دور باطل انگلیسی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74860
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۷:۰۰ |
دولت حداقلی سوناک توان حل معضلات جاری بریتانیا را ندارد

دور باطل انگلیسی‌ها

سوناک در شرایطی ریاست کابینه بریتانیا را برعهده گرفته که وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور به شدت بحرانی است و نرخ تورم در بریتانیا به بالاترین میزان در میان کشورهای عضو گروه ۷ رسیده است.همچنین وزیر دارایی پیشین بریتانیا در شرایطی پیشنهاد تشکیل کابینه بریتانیا را دریافت کرد که هم‌زمان با تورم بیش از ۱۰ درصد در بریتانیا که بالاترین میزان در چهل سال گذشته است،
دور باطل انگلیسی‌ها

گروه بین‌الملل
سوناک در شرایطی ریاست کابینه بریتانیا را برعهده گرفته که وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور به شدت بحرانی است و نرخ تورم در بریتانیا به بالاترین میزان در میان کشورهای عضو گروه ۷ رسیده است.همچنین وزیر دارایی پیشین بریتانیا در شرایطی پیشنهاد تشکیل کابینه بریتانیا را دریافت کرد که هم‌زمان با تورم بیش از ۱۰ درصد در بریتانیا که بالاترین میزان در چهل سال گذشته است، قیمت انرژی و مواد غذایی در این کشور در حال افزایش است.بر اساس گزاش یورونیوز،  سوناک همچنین در زمانی به نخست وزیری بریتانیا منصوب شده است که محبوبیت حزب محافظه‌کار در این کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است و حزب کارگر به عنوان حزب اصلی مخالف دولت و دیگر احزاب بریتانیا خواستار برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام شده‌اند.اما سوناک پس از رسیدن به رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش را رد کرد.او همچنین در نخستین اظهار نظر خود پس از رسیدن به نخست‌وزیری بریتانیا با وجود تقدیر از لیز تراس، گفت که تلاش می‌کند تا «بعضی اشتباهات» نخست وزیر پیشین این کشور را جبران کند.سوناک که تاکنون مخالفتی با قانون بحث‌برانگیز مهاجرت در بریتانیا نداشته است، گفت که از این قانون حمایت می‌کند.
 دور باطل در لندن 
ریشی سوناک پس از حذف رقیب خود در رقابت برای تصدی جایگاه رهبری حزب محافظه‌کار، اولین نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا خواهد شد.با فرارسیدن پایان مهلت نامزدی در روز دوشنبه ۲۴ اکتبر بیش از ۲۰۰ نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا از سوناک حمایت کردند. پنی موردانت، رئیس مجلس عوام بریتانیا با عدم موفقیت در کسب تعداد آرای لازم، از رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار حذف شد. در نتیجه سوناک جانشین لیز تراس و جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا در ۲۰۰ سال گذشته خواهد شد.
سوناک ۴۲ ساله پس از اعلام نتایج توسط گراهام برادی، رئیس کمیته اعضای خصوصی حزب محافظه‌کار که فراکسیونی در مجلس عوام بریتانیا است، در جلسه‌ای غیرعلنی برای نمایندگان این حزب سخنرانی کرد.سیمون هوار، یکی از نمایندگان پارلمان می‌گوید که سوناک در سخنانش با اشاره به پشت‌ سر گذاشتن دورانی سخت، احتمال برگزاری انتخابات زود‌هنگام را رد کرده است. سوناک تابستان امسال در رقابت برای نخست‌وزیری از تراس شکست خورده بود. لیز تراس در توییتی پیروزی ریشی سوناک را به او تبریک گفت و اعلام کرد که از وی کاملا حمایت می‌کند.سوناک که برنامه کاهش مالیات خانم تراس را «اقتصاد افسانه‌ای» خوانده و آن را رد کرده بود، در شرایط بحران اقتصادی و وارد آمدن فشار مالی قابل توجه بر عموم مردم بریتانیا به صدارت می‌رسد.جیک بری، دبیر حزب محافظه‌کار می‌گوید که زمان آن رسیده که حزب پس از یک دوره آشفتگی شدید سیاسی، کاملا متحد از ریشی سوناک حمایت کند.اگرچه موردانت تا پایان به رقابت برای رسیدن به مقام رهبری حزب ادامه داد اما با کنار کشیدن بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، تحت فشار زیادی قرار گرفت تا او نیز از سوناک حمایت کند. جانسون که تنها هفت هفته پیش از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری کرده‌ بود، با این ادعا که رای کافی برای باقی‌ماندن در رقابت را در اختیار دارد اذعان کرد که «اکنون زمان مناسبی نیست».
 دامی بزرگ برای انگلیسی ها 
به نظر می رسد انگلیس که قرنها و دهه ها  برای ایجاد بحرانها و التهابات سیاسی در کشورهای دوست و دشمن خود برنامه ریزی می کرد،امروز در دام سختی گرفتار شده است! تمایل شهروندان انگلیسی مبنی بر «گذار از احزاب سنتی» این روند را به ضرر دو حزب محافظه کار و کارگر که مدتهاست قدرت را میان یکدیگر به گردش در می آورند شدت بخشیده است.  اکنون صاحبان قدرت در لندن به وضوح دریافته اند برگزیت به اسم رمز فروپاشی داخلی این کشور تبدیل شده و چند تکه شدن بریتانیای پر ادعا در آینده ای نزدیک یک تصور غیر واقعی نیست!
خط و نشان وزیر اول اسکاتلند
وزیر اول اسکاتلند در واکنش به قطعی شدن انتصاب «ریشی سوناک» به نخست وزیری انگلیس خواستار آن شد که او هر چه سریع‌تر انتخاباتی زودهنگام را برگزار کند و اعلام کرد که هرگز به سوناک رای نخواهم داد. «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند بعد از قطعی شدن انتصاب ریشی سوناک به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و متعاقب آن نخست وزیری
 انگلیس، از او خواست یک انتخابات سراسری زودهنگام برگزار کند.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، استورجن تاکید کرد اسکاتلند در صورتی که فرصت شرکت در یک انتخابات را داشته باشد هرگز به سوناک رای نخواهد داد.
او در توییتر خطاب به ریشی سوناک که قبلا وزیر خزانه‌داری بوده، نوشت: «من به او در ارتباط با سیاست توصیه می‌کنم یک تصمیم را فورا اتخاذ کند و یک تصمیم را قطعا نگیرد. او باید برای برگزاری یک انتخابات سراسری زودهنگام درخواست بدهد. اما او همچنین نباید هرگز به سراغ اجرای دور دیگری از تدابیر ریاضت اقتصادی برود. خدمات عمومی ما آن را تحمل نخواهند کرد.او برای اسکاتلند نخست وزیر دیگری است که ما به آن رای ندادیم و اگر حتی فرصتش را پیدا کنیم بی تردید به او رای نخواهیم داد.»
استورجن همزمان قطعی شدن انتصاب سوناک به نخست وزیری بریتانیا را به او تبریک گفته و متعهد شد همه تلاش‌های ممکن را برای ایجاد یک رابطه کاری سازنده با او به رغم وجود اختلافات سیاسی به کار بگیرد.رسانه‌های انگلیس گزارش دادند، سوناک امکان برگزاری یک انتخابات زودهنگام را رد کرده است.استورجن در هفته‌های اخیر همچنان پیگیر مسئله برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از جمله با توسل به دادگاه عالی بریتانیا بوده در حالی که دو دولت قبلی انگلیس هم در زمان نخست وزیری «بوریس جانسون» و هم در دوره نخست وزیری «لیز تراس» با برگزاری دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت کردند. استورجن همچنین اخیرا وعده داد اسکاتلند در صورت مستقل شدن از بریتانیا مجددا برای عضو شدن در اتحادیه اروپا درخواست خواهد داد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.