حکمت بدبینی‌ رهبر انقلاب به غرب در دولت روحانی واضح شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48182
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۰۸ |
محمد مرندی، کارشناس مسائل آمریکا:

حکمت بدبینی‌ رهبر انقلاب به غرب در دولت روحانی واضح شد

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه «دیگران باید از تجربه‌های دولت فعلی استفاده کنند، این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب، در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.» بیان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که حرف رهبری طی 8 سال گذشته در مورد آمریکا و رابطه با غرب به اثبات رسید و ثابت شد که پیش‌بینی رهبری در این مورد از ابتدا درست بوده است
حکمت بدبینی‌ رهبر انقلاب به غرب در دولت روحانی واضح شد

حانیه مسجودی
سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه «دیگران باید از تجربه‌های دولت فعلی استفاده کنند، این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب، در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.» بیان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که حرف رهبری طی ۸ سال گذشته در مورد آمریکا و رابطه با غرب به اثبات رسید و ثابت شد که پیش‌بینی رهبری در این مورد از ابتدا درست بوده است.وی افزود: برای همه روشن بود که ایشان به مذاکرات بدبین بودند و از ابتدا نیز به دولت توصیه می‌کردند که علی‌رغم مذاکرات مستقل از ادعاها و قول‌های غربی‌ها رفتار کنند و به نتیجه و روند مذاکرات تکیه نکنند. ایشان بارها تأکید کردند که دولت به رفتار آمریکا و اروپا امیدوار نباشد.مرندی ادامه داد: به اثبات رسیدن نظر رهبر انقلاب نیز نشان داد که شناخت ایشان در مورد غربی‌ها بسیار عمیق است. ازطرف دیگر نتایج ۸ ساله دولت در سیاست خارجی و بی‌نتیجه ماندن برجام و مذاکرات تصریح کرد که رهبری در این سال‌ها چقدر برای دولت احترام قائل بوده است. این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: البته همه ما می‌دانیم که ایشان از ابتدا بدبین بودند و برای همه روشن است که رهبر انقلاب وضعیت فعلی را از ابتدا پیش‌بینی می‌کردند. اما اجازه دادند تا دولت مذاکره کند، اجازه دادند دولت برجام را امضا کند و زمانی که آمریکا از برجام خارج شد دولت در برجام باقی بماند و بعد از آمدن بایدن بازهم اجازه دادند که برای اجرای کامل برجام مذاکره صورت گیرد. بنابراین ایشان تمام اجازه‌ها را به دولت دادند.او گفت: این مسئله نشان می‌دهد رهبری علی‌رغم بدبینی به غربی‌ها اختیارات گسترده‌ای را به دولت داد تا به اهدافش برسد و حتی امتیازات گسترده‌ای که دولت در برجام به غربی‌ها داده بود را به احترام رأی ملت پذیرفت. تمام این مسائل به‌رغم اینکه بدبین بودند و دولت نیز از خطوط قرمز ایشان عبور کرده بود.
 فرمایشات رهبری تعیین نقشه راه دولت بعدی است
مرندی خاطرنشان کرد: این نکته بسیار مهمی است و زمانی که رهبری این سخنان را مطرح کرده و تأکید می‌کنند که دولت روحانی به درس عبرت تبدیل‌شده، عملا توصیه‌ای به دولت بعدی است. ایشان درواقع به دولت بعدی تأکید می‌کند که به غربی‌ها اعتماد نکنند و در این زمینه راه دولت روحانی را نروند.عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان عنوان کرد: چراکه وقت زیادی را برای صبر و انتظار به امید غربی‌ها تلف کردیم و دولت بعدی دیگر مجاز نیست این کار را انجام دهد. ایشان با صحبت‌های اخیرشان تأکید کردند که دولت جدید باید به سمت توسعه کشور برود و منتظر و معطل آمریکا و اروپا نماند.مرندی یادآور شد: اگر منش دولت آینده این باشد که از تجربیات دولت فعلی به‌درستی استفاده کند یک پیام به غربی‌هاست که ما نیازی به آن‌ها نداریم و زمانی که کشور بدون توجه به غربی‌ها به سمت سازندگی و توسعه و ایجاد رابطه جدید با کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای قدرتمند بین‌المللی می‌رود غربی‌ها انگیزه بیشتری برای تجدیدعهد پیدا می‌کنند.تحلیلگر مسائل آمریکا می‌گوید: غربی‌ها در سال‌های اخیر چه در دوران اوباما، چه در دوران ترامپ و چه در دولت بایدن سعی کردند کشور ما را معطل نگه‌دارند و مانع توسعه کشورمان شوند. هم درزمینه هسته‌ای و هم دفاعی. آن‌ها حتی می‌خواهند مانع شوند که جمهوری اسلامی ایران جلوی افراطی‌گری گروه‌های تروریستی را بگیرد. وی افزود: با این سیاست درحوزه دفاعی و امنیتی ناموفق بودند اما در حوزه اقتصادی توانستند به موفقیت‌های نسبی برسند. اما پیام اخیر رهبر به این معناست که ما دیگر منتظر شما نمی‌مانیم و اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قصد تجدیدنظر در رفتارشان داشتند برجام موجود است.استاد دانشگاه تهران در انتها بیان می‌کند: لذا توافق برجام را با تمام ضعف و قوت اجرا خواهیم کرد اما اگر نمی‌خواهند برجام را اجرایی کنند منتظرشان نمی‌نشینیم و شرکای جدیدی را پیدا می‌کنیم و خودمان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور به سمت توسعه حداکثری پیش خواهیم رفت.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.