خطای بزرگ کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67874
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۲ |

خطای بزرگ کاخ سفید

درحالی‌که هنوز مذاکرات وین به نتیجه نهایی ختم نشده و به‌واسطه اقدامات سلبی و سیاسی واشنگتن و تروئیکای اروپایی و آژانس، ابهامات زیادی در خصوص سرنوشت این مذاکرات وجود دارد، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درصدد شلیک چندباره به این«توافق بالقوه» هستند.
خطای بزرگ کاخ سفید

محمد مهرعلی
درحالی‌که هنوز مذاکرات وین به نتیجه نهایی ختم نشده و به‌واسطه اقدامات سلبی و سیاسی واشنگتن و تروئیکای اروپایی و آژانس، ابهامات زیادی در خصوص سرنوشت این مذاکرات وجود دارد، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درصدد شلیک چندباره به این«توافق بالقوه» هستند.
بخشی از بازی جمهوری‌خواهان،معطوف به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است. به عبارت بهتر، جمهوری‌خواهان از اکنون درصدد آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اتخاذ برخی تصمیمات جنجالی پس از پیروزی احتمالی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند. 
دریکی از تازه‌ترین اقدامات ضد برجامی و همگام با تصویب قطعنامه ضد ایرانی در آژانس، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا قصد دارند کمک‌های مالی ایالات‌متحده به سازمان ملل، لبنان و عراق و همچنین بودجه‌های احتمالی مربوط به اجرای توافق هسته‌ای برجام با ایران را قطع کند.«کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» که بزرگ‌ترین فراکسیون محافظه‌کاران در مجلس نمایندگان این کشور  است از طرح پیشنهادی خود برای بودجه سال مالی ۲۰۲۳ رونمایی کرده است! 
بر اساس آنچه نشریه آمریکایی « واشنگتن فری بیکن» گزارش داده است، در بخشی از طرح بودجه پیشنهادی اعضای حزب جمهوری‌‌خواه که به مسائل امنیت ملی مربوط می‌شود مفادی در نظر گرفته‌شده که خواستار بازنگری در سیاست خارجی ایالات‌متحده و قطع میلیون‌ها دلار از هزینه‌های این کشور در منطقه غرب آسیاست.
قانون‌گذاران آمریکایی، علاوه بر قطع بودجه‌های کمکی به کشورهای منطقه ازجمله عراق و لبنان خواستار جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ای برجام از طریق جلوگیری از اختصاص هرگونه بودجه به این موضوع توسط دولت جو بایدن هستند. نکته قابل‌تأمل این‌که جمهوری‌خواهان در عوض خواستار افزایش کمک‌های آمریکا به رژیم اشغالگر قدس  برای مقابله با ایران و گروه‌های متحد ایران در منطقه شده است. این تصمیم جمهوری‌خواهان به‌صورت مشخص، در راستای جلب حمایت لابی آپک در انتخابات میان‌دوره‌ای صورت گرفته است. در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، لابی‌های صهیونیستی و در رأس آن‌ها آیپک مهم‌ترین نقش پشت پرده را در برخی ایالات درحمایت یا عدم‌حمایت از نامزدهای انتخاباتی ایفا می‌کنند. 
البته اکنون جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و متعاقبا در موقعیتی قرار ندارند که بتوانند این طرح را به تصویب برسانند. قانون‌گذاران دموکرات احتمالا با بخش‌های زیادی از این طرح بودجه مخالفت خواهند کرد .بااین‌حال به نظر می‌رسد  هدف جمهوری‌خواهان از ارائه این پیشنهاد ارسال پیامی به کاخ سفید است مبنی بر این‌که چنانچه آنچه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بتوانند اکثریت کرسی‌ها را 
به دست بیاورند در جهت تضعیف برنامه‌های سیاست خارجی دولت بایدن تلاش خواهند کرد.در این معادله، بایدن ناچار به تسلیم در برابر جمهوری‌خواهان یا استفاده ازحق وتوی خود در برابر کنگره خواهد بود. هر دوی این موارد برای رئیس‌جمهور ناتوان آمریکا دردسرساز خواهد بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان احتمالا در هر دو مجلس سنا و نمایندگان اکثریت نسبی کنگره را به دست خواهند آورد. بااین‌حال رقبای سیاسی بایدن و دموکرات‌ها از اکثریت مطلق جهت وتو کردن تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا برخوردار نیستند.  
درهرحال، اقدام اخیر جمهوری‌خواهان به‌وضوح نشان می‌دهد که محاسبه دولت بایدن در خصوص« امتیازدهی به جمهوری‌خواهان» که نماد آن تصویب قطعنامه ضد ایرانی اخیر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد کاملا اشتباه است. بسیاری از نظریه‌پردازان و تحلیلگران ارشد حوزه روابط بین‌الملل معتقدند که عدم بازگشت دموکرات‌ها به توافق هسته‌ای نه‌تنها برای آن‌ها امتیازی در حوزه سیاست خارجی محسوب نمی‌شود، بلکه آن‌ها را در حوزه سیاست خارجی به بازیگرانی غیرمنطقی مانند دونالد ترامپ تبدیل خواهد کرد.

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.