خانه‌به‌دوشی قیمت مسکن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78580
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۳۴ |
گزارش«رسالت» از وضعیت اجاره مسکن و آپارتمان

خانه‌به‌دوشی قیمت مسکن

 با افزایشی شدن قیمت مسکن در شهرهای بزرگ کشور حالا نه‌تنها خرید مسکن به آرزو مبدل شده است، بلکه اجاره مسکن نیز به مشکلی بزرگ مبدل شده است. اخیرا  عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: هم‌اکنون نرخ‌های اجاره در شمال تهران روند افزایشی پیداکرده است.
خانه‌به‌دوشی قیمت مسکن

 با افزایشی شدن قیمت مسکن در شهرهای بزرگ کشور حالا نه‌تنها خرید مسکن به آرزو مبدل شده است، بلکه اجاره مسکن نیز به مشکلی بزرگ مبدل شده است. اخیرا  عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: هم‌اکنون نرخ‌های اجاره در شمال تهران روند افزایشی پیداکرده است.
عبدالله اوتادی بابیان اینکه در بسیاری از شهرها به‌ویژه کلانشهرها مشکل عرضه و تقاضا در واحدهای مسکونی وجود دارد، گفت: نابسامانی در بازار عرضه وتقاضا باعث شده که بازار اجاره مسکن با افزایش قیمت روبه‌رو شود.به گفته عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور، هم‌اکنون بازار به سمتی می‌رود که هرکدام از مستأجران پول بیشتری پرداخت کند، واحد بهتری نصیبش می‌شود و از حق انتخاب بیشتری برخوردار خواهد شد.او می‌گوید: هم‌اکنون به دلیل آنکه تعداد واحدهای عرضه‌شده در بازار اجاره کمتر است؛ بنابراین حق انتخاب کمتری وجود دارد و همین موضوع باعث شده که بازار مسکن به‌ویژه اجاره با مشکل بیشتری روبه‌رو شود.
چرایی افزایش قیمت
وجود پارامترهای مختلف اقتصادی سبب شده است تا نتوان هیچ روند نزولی برای خرید و اجاره مسکن در نظر گرفت . 
نگاهی به افزایش قیمت اجاره بها  در سال جاری نشان می‌دهد که این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته دچار رکوردشکنی شده است . این درحالی است که همه‌ساله قبل از آغاز سال تحصیلی رشد اجاره‌بها آغاز وبا آغاز پاییز این شرایط با کمترین تغییر باقی می‌ماند اما مهرماه امسال رشد اجاره‌بها  ۷درصد نسبت به شهریور افزایش پیدا کرد؛ به‌طوری‌که این میزان رشد ماهانه دستکم از سال‌۹۲ تاکنون که ارقام نوسان هزینه اجاره‌نشینی به ثبت رسیده، بی‌سابقه است. 
شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۳۹/۸ و ۴۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
 باید در نظر داشت که تحولات بین‌المللی و کاهش مجدد و بی‌سابقه ارزش ریال در برابر دلار، احساس عدم امنیت درمورد مواضع سران کشورهای غربی و تحولات اخیر داخلی کشور ،  بیشترین تأثیر را بر تلاطمات بازار مسکن داشته‌اند.
همزمان با افزایش نرخ تورم، رکود در بازار مسکن افزایش‌یافته و این امر نیز موجب افزایش اجاره‌بها به‌ویژه در پایتخت و کلانشهرها خواهد شد . 
افزایش خوابگاه‌های کارمندی در پایتخت
افزایش قیمت اجاره‌بها در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای شده است که حتی برخی از مستأجران مجرد مجبور شده‌اند به خوابگاه‌های کارمندی بروند . 
مشاوران املاک با اشاره به اینکه در  مناطق مرکزی تهران خوابگاه‌های مجردی افزایش‌یافته است دراین‌باره تأکیددارند که صاحبان این خوابگاه‌ها با مجوز و برخی هم بی‌مجوز مشغول به فعالیت هستند. افراد  برای سکونت در این خوابگاه‌ها نیاز به بودجه زیادی ندارند و با هزینه اندکی حدود دو میلیون یا اندکی بیشتر ساکن تهران شوند . این درحالی است که برای اجاره یک‌خانه کوچک در مرکز تهران حداقل به ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه بیش از ۵ میلیون تومان اجاره نیاز است . در همین حال مدتی است بازار اجاره آپارتمان در تهران پدیده تازه‌ای را به مشتریان معرفی کرده است که طی آن، مالک واحد خود را به‌صورت روزانه و در بازه‌های زمانی کمتر از یک سال، به متقاضیان اجاره می‌دهد. این فایل‌ها که از سوی سایت‌های درج آگهی معرفی می‌شوند، غالبا به‌صورت مبله عرضه‌شده و در متراژهای متنوع و مناطق مختلف تهران قرار دارند.
در همین حال برخی از متقاضیان این فایل‌ها افرادی هستند که با پول خود کار می‌کنند و مایل نیستند سرمایه آن‌ها به‌عنوان ودیعه مسکن در خواب باشد. بر همین اساس حاضرند هزینه سکونت در ملک را به‌صورت اجاره و نقدا پرداخت کنند. همین رویکرد مستأجران البته احتمالا مهم‌ترین دلیلی است که برخی مالکان را برای عرضه واحد مسکونی خود به‌صورت روزانه ترغیب کرده است.
 افزایش درخواست‌ها برای اجاره‌بها
 این شرایط در  حالی است که تمایل مالکان به گرفتن اجاره‌های سنگین به‌جای رهن کامل افزایش‌یافته و درحقیقت مالکان نیز برای جبران افزایش قیمت‌ها، اجاره‌بهای خود را افزایش داده‌اند. به‌ویژه اینکه بسیاری از اجاره ملک به‌عنوان حقوق دوم خود استفاده می‌کنند. 
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور هشدار داد که اگر جلوی موج بحران افزایش اجاره مسکن گرفته نشود، تهدید جدی متوجه بیشتر مستأجران کشور خواهد شد.
کارشناسان تأکیددارند به دلیل نرخ سود پایین بانک‌ها و کاهش ارزش پول ملی، برای بسیاری از مالکان دریافت پول و رهن کامل فایده‌ای ندارد و به درد آن‌ها نمی‌خورد و حتی اگر این رهن هم در بانک باشد به میزان اجاره‌ای که دریافت می‌کنند برای آن‌ها سودآور نیست.
 نگاهی به قیمت در سایر کشورها
این آمار بیانگر این حقیقت است که هیچ‌یک از سیاست‌های کنترلی و اقتصاد دستوری از سوی دولت نتوانسته است بازارهای مختلف کشور را مدیریت کند و بازار مسکن هم یکی از آن‌هاست. 
مسئولان برنامه‌های متعددی را در این زمینه برنامه‌ریزی کردند که یکی از آن تدابیر  مجلس برای تأمین مسکن و جبران عقب‌ماندگی واحدهای مسکونی درسطح کشور بود که به‌واسطه این دغدغه طرحی با عنوان طرح ملی مسکن به تصویب رسید.
این طرح شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی و همچنین ۱۰۰ هزار واحد آن در مناطقی با، بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد دیگر بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. اما تا اینجای‌ کار هنوز اقدام خاصی ازسوی دولت صورت نگرفته است که بتواند تمام جوانان را به‌راحتی صاحب‌خانه کند.
عبداللّه اوتادی، عضو هئیت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: در شرایط کنونی قیمت‌ها در بازار اجاره روند رو به رشدی پیداکرده و نرخ‌های اجاره به گونه‌ای افزایش‌یافته است که قیمت‌ها با خرید در مسکن در کشورهای همسایه برابری می‌کند .
 سکوت و شکست عدالت محوری
سکوت دولت در برابر افزایش بی‌رویه اجاره‌بها به معنی شکست شعارهای دولت عدالت محوری است که در همان سال اول کار خود به‌جای خدمت به مردم، با تحمیل بار گرانی باعث تضعیف حقوق اولیه زندگی مردم شده است.
باید فراموش کرد که این موضوع نه‌تنها موجب فشار بر مستأجران و ساکنین شهرها شده است بلکه اینک با کوچ‌نشینی اجاره‌نشین‌ها از محلات بالای شهر  به سمت مناطق پایین‌تر، این روند به اقشار پایین‌دست سرایت کرده و همین امر سبب می‌شود تا حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ افزایش پیدا کند. 
کارشناسان بر این باورند که تورم به‌طور زنجیروار تمام بخش‌ها و بازار‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این زنگ خطر افزایش بحران در بازار مسکن بیش از سایر بازار‌ها هشداردهنده است، چراکه حق مسکن برای عموم مردم به‌عنوان اولویت حقوق شهروندی مطرح است.
افزایش اجاره‌بها تهدید جدی برای مردم جامعه است و اگر این موج گرانی کنترل نشود عواقب سنگینی متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.