حضور اقناعی قاآنی در پارلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50356
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۴۹ |
«رسالت» از جلسه غیرعلنی مجلس با سردار قاآنی گزارش می‌دهد

حضور اقناعی قاآنی در پارلمان

تحولات این روز‌های همسایه شرقی کشورمان از دید ناظران و حافظان ایران اسلامی دور نیست و مسئولان نهاد‌های مختلف به فراخور وظایف و حيطه اختیارات در حال رصد و اقدام متناسب با «منافع ملی» کشورمان هستند و طبعا ملاحظاتی دارند که بخشی از آن اعلامی و بخشی نیز اعمالی است، اما آنچه در این میان مهم بوده و باید موردتوجه قرار گیرد.
حضور اقناعی قاآنی در پارلمان

معصومه پورصادقی
دبیر گروه سیاسی

تحولات این روز‌های همسایه شرقی کشورمان از دید ناظران و حافظان ایران اسلامی دور نیست و مسئولان نهاد‌های مختلف به فراخور وظایف و حيطه اختیارات در حال رصد و اقدام متناسب با «منافع ملی» کشورمان هستند و طبعا ملاحظاتی دارند که بخشی از آن اعلامی و بخشی نیز اعمالی است، اما آنچه در این میان مهم بوده و باید موردتوجه قرار گیرد آنکه قوه عاقله نظام با در نظر گرفتن همه جوانب ماجرا اقدام به تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند و بدیهی است که این رویه به مذاق برخی‌ها خودش نیاید. این افراد نیز دو قسم بیش نیستند؛ قسم اول آنان که از اصل موضوع اطلاعی ندارند و صرفا به‌واسطه تمایلات انسان‌دوستانه در حال اظهار و ابراز نظر هستند، اما قسم دوم کسانی هستند که یا از اصل آنچه می‌گذرد باخبر هستند و یا اگر اراده کنند مطلع می‌شوند، اما به‌واسطه سیاسی‌کاری  و حزبی‌بازی ترجیح می‌دهند اظهارات عوام‌فریبانه داشته باشند ازاین‌جهت مدام در حال دادن آدرس غلط و تحریک مردم هستند که امیدواریم هدف آن‌ها از این کار صرفا خودنمایی و خودی نشان دادن باشد نه آنکه خدای‌نکرده خواسته در زمین طراحی‌شده دشمنان بازی کنند.
نیروی قدس سپاه یکی از همان ناظران و حافظان ایران اسلامی است که در مورد افغانستان بی‌تحرک نبوده و برای تأمین منافع و امنیت ملی تلاش می‌کند و در همین راستا سردار اسماعیل قاآنی فرمانده این نیرو روز سه‌شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و وکلای ملت را در جریان آخرین تحولات افغانستان قرار داد.
طبق آنچه سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران از این جلسه گفته است، فرمانده نیروی قدس درباره تحولات افغانستان «مطالب دقیق، مستند و قوی» گفته و آن را به‌خوبی تحلیل و ارائه کرده است. بر این اساس، آنچه در فحوای کلام سردار قاآنی مشخص بود و در گزارش‌های سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست‌های خارجی نیز مورد تأکید قرارگرفته، «اشراف کامل ایران به مسائل افغانستان است.» به دیگر سخن دستگاه‌های امنیتی و دفاعی با اشراف کامل خود نسبت به تحولات اخیر غافلگیر نشدند.
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این جلسه از سردار قاآنی نقل کرده است «کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به‌مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند. حضور آمریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمریکا پس از ترور احمدشاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود.» همچنین فرمانده نیروی قدس تأکید کرده است «آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به‌گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.» به گفته سردار قاآنی، «شیعیان و همه مردم افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه در یک نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره دخالت نظامی پاکستان در تحولات افغانستان، گفته بود «اخبار پنجشیر، اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات دیشب (یک شنبه‌شب) به اشد وجه محکوم است و شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است. دخالت خارجی‌ها را در دست بررسی داریم؛ همگان باید بدانند که تاریخ افغانستان نشان داده است که مداخله خارجی چه مستقیم و چه غیرمستقیم، نتیجه‌ای جز شکست برای آن نیرو‌های متجاوز نداشته و مردم افغانستان مردم بسیار استقلال‌طلب و غیوری هستند و قطعا و یقینا هرگونه مداخله خارجی محکوم است. موضوع پنجشیر موکدا گفتم که به‌عنوان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بایداز طریق گفت وگو و از طریق همه طرف‌ها و بزرگان افغانستان انجام شود. هیچ طرفی نباید اجازه بدهد این مسیر به برادرکشی ختم شود و طالبان هم باید به تعهدات خود در ذیل حقوق بین‌الملل و هر آنچه گفته، پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر، محاصره منطقه پنجشیر و قطع آب و برق این منطقه آن‌چنان‌که به ما گزارش داده شده است، مایه نگرانی است. حقوق بشر  ذیل حقوق بین‌الملل باید رعایت شود و جمهوری اسلامی ایران از تمامی مساعی خود استفاده خواهد کرد که به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک کند.»سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری حقآبه ایران از افغانستان پیرو تحولات این روز‌های این کشور، گفته بود «اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تأثیری در تفاهم‌ها و توافقنامه‌های دو کشور ندارد. توافقات در حقوق بین‌الملل کاملا مسئولیت روشنی را متوجه حاکمیت هر کشوری می‌کند. اما قطعا منتظر می‌نشینیم تا دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. اما تا آن زمان هم موضوع بدیهی مانند حقآبه ایران موضوعی است که همواره در دستور کار بوده و بازهم خواهد بود.»طبق گفته سخنگوی هیئت‌رئیسه قوه مقننه، آنچه این روز‌ها مغفول مانده و مردم و رسانه‌ها نیز باید به آن توجه کنند، نقش مخرب و غیرسازنده‌ای است که آمریکایی‌ها در مسئله افغانستان ایفا کردند. این روز‌ها متأسفانه بعضا در برخی از رسانه‌های داخلی و حتی شخصیت‌ها به دلیل عدم اشرافیت کافی نسبت به مسئله طوری مطالب بیان می‌شود که انگار جمهوری اسلامی تقصیری داشته یا به‌طور فعال به این موضوع وارد نشده است. آمریکایی‌ها به اسم مبارزه با تروریسم و حذف گروه‌های تروریستی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی و واردکردن دموکراسی در افغانستان، این کشور را به مدت ۲۰ سال اشغال کردند و در این مدت پرونده حضور آمریکایی‌ها قابل‌تأمل است. آمریکا چرا به‌عنوان قدرت مداخله جو وارد افغانستان شد و در این سال‌ها به وعده‌هایش نیز عمل نکرد. به‌عنوان‌مثال سیستم بوروکراتیکی که آمریکایی‌ها در افغانستان ایجاد کردند، به‌شدت ضعیف و فاسد بود و یکی از دلایلی که دگرگونی سیاسی در این کشور شکل گرفت و گروهی که قبلا درصحنه سیاسی افغانستان حذف شده بود، مجددا توانست قدرت را در این کشور به دست بگیرد و مردم افغانستان نیز رغبتی به دفاع نداشتند، به دلیل این بود که آمریکایی‌ها روح مقاومت و امید را در مردم این کشور تضعیف کرده بودند.به‌هرروی آنچه این روز‌ها در افغانستان می‌گذرد، از دید جمهوری اسلامی ایران پنهان نیست و مسئولان کشورمان در تلاش هستند در مسیری گام بردارند که منافع ملی کشورمان تأمین شود.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.