جولان فیک نیوزها در جامعه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25306
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۳ |
بررسی نقش اخبار نادرست در جهت‌دهی افکار عمومی در گفت‌وگو با مسعود بصیری؛

جولان فیک نیوزها در جامعه

قدرت رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست و این روزها بسیاری از منازعات بین‌المللی یا مسببش رسانه‌ها هستند و یا پایانش را رسانه‌ها رقم می‌زنند.
جولان فیک نیوزها در جامعه

حسن شجاعی- دبیرگروه فرهنگی
قدرت رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست و این روزها بسیاری از منازعات بین‌المللی یا مسببش رسانه‌ها هستند و یا پایانش را رسانه‌ها رقم می‌زنند.تازگی اخبار در عصر جدید، از فضای روزنامه‌ها و تلویزیون و رادیو به شبکه‌های مجازی کوچ کرده‌اند و برای خواندن خبرهای تازه باید سر درگوشی داشت و با رصد و پایش اخبار به آنچه در جهان پیرامون ما می‌گذرد واقف شد. حجم این اخبار به‌اندازه‌ای زیاد و انبوه است که تشخیص سره از ناسره در آن بسیار دشوار شده و انتخاب درست و غلط را به‌سختی ممکن ساخته است.


در این میان به نظر می‌رسد اخبار مبهم و جعلی جایگاه پرقدرت‌تری دارند و به لطف بیشتر دیده شدن، در اکثر شبکه‌های مجازی بازنشر می‌شوند. نتیجه پژوهش ۱۱ ساله موسسه تکنولوژی ماساچوست بر روی ۱۲۶ هزار فیک‌نیوز منتشرشده در توییتر نشان داده که اشتیاق مردم برای بازنشر اخبار غیر موثق، ۷۰ درصد بیشتر از اخبار واقعی است و به‌طور نسبی اخبار واقعی به‌ندرت توسط هزار نفر به اشتراک گذاشته می‌شود، درحالی‌که اشتراک‌گذاری محبوب‌ترین اخبار غیرواقعی و کذب بیش از صد هزار بار است. باید توجه داشت، آن چیزی که کمترین ارزش را در بین مردم دارد این است که آیا خبری را که به اشتراک می‌گذارند حقیقت دارد و مستند است. آنچه برای مردم اهمیت دارد؛ ردوبدل کردن اطلاعات جذابی است که تنها دیده یا شنیده‌اند. 
شاید برای مقابله با این اخبار نیازمند گروه‌های رسانه‌ای واکنش سریع هستیم تا بتوان از فیلتر مناسبی واقعیات را از شبهات و شایعات تمییز داد تا محصولی که به مخاطب می‌رسد بدون کم‌وکاست و برمبنای واقعیت باشد. این اتفاق در دوران جدید در رسانه‌های معتبر نیز به‌وفور اتفاق می‌افتد و آن‌ها نیز در دام اخبار جعلی قرار می‌گیرند اما مهم مخاطبان این اخبار هستند که در دام نیفتند.
یکی از مهم‌ترین الزاماتی که در جهان امروز مانند نان شب واجب است، بالا بردن سواد رسانه‌ای و شناخت رسانه‌های واقعی و موثق هستند که راه‌های به  دام افتادن فیک نیوزها را به حداقل کاهش می‌دهند. این تمییز دادن سبب می‌شود تا نگاه جامعه به اخبار مبنای واقعیت به خود گرفته و کمتر دچار حواشی و ناهنجاری‌های رسانه‌ای شویم.
برای آشنایی با اثراتی که فیک نیوزها بر افکار عمومی از خود برجای می‌گذارند با مسعود بصیری، رئیس بسیج رسانه گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
وی در ابتدا بابیان این نکته که درحال حاضر ایالات‌متحده و صهیونیست‌ها مدیریت تولید محتوای نادرست و «فیک» علیه ایران را بر عهده‌دارند و با همدستی دنباله‌های خود در منطقه تلاش می‌کنند تا از طریق این پایگاه‌های رسانه‌ای، اخبار غلط و نادرست را به داخل کشور منتقل نمایند گفت: عملیات سایبری و رسانه‌ای از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه ایران به‌شدت از سوی صهیونیست‌ها و آمریکا در منطقه دنبال می‌شود و پایگاه منافقین در آلبانی و نیز گردان عملیات رسانه‌ای در عربستان ازجمله این مجموعه‌ها هستند که در تلاش‌اند تا با تولید محتوای نادرست افکار عمومی را در داخل ایران تحت تأثیر عملیات روانی خود قرار دهند.
بصیری بابیان اینکه این تشکیلات در اجرای برنامه‌های رسانه‌ای خود همواره با شکست مواجه شده و تلاش‌های صورت گرفته و گزارش‌های منتشرشده برخلاف واقعیت‌های داخل کشور است یادآور شد: برآیند فعالیت‌های اختلاف انگیز این شبکه‌ها در ایران بر مدار واقعیت قرار ندارد و گزارش‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شود دروغ است. نکته جالب اینجاست که خود این شبکه‌ها هشتک‌هایی را تولید می‌کنند و با سیستم خود آمار آن را بالا می‌برند و بعد آن را به داخل کشور منتسب می‌کنند، درحالی‌که نظر واقعی مردم آن موضوع موردنظر دشمنان نیست.
این فعال رسانه‌ای سپس به نکته مهمی اشاره می‌کند و بابیان اینکه نباید در داخل کشور بهانه به دست غربی‌ها و دشمنان نظام دهیم و باید مراقب رفتارهای خود در حوزه‌های مختلف باشیم یادآور شد: وظیفه رسانه‌ها و مسئولان در نقش‌آفرینی آن‌ها در حوزه‌های تحت مسئولیت بسیار سنگین است و نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که بهانه دست دشمنان دهد. تصمیم‌های اشتباه و یا اتخاذ تدابیر نادرست سبب خواهد شد تا دست‌ابزارهای رسانه‌ای بیگانگان در تولید محتوای غلط و نادرست باز باشد و با استفاده از ابزارهای زیادی که در حوزه رسانه در اختیاردارند از آن علیه کشور استفاده نمایند.
رئیس بسیج رسانه سپس نقش رسانه‌های داخلی را در فرهنگ‌سازی مناسب و جلوگیری از اخبار نادرست مهم ارزیابی کرد و گفت: با شناختی که از رسانه‌های داخلی دارم آن‌ها را همسو و دلسوز نظام می‌دانم و گاها برخی همراهی‌ها با فضای رسانه‌ای دشمنان از ناآگاهی و قرار گرفتن در فضای رسانه‌ای ناشی می‌شود. در همین موضوع سه جوانی که در اغتشاشات آبان ۹۸ از سوی قو قضائیه به اعدام محکوم‌شده‌اند چند روزنامه برخورد احساسی و از روی ناآگاهی داشتند اما من مطمئن هستم آن‌ها خود را زیر چتر انقلاب می‌دانند و مدیران آن‌ها از دلسوزان کشور هستند. باید همگان به این موضوع مهم واقف باشیم که دشمن اصلی ما آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و اشتباهات سهوی برخی رسانه‌ها نباید ما را از متحد بودن در کنار یکدیگر دور نماید.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.