دنده‌معکوس در جاده مخصوص - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77949
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
با اعلام خروج دولت از سهام پارس‌خودرو بررسی شد؛

دنده‌معکوس در جاده مخصوص

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی از صدور مجوز واگذاری شرکت پارس‌خودرو خبر داد و گفت: به‌دلیل این‌که پارس‌خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیئت‌مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد.
دنده‌معکوس در جاده مخصوص

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی از صدور مجوز واگذاری شرکت پارس‌خودرو خبر داد و گفت: به‌دلیل این‌که پارس‌خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیئت‌مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد.
به گزارش« رسالت» قربان زاده ، درباره واگذاری خودروسازی سایپا اظهار کرد: وزارت صمت تقاضای صدور مجوز شرکت پارس‌خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا را داشت که این موضوع در جلسات فنی متعددی موردبحث قرار گرفت و تأکید شد که در موضوع واگذاری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات آن‌هاست.
رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: برای واگذاری واقعی مدیریت در گام اول باید سهام تودلی و چرخه‌ای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهامداری آن‌ها باز شود.قربانزاده تصریح کرد: پیرو اصرار وزارت صمت بر واگذاری پارس‌خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی شود که در روز گذشته، تفاهم نامه‌ای بین سازمان خصوصی‌سازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت امضا شد. وی افزود: مطابق این تفاهم نامه باید تا پایان بهمن استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق ۱۰ ساله به‌صورت رسمی منتشر شود تا همه نقش‌آفرینان این صنعت از چشم‌انداز این صنعت و قابل پیش‌بینی بودن متغیرهای آن مطمئن شوند و تمامی محصولات ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند، همچنین واگذاری سهام تودلی دو شرکت تا پایان سال به سرانجام برسد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با این شروط و تعهداتی که از سوی وزارت صمت به‌صورت مکتوب ارائه شد، مجوز واگذاری پارس‌خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا توسط سازمان خصوصی‌سازی صادر شد.قربانزاده تأکید کرد: به دلیل این‌که پارس‌خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمی‌شود، هیئت‌مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزش‌گذاری آن تصمیم می‌گیرد. گفتنی است هیئت پذیرش بورس تهران به‌دلیل آنچه که تداوم شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون‌ تجارت بر شرکت پارس‌خودرو و عدم ارائه برنامه دقیق برای خروج از زیاندهی اعلام‌شده،نماد معاملاتی «خپارس» را از تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار تهران خط زد تا به‌این‌ترتیب پس از گذشت حدود ۲۳ سال حضور در این بازار ازاین‌پس به‌عنوان نماد زنگ خطر برای سایر خودروسازان زیانده کشور به پارکینگ اخراجی‌ها در تابلو غیر شفاف و پرریسک بازار پایه فرابورس منتقل شود.شاید روح مرحوم جعفر اخوان به‌عنوان بنیان‌گذار شرکت بازرگانی جیپ‌ایران که آن را در ۶۵ سال قبل تأسیس کرد تا در دهه ۷۰ به شرکت پارس‌خودرو تغییر نام دهد؛ با اوضاع امروز حاکم بر این شرکت برخوردار از خط تولید مکانیزه و رباتیک اما نیمه تعطیل و رهاشده،در برزخ هم آزرده شود وقتی بداند علاوه بر فشار تحریم‌های بین‌المللی،دیگر چینی‌ها هم به دلیل توقف مبادلات بانکی با این شرکت پرخاطره کار نمی‌کنند.
محمدحسین ترابی، مدیرعامل «خپارس»در نامه خود به معاون ناشران شرکت بورس بابیان این‌که پارس‌خودرو از سال ۹۷ به بعد به‌زحمت توانسته با نصف ظرفیت تولیدی خود مشغول به فعالیت باشد دلیل اصلی انباشته شدن زیاندهی خود را ناشی از تعهدات معوق به مشتریان در سال‌های اخیر در کنار تورم نیروی انسانی و هزینه‌های جذب نشده آن‌ها عنوان کرده است.
شرکت بازرگانی جیپ که امروز به نام پارس‌خودرو می‌شناسیم در سال‌های۱۳۳۵ تا ۱۳۴۷ با تولید جیپ ویلیز و شهباز و همچنین وانت سیمرغ سرآمد کارخانجات خودروسازی آسیا بود و در کارنامه خود تولید خودروهای رامبلر آمریکایی بانام تجاری آریا و شاهین ،وانت آهو ،شورولت ،بیوک اسکلی لارک و کادیلاک سیویل را به خاطر سپرده است.
شرکت رنو درزمانی نه‌چندان دور قصد داشت تا با خرید سهام مدیریتی شرکت پارس‌خودرو،تولید خودروهای مدرن خود را به این شرکت بسپارد که متأسفانه کارشکنی‌ها و معطل کردن سرمایه‌گذار خارجی باعث شد تا درنهایت همکاری خود را با ایران متوقف کند.
مدیرعامل پارس‌خودرو در نامه از روی ناچاری خود که عجز و ناتوانی این شرکت را تلویحا نشان می‌دهد از بورس درخواست کرده علاوه بر اعطای فرصتی دوساله برای خروج «خپارس»از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت ، از لغو پذیرش نماد شرکت در تابلو معاملات بورس تهران ممانعت شود.
به گفته وی انتقال پارس‌خودرو به بازار پایه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری مثل نارضایتی سهامداران،عدم امکان تأمین نقدینگی برای پروژه‌های توسعه‌ای از طریق تسهیلات بانک‌ها و یا سایر روش‌های تأمین مالی را در‌پی داشته باشد.
اخراج پارس‌خودرو زنگ هشداری است برای صنعت خودرویی که صدای خورد شدن استخوان‌های آن در زیر بار تحریم‌ها شنیده می‌شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.