درس‌های کرونا را خوب بیاموزیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28976
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ |

درس‌های کرونا را خوب بیاموزیم

سخنان اخیر نمکی در یادداشت اینستاگرامی وی خیلی شگفت‌آور است، از اهمیت اقتصاد سلامت و مشکل اقتصاد در درمان سخن می‌گوید اما معاون درمان وی فوق تخصص آنکولوژی است و نه متخصص اقتصاد سلامت؟!
درس‌های کرونا را خوب بیاموزیم

مهدی اسفندیار
۱_ سخنان اخیر نمکی در یادداشت اینستاگرامی وی خیلی شگفت‌آور است، از اهمیت اقتصاد سلامت و مشکل اقتصاد در درمان سخن می‌گوید اما معاون درمان وی فوق تخصص آنکولوژی است و نه متخصص اقتصاد سلامت؟! آقای نمکی لطفا بفرمایید که متخصصین اقتصاد سلامت کجای کار وزارتخانه شما هستند؟!
۲_ از ایثارگری کادر درمان سخن می‌گوید و از عبور ققنوس وار، گیرم پدرت بود مردی فاضل تو را از فضل پدر چه حاصل؟!
۳_ از عدم تخصیص کل یک میلیارد دلار سخن می‌گوید و شرمندگی‌اش در برابر کادر درمان. 
الف_ بخشی از بودجه کرونا را برای ساخت مراکز درمانی و تخصیص ام آر آی و … اختصاص داده‌اید ، خب متواضعانه در برابر آن‌ها به خاطر اولویتی که دارید عذرخواهی کنید این‌که خیلی جای شرمندگی ندارد.
ب_ مگر در جلسات هیئت دولت حضور ندارید یا به رئیس‌جمهور و معاونت ایشان آقای نوبخت دسترسی ندارید، مگر شما وزیر دولت نیستید، چرا بحث بودجه را به اینستاگرام می‌کشانید؟!
۴_ آقای نمکی بالاخره چه کسی پاسخگوی بی‌شمار تناقض‌های گفتاری  و تصمیمات شما خواهد بود؛ از روزی که ماسک را لازم ندانستید و روزی که اعتراف کردید غفلت‌های سهل‌انگارانه وجود دارد؟!
راستی آقای نمکی سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد ممنوعیت و جرم‌انگاری و حرام شرعی واردات کالاهای تولید داخل و … چه تکالیفی را متوجه شما کرده است؟! می‌شود از دستورات جدید خودتان در این رابطه پرده بردارید؟  از سوی دیگر بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از بودجه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب به کرونا اختصاص یافت جهت تسریع پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت که در این مورد جا دارد تا خدمت وزیر محترم بهداشت نکاتی را عجالتا یادآوری کنم: 
۱_ صحیح که افتتاح پروژه‌ها برای وزارت بهداشت و نمایندگان محترم مجلس یک دستاورد کاری محسوب می شود ولی سلامت مردم اگر هدف اصلی باشد امروز پیشگیری و مهار کرونا اولویت مهم‌تری است، جان‌عزیزان زیادی هم‌اکنون ازدست‌رفته است که با پیشگیری و دوری از سهل‌انگاری‌های بچه‌گانه می‌توانست این حادثه را رقم نزند. کاش این اعتبارات یا صرفا در جهت هزینه‌های خود کرونا هزینه می‌شد یا در جهت توسعه مراکز بهداشتی؟! 
۲_ آیا از پروژه‌های عمرانی وزارت بهداشت از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد از ارزش‌افزوده، اعتبارات خودشان را نداشتند؟!
۳_ آیا بهتر نبود اعتبارات بیشتری در جهت تقویت روحیه‌ کادر درمان کشور هزینه می‌شد؟!
۴_ آیا بهتر نبود بخش عمده‌ اعتبارات کرونا به سمت تقویت کسب‌وکارهای راکد کنونی هزینه می‌شد، توجه دارید که بحران کرونا یک بحران صرف درمانی نیست بلکه یک بحران بزرگ اجتماعی و اقتصادی است که لازم است بخش عمده‌ای از اعتبارات برای کمک به مردم مستأصل از تأمین هزینه‌های کمرشکن اختصاص یابد.
۵_ اکنون‌که گسترش شدید تکنولوژی‌های سلامت در قالب اهدای سی‌تی‌اسکن و ام آر آی و …‌به سراسر کشور را شاهد هستیم آیا فکری به حال افزایش دوز جذبی مردم و لزوم ثبت آن و اعمال راهنماهای بالینی و تأمین منابع برای بازپرداخت خدمات و تأمین نیروی انسانی و … شده است؟!
۶_ آیا بهتر نیست در شرایطی که دولت به فکر فروش نفت به مردم است، آن وزارتخانه محترم به‌جای هزینه در ساخت‌وساز مراکز درمانی و تأمین تجهیزات با اعتبارات رهبر معظم انقلاب، از بخش خصوصی کمک بگیرد؟!
۷_ جناب آقای نمکی، تقویت پزشک خانواده و افزایش اعتبارات این بخش و دریافتی پزشکان واقعا مظلوم و درگیر پزشک خانواده می‌تواند ما را برای اپیدمی‌هایی که مشخص نیست کی و چه موقع و از چه جنسی برسد مستحکم و کارآمد کند، کرونا درس‌هایی به ما داد که باید با دقت آن را فراگرفت.جناب آقای نمکی، ضمن خسته نباشید و تشکر بابت زحمات شما، خواستار بازنگری جدی رویکردهای وزارت محترم بهداشت در مدیریت بحران کرونا هستیم.  

نویسنده : مهدی اسفندیار |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.