خواب آشفته اروپا برای ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33635
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۵ |
گزارشی از اهداف اروپایی‌ها در رایزنی برجامی با بایدن؛

خواب آشفته اروپا برای ایران

با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور، هر یک از قدرت‌های بین‌المللی و کشورهای همسو با سیاست‌‎های حاکمیتی این کشور سعی دارند تا اقدامات و رایزنی‌هایی را در مسیر هماهنگی و همگامی بیشتر با دولت بایدن در دستور کار قرار دهند.
خواب آشفته اروپا برای ایران

گروه سیاسی
با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور، هر یک از قدرت‌های بین‌المللی و کشورهای همسو با سیاست‌‎های حاکمیتی این کشور سعی دارند تا اقدامات و رایزنی‌هایی را در مسیر هماهنگی و همگامی بیشتر با دولت بایدن در دستور کار قرار دهند. دراین‌بین، اروپایی‌ها از همین حالا تحرکات خود را شروع کرده‌اند که یکی از محورهای رایزنی‌های آن‌ها با دولت بعدی آمریکا، موضوع پرونده هسته‌ای ایران و برجام است. موضوعی که حتی دوره دونالد ترامپ و یک‌جانبه‌گرایی‌اش نه‌تنها باعث بروز برخی اقدامات یک‌سویه مانند خروج از پیمان‌های بین‌المللی شد، بلکه اقدامات غیرحقوقی علیه برجام نیز سبب شد تا اتحادیه اروپا نیز تاحدودی از همراهی با سیاست‌های ترامپ فاصله بگیرد و به سیاست دوپهلو و محافظه‌کارانه خود در قبال برجام ادامه بدهد. حال با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، اروپایی‌ها درصدد هستند تا با بایدن دموکرات که سعی دارد چهره معتدل‌تر و اهل تعاملی را از خود به نمایش بگذارد درباره نگرانی‌های مشترک همچون برجام رایزنی‌هایی داشته باشند. 
چنانکه بایدن و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند و بایدن نیز در این تماس تلفنی بار دیگر بر ادعاهای خود و اعلام آمادگی‌اش  درباره همکاری مشترک درباره چالش جهانی ازجمله امنیت و توسعه در آفریقا، درگیری‌ها در اوکراین، سوریه و برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.
 جانسون در پی بازگرداندن بایدن به برجام
البته رئیس‌جمهور فرانسه، تنها مقام اروپایی نبود که این روزها تحرکات و رایزنی‌های زودهنگام خود پیرامون برجام را آغاز کرده، بلکه بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در گفت وگویی تلفنی با بایدن به وی اطمینان خاطر داده است که «به همان روال گذشته‌ای بازگردیم که قبلا بر اساس آن همکاری می‌کردیم.»
در همین زمینه، یکی از محورهای اساسی گفت وگوی جانسون با بایدن درباره برجام بوده که روزنامه انگلیسی آی نیوز نیز با اشاره به اظهارات جانسون در پارلمان و گفت‌وگوی تلفنی وی با «جو بایدن» گزارش کرد احتمالاً جانسون درصدد است در پشت‌صحنه به بایدن فشار آورد تا مجددا به برجام بازگردد.
 غربی‌ها به دنبال محدودیت‌های بیشتر ایران
درواقع، برنامه مشترکی که دولت‌های اروپایی در این روزها دنبال می‌کنند، تلاش برای بازگرداندن بایدن به برجام است تا از یک سو بتوانند جمهوری اسلامی ایران را که به‌زعم آن‌ها تهدیدی بزرگی برای امنیت منطقه به‌حساب می‌آید را در قالب برجام تاحدودی مهار و آن را به اجرای یک‌سویه تعهدات وادار کنند.
از سوی دیگر نیز درصدد هستند تا به همان نقش واسطه‌گری یا پلیس خوب خود در ماجرای برجام و مذاکرات با ایران بر سر اقدامات منطقه‌ای و هسته‌ای آن ادامه بدهند تا این حلقه ارتباطی غرب با ایران قطع نشود و از طریق آن بتوانند کشورمان را به سمت اجرای اهداف چندجانبه خود سوق بدهند. 
 آلمان درصدد گنجاندن مسائل غیرهسته‌ای در برجام است
موضوعی که مصاحبه «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان با خبرگزاری آسوشیتدپرس و تأکید بر ضرورت گفت‌وگو با ایران و ایالات‌متحده درباره امکان گنجاندن مسائل غیرهسته‌ای در برجام نیز دلیل تأیید این ادعاست.
وزیر خارجه آلمان در این مصاحبه اظهار کرده که «آلمان هم مانند واشنگتن با «نقش بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه، برنامه موشکی این کشور و تهدیدهایش علیه اسرائیل مشکل دارد و باید با ایالات‌متحده و ایران درباره اینکه آیا امکان گسترش این توافق، به‌نحوی‌که بتوان مسائل دیگر را در آن گنجاند وجود دارد یا خیر، گفت‌وگو کرد.» 
وی حتی در موضعی پیش‌دستانه و طلبکارانه سعی کرده ایران را به‌عنوان ناقض تعهدات معرفی کند و ریاست‌‌جمهوری جوبایدن را فرصتی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام بداند. 
تمامی اظهارات و تحرکات اروپایی‌ها در حالی است که همسویی و انفعال آن‌ها در برابر خروج از برجام و عهدشکنی آمریکایی‌ها عملا مقدمات بی‌اثر شدن برجام را رقم زد. 
علاوه بر آن، باید گفت تلاش کنونی اروپایی‌ها برای بازگرداندن آمریکا به برجام و سخن از الحاق موضوعات دیگری به آن، در راستای محدود‌سازی بیشتر ایران و تکمیل زنجیره اقدامات کنترلی‌شان درباره برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای کشورمان است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.