاری که دولت روحانی انجام داد
عزیزی خاطرنشان کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که ما نباید به بیگانگان تکیه کنیم. تکیه به بیگانگان و کشورهایی که منافعشان آشفتگی ایران است تکیه به یک دیوار کاغذی است. باید حواسمان باشد که امیدی به کشورهای زورگو که حقی برای سایر کشورها قائل نیستند نداشته باشیم، ازجمله کشورهای اروپایی و غربی که متأسفانه دولت ما بعد از خروج آمریکا از برجام به سمت آن‌ها روی آورد اما هیچ منفعت و فایده‌ای نصیبش نشد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در انتها ابراز کرد: روحانی هیچ محصولی از برجام  نصیبش نشد و حتی به گلابی‌های برجام نرسید. آن‌ها فقط ۸ سال کشور را معطل موضوعی کردند که ضررهایش آشکار است. درنتیجه لازم است که از این سیاست تجدیدنظر کنیم و یک نگاه نو و مبتکرانه به آینده روابط خارجی داشته باشیم و با کشورهایی که آمادگی همکاری با جمهوری اسلامی ایران رادارند منافعمان را گسترش دهیم.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.