داستان‌سرایانی که خود کتاب داستان‌اند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59415
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۳۲ |

داستان‌سرایانی که خود کتاب داستان‌اند

سفر رئیس‌جمهور کشورمان  به مسکو در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب‌های گوناگونی داشت ،اما آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد نوع نگاه برخی از رسانه‌های زرد وابسته به جریان غرب‌زده بود که با برجسته‌سازی حواشی این سفر در راستای تخریب دستاوردهای آن برآمدند.
داستان‌سرایانی که خود کتاب داستان‌اند

صدراله حسنی بلیانی
تحلیلگر مسائل سیاسی 

سفر رئیس‌جمهور کشورمان  به مسکو در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب‌های گوناگونی داشت ،اما آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد نوع نگاه برخی از رسانه‌های زرد وابسته به جریان غرب‌زده بود که با برجسته‌سازی حواشی این سفر در راستای تخریب دستاوردهای آن برآمدند. به‌عنوان‌مثال، برخی نویسندگان با نگاهی کاملا سیاسی و از زاويه دیدی کاملا غیرمنطقی، موضوعاتی مانند اقامه نماز آیت‌الله رئیسی در روسیه را مورد انتقاد قرار داده و سعی کردند از آن‌ها به‌مثابه دستاویزی برای زیر سؤال بردن این سفر استفاده نمایند. در این خصوص لازم است به نکاتی توجه داشته باشیم:نکته‌ اول این‌که ادای فریضه در هر حالتی واجب است حتی در حالت نزدیک به موت، ثانیا اگر ایشان به دنبال انتقال پیام سیاسی نیز می‌بود بلاشک این پیام را به‌جز روسیه دیگر ابرقدرت‌های دنیا در غرب و شرق عالم به‌خوبی دریافت کردند که برای دولت جدید ایران هیچ‌کسی کدخدا نیست و ما به‌جز به خداوند به هیچ‌کسی و هیچ قدرتی دل نبسته‌ایم.
 از سوی دیگر، برخی انتقاداتی که در خصوص تشریفات ظاهری سفر نیز مطرح می‌شود« فارغ از این‌که اصل برخی از این انتقادات و ادعا نادرست می‌باشد» نشانه عدم کارایی دیپلماسی و سیاست خارجی دولت سیزدهم  نیست. چه‌بسا دیپلمات‌های کت‌شلواری و اتوکشیده‌ای که ادعای بلد بودن زبان دنیا را
 داشتند، اما نتوانستند حقوق ملت را در مذاکرات بین‌المللی طی ۸ سال گذشته  تأمین کنند.کارایی  یک دولت به تلفظ لغات نیست، هرچند که  اگر آداب دیپلماسی به‌طور صحیح رعایت شود بهتر است.  
کارایی یک دولت در عرصه بین‌الملل به هنر آن در انعقاد  قراردادها ، ایجاد ائتلاف‌ها  و تأمین منافع ملی برمی‌گردد؛ اگر دستاوردها و انعقاد قراردادها و توافقنامه‌های دولت سیزدهم در طول ۵ ماه در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، کارایی در سیاست خارجی نیست پس چیست؟«قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، قراردادها و توافقات تجاری و سیاسی با تاجیکستان، چین، روسیه، ونزوئلا و امارات ، راه‌اندازی خط ترانزیتی ترکیه ایران و پاکستان 
 راه‌اندازی خط ترانزیتی ترکیه ایران امارات ، تلاش در راستای راه‌اندازی خط ترانزیتی چابهار، ارمنستان، روسیه و اروپا،مذاکره منطقه‌ای با عربستان و پیشبرد هوشمندانه و عزتمندانه مذاکرات هسته‌ای با ۴+۱ در کنار واردات گسترده واکسن با کمک دیپلماسی فعال خارجی و …. آنچه مسلم است این‌که سیاست خارجی عزتمندانه و گذار آن از سیاست خارجی مبتنی بر اعتماد به آمریکا و تروئیکای اروپایی، منجر به نارضایتی شدید طرفداران وابستگی به غرب شده است. 
بدیهی است که بسیاری از منتقدان خود نیز نسبت به بی‌پایه و اساس بودن انتقادات خودآگاه هستند اما تلاش می‌کنند تا با ترسیم تصاویری کاذب ، مانع از تمرکز افکار عمومی بر روی اصل اقدامات مؤثر دولت در حوزه‌ سیاست خارجی شوند. بهتر است این افراد، به‌جای شانتاژ تبلیغاتی علیه راهبردهای مؤثر دولت در عرصه دیپلماسی به این سؤال مهم و اساسی پاسخ دهند که نتیجه‌ بازی دولت قبل در زمین آمریکا و تروئیکای اروپایی« ازجمله اعتماد به قول شفاهی جان کری در برجام » درنهایت چه بود؟!!  عرصه‌ دیپلماسی و سیاست خارجی، جایی برای خیال‌پردازی و یادگاری نوشتن بر روی دیوار بازیگرانی که دشمنان قسم‌خورده‌ کشور هستند نخواهد بود. قاعده‌ای که  حداقل طی ۸ سال گذشته بارها به اثبات رسیده است. 

نویسنده : صدراله حسنی بلیانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.