خوش‌خدمتی آژانس به کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23500
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۱ |
ایران توجهی به قطعنامه اخیر شورای حکام نخواهد کرد؛

خوش‌خدمتی آژانس به کاخ سفید

 سرانجام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اقدامی غیر حقوقی ، تبلیغاتی و ضد ایرانی، قطعنامه پیشنهادی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه علیه کشورمان را تصویب کرد.
خوش‌خدمتی آژانس به کاخ سفید

‌|گروه بین الملل‌| 
 سرانجام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اقدامی غیر حقوقی ، تبلیغاتی و ضد ایرانی، قطعنامه پیشنهادی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه علیه کشورمان را تصویب کرد. به عبارت بهتر، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهاد شده از سوی تروئیکای اروپایی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد.این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.
چه کشورهایی به قطعنامه ضد ایرانی آژانس رأی مثبت دادند؟
 ۲۵ کشوری که به این قطعنامه رأی مثبت دادند شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین هستند.روسیه و چین نیز به این قطعنامه رأی منفی دادند.براساس این گزارش، کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.کشور پاراگوئه نیز غایب بوده است.کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس ضمن محکوم کردن قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام اعلام کرد که جمهوری اسلامی اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود.
واکنش روسیه به قطعنامه ضد ایرانی آژانس 
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان این‌که شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: «روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند.»
نماینده روسیه در وین توضیح داد: «برای رسیدن به نتایج مثبت، آژانس و تهران باید به گفت‌وگو مطابق با روش‌های معمول ادامه دهند و نگرانی‌های طرف‌ها را در نظر بگیرند. در عین حالی که بر لزوم حل فوری این مشکل توسط تهران و آژانس تأکیدمی‌کنیم، باور داریم این قطعنامه می‌تواند مخرب و غیرسازنده باشد.»
بازی اروپائیان در زمین کاخ سفید 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه شب در توییتی خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دسترسی‌های ایران به آژانس در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ و همچنین تعداد بازرسی‌های بازرسان آژانس در این بازه زمانی نوشت: شورای حکام آژانس نباید اجازه دهد که دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.وی افزود: سه کشور اروپایی عضو برجام که به وظایف خود در برجام عمل نکرده‌اند، نباید همدست این کار باشند.وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، تصریح کرد: بازرسی‌های آژانس در ایران طی پنج سال اخیر از کل بازرسی‌ها در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر بوده است.رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که راه‌حل مبتنی بر توافق امکانپذیر است، یادآور شد: ولی صدور قطعنامه آن را نابود خواهد کرد.
آژانس بار دیگر مردود شد 
تجربه تلخ سال های اخیر نشان داده است «سکون» یا«حرکت»آژانس در قبال ایران،  متغیری وابسته به رویکرد سیاسی غرب نسبت به ایران است. نباید تصور کرد که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  بر غرب و اعضای ۱+۵ تأثیرگذار است، بلکه وی از آن‌ها تأثیرپذیر بوده و در زمین دشمنان ایران بازی می کند.  در اینجا به جای آنکه آژانس بر اعضای ۱+۵ و در رأس آن ها آمریکا محیط باشد، آن‌ها بر آمانو و آژانس احاطه داشتند! به عنوان مثال زمانی که در جریان امضای توافق موقت ژنو (آذرماه ۱۳۹۲) مقامات آمریکایی صراحتا اساسنامه آژانس  و NPT را زیر سؤال برده و حق ذاتی غنی‌سازی اعضا (از جمله ایران ) را منکر شدند، مقامات آژانس حاضر نشدند  در دفاع از متن صریحNPT وارد کارزار شوند. حتی کار به آنجا کشید که هانس بلیکس، مدیر کل اسبق آژانس پس از مشاهده سکوت مقامات آژانس  خود به میدان آمد و مطابق بند ۴ NPT، استدلال مقامات آمریکایی در خصوص ذاتی نبودن حق غنی سازی برای اعضا را به صورت مطلق رد کرد.چه بپذیریم یا خیر، مقامات آژانس و خصوصا رافائل گروسی  وظیفه دارند فضای دوگانگی و ابهام و پارادوکس را در قبال برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان را تولید و حفظ کنند. اگر بخواهیم امثال رافائل گروسی مدیر کل آژانس  را در محاسبات خود به عنوان شخصیتی مستقل و فردی با دغدغه‌های فنی و حقوقی فرض کنیم، اشتباه بزرگی کرده‌ایم. از این رو هر گونه همکاری با آژانس باید با این پیش فرض صورت بگیرد که این سازمان و مدیر کل و بازرسان آن غیر قابل اعتماد می‌باشند. در صورتی که این پیش فرض را در ذهن خود ملکه سازیم، در مناسبات خود با آژانس راه و روش معقولی اتخاذ خواهیم کرد و اخم و لبخندهای مقامات آژانس  منجر به سردرگمی ما نخواهد شد.
 آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیتی کاملا رئالیستی دارد و در بستر بازی قدرت‌های بزرگ به فعالیت خود ادامه می دهد و حتی انتخاب مدیر کل این مجموعه نیز با اراده و نظر واشنگتن و متحدانش صورت می‌گیرد. 
اجازه بازرسی به آژانس نخواهیم داد 
بدیهی است که صدور قطعنامه اخیر آژانس، باید منجر به بسته شدن گارد ما در برابر این سازمان غیر مستقل شود و  آژانس و خصوصا شورای حکام، باید پاسخگوی عملکرد غیر سازنده و متقلبانه خود در برابر کشورمان باشند. لارنس نورمن خبرنگار نشریه
«وال استریت ژورنال»، در صفحه توییتر خود نوشت که گروسی بعد از نشست شورای حکام، در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا این قطعنامه باعث کاهش همکاری ایران خواهد شد، توضیح داد که فعلا نمی‌تواند دقیق بگوید که چه اتفاقی خواهد افتاد یا چه چیزی رخ نمی‌دهد.نورمن لحن صحبت گروسی را «راضی» از تصویب این قطعنامه توصیف کرده و به نقل از وی نوشت: «ما همواره تصمیماتی را ترجیح می‌دهیم که مورد اجماع نظر باشد. تمام چیزی که می‌گویم این است که با چیزی به شورا آمدم، اگر تصمیم گرفتم که به شورا بیایم به آن دلیل بود که احساس کردم این موضوع، ماهیتی دارد که شورا را تضمین می‌کند.»
وی با ادعای این‌که پیام شورای حکام به ایران با این قطعنامه شفاف بود، درباره این‌که اکنون امکان ارجاع دادن موضوع به شورای امنیت وجود دارد، افزود: «این چیزی است که اعضای شورا باید تصمیم بگیرند. اما اگر بتوانیم با یکدیگر همکاری کرده و مسائل را حل کنیم، نیازی به برداشتن گام‌های بیشتر نخواهد بود.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.