خون‌بازی سعودی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 62424
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۰۱ |
بن سلمان تاوان جنایت خود را خواهد پرداخت

خون‌بازی سعودی‌ها

 اقدام وحشیانه ریاض در اعدام ۸۱ تن در عربستان سعودی به اتهام آنچه دستگاه قضائی این کشور آن را «تروریسم و افکار گمراه» خواند، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها را به همراه داشت و تجمع مخالفان در شبه‌جزیره عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که ۴۱ تن از اعدام‌شدگان جوانان تحرکات مسالمت‌آمیز در احساء و قطیف (دو منطقه شیعه‌نشین عربستان) هستند. به اعلام  احزاب، مقامات سیاسی و رهبران دینی یمن از مجموع افرادی که اعدام‌شده‌اند، هفت نفر نیزیمنی که دو تن از آن‌ها از رزمندگان انصارالله بودند.
خون‌بازی سعودی‌ها

گروه بین‌الملل
 اقدام وحشیانه ریاض در اعدام ۸۱ تن در عربستان سعودی به اتهام آنچه دستگاه قضائی این کشور آن را «تروریسم و افکار گمراه» خواند، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها را به همراه داشت و تجمع مخالفان در شبه‌جزیره عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که ۴۱ تن از اعدام‌شدگان جوانان تحرکات مسالمت‌آمیز در احساء و قطیف (دو منطقه شیعه‌نشین عربستان) هستند. به اعلام  احزاب، مقامات سیاسی و رهبران دینی یمن از مجموع افرادی که اعدام‌شده‌اند، هفت نفر نیزیمنی که دو تن از آن‌ها از رزمندگان انصارالله بودند.
پس از آن‌که کمیته امور اسرای انصارالله یمن با انتشار یک بیانیه‌ اعلام کرد که در میان ده‌ها فردی که عربستان اعدام کرده دو اسیریمنی به نام‌های «حیدر الشوذانی» و «حاکم البطینی» از رزمندگان انصارالله نیز وجود داشتند که ناعادلانه اعدام‌شده‌اند، «ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن نیز به این اعدام‌ها واکنش نشان داد.وی طی پستی در توییتر نوشت: «جنایت رژیم آل سعود در حق ۸۱ نفر ازجمله ۴۱ نفر از ساکنان القطیف و ۷ یمنی جنایتی بزرگ علیه بشریت است.الشامی تصریح کرد: «چنین جنایاتی، تنها بااراده و دستور آمریکایی‌ها انجام می‌شود و این امر، دموکراسی جعلی آن را برملا می‌کند. همه می‌دانند که بن سلمان  بدون چراغ سبز آمریکا حتی به یک سفر تفریحی هم نمی‌رود». کمیته امور اسرا در صنعا اعلام کرد که اعدام اسرای جنگی از سوی رژیم صهیونیستی، نقض کلیه قوانین و معاهده‌ها است و اعدام دو اسیریمنی یعنی، البطینی و الشودانی، اقدام پرخطری است که عواقب وخیمی به همراه دارد و نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد.
 عربستان نماد تروریسم تکفیری است 
«حزب‌الحق» حزب سیاسی اسلام‌گرای زیدی در کشور یمن طی بیانیه‌ای، اقدام اخیر عربستان در اعدام کردن ۸۱ نفر از شهروندان این کشور و چند اسیریمنی را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی جنایتکارانه، تروریستی و تکفیری توصیف کرد.طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المسیره» حزب‌الحق یمن در این بیانیه ضمن محکومیت جنایت اعدام مخالفان سیاسی و عقیدتی از سوی عربستان گفت: این اقدام، تداوم صحنه‌های نقض ارزش‌های انسانی و اصول حقوق بشری از سوی نظام آل‌سعود است.
بیانیه حزب اهل‌الحق تأکید کرد: نظام سعودی با این جنایت ثابت کرد که رژیمی جنایتکار، تروریستی و تکفیری است که سازوکارهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس را برای گسترش نزاع‌های فرقه‌ای و درگیری‌های مذهبی در میان امت اسلامی و جهان عرب اجرا می‌کند. این جنایت از رژیم ظالم سعودی بعید نبود؛ چراکه تا قبل از این هم مرتکب جرم و جنگ شده بود. نظام سعودی همان رژیمی است که بیش از ۷سال است به یمن تجاوز می‌کند و در این تجاوز تمام جنایات و محرمات را مرتکب می‌شود. عربستان سعودی همچنان به قتل زنان، کودکان و افراد بی‌گناه ادامه می‌دهد؛ علاوه بر این تمام امکانات و زیرساخت‌های کشور یمن را با ظلم و دشمنی نابود می‌کند.
این بیانیه افزود: هم‌پیمانان نظام آل‌سعود نظیر آمریکا، انگلیس و رژیم‌صهیونیستی از راه همراهی با این جنایت می‌خواهند منطقه را به یک نزاع فرقه‌ای و مذهبی دیگر بکشانند؛ اما موفق نخواهند شد.
 بن سلمان وحشت‌زده است 
یکی از ریشه‌های توحش ولیعهد سعودی‌ها، وقایعی است که در دربار سعودی و جنگ یمن رخ‌داده است. او اکنون به یک شکست‌خورده تمام‌عیار در منطقه تبدیل‌شده و تلاش می‌کند از طریق ایجاد خفقان و ظلم در کشورش و استمرار اعدام جوانان و نوجوانان، راهی به‌سوی فرار از این وضعیت بگشاید! این در حالی است که خون این افراد، بن سلمان و رژیم سعودی را به نقطه شکست و سقوط نهایی نزدیک‌تر خواهد کرد. گرچه منابع وابسته به دربار سعودی مانند همیشه دست به سانسور اخبار مربوط به ترور ناموفق اخیر بن سلمان، ولیعهد عربستان زده‌اند اما بر همگان مسجل است که آشفتگی‌های داخلی در دربار سعودی همچنان ادامه دارد. بازداشت صدها شاهزاده و فرد نزدیک به دربار از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون، بیانگر تسویه‌حساب‌های گسترده بن سلمان با شاهزادگان ناراضی است. شاید تاکنون دربار سعودی تا این اندازه بحران‌زده نبوده است.
سعودی‌ها از یک‌سو کنترل خود را در میدان جنگ یمن ازدست‌داده و نگران بازپس‌گیری مأرب توسط انصارالله و نیروهای مردمی مقاومت هستند. از سوی دیگر، آشفتگی‌های داخلی سعودی‌ها مولد بحران‌های غیرقابل‌پیش‌بینی و عمیقی است که هر یک می‌تواند سرنوشت رژیم سعودی را به بدترین نحو ممکن رقم بزند.
 حامیان بن سلمان در این جنایت شریک هستند 
حامیان غربی و صهیونیستی ولیعهد سعودی نیز دراین جنایت تمام‌عیار، سهیم هستند.  پس از سقوط ترامپ از قدرت و حذف نتانیاهو از معادلات سیاسی سرزمین‌های اشغالی، دیگر بن سلمان حکم یک خط قرمز برای واشنگتن و تل‌آویو ندارد. در این معادله، آمریکا و صهیونیست‌ها نیز از قربانی کردن مهره بازی سالیان اخیر خود در ریاض ابایی ندارند. خشم و وحشت حامیان غربی رژیم سعودی در برهه زمانی فعلی کاملا قابل‌درک است. واشنگتن و اتحادیه اروپا طی نزدیک به هشت سال اخیر بیشترین حمایت تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی را از نسل‌کشی سعودی‌ها در یمن کرده و کودک کشی بن سلمان و همراهانش در صنعا، عدن و مأرب را مصداق عینی دفاع مشروع سعودی‌ها تلقی کردند. اکنون جنگ یمن به نقطه‌ای رسیده که در آن رژیم سعودی چاره‌ای جز اعتراف به شکست ندارد. حتی بازی مستقیم سازمان ملل متحد در زمین سعودی‌ها نیز نتوانسته ریاض و ابوظبی را از این شکست سهمگین نجات دهد. در سال ۲۰۱۴ ، زمانی که زوج اوباما بایدن در کاخ سفید حضور داشتند، محمد بن سلمان به دولت آمریکا تعهد داد در عرض کمتر از یک ماه یمن را تسخیر کرده و آن را به حیاط‌خلوت مشترک واشنگتن و ریاض در منطقه غرب آسیا تبدیل کند اما اکنون بن سلمان با واقعیات صحنه نبرد مواجه شده است: صحنه نبردی که معادلات آن نه‌فقط به سود سعودی‌ها و اماراتی‌ها، بلکه به سود واشنگتن و بازیگران غربی نیز پیش نمی‌رود. حتی اگر همین امروز بن سلمان در مسند پادشاهی بنشیند، روزهای آرامی را در این مسند پیش رو نخواهد داشت. آغاز پادشاهی بن سلمان، نقطه آغاز مواجهه وی با بحران‌هایی است که تاکنون ولیعهد سعودی‌ها را در مواجهه با آن‌ها آسیب‌پذیر و ناتوان نشان داده است. در چنین شرایطی بن سلمان شاهد استمرار کابوس‌های دنباله‌دار خود خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.